Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDennis Wouters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Martin Valcke
2
Structuur “Vlaanderen aan de top” versus “Vlaanderen in de problemen”
Even kwaliteit “testen” Complexer benaderen Rol leerkracht Conclusies
3
Conclusie “Wat werkt in onderwijs ?” is een simplistische vraag.
Prioritaire vraag: houden we onze kwaliteit in de gaten? Zijn we gericht op evaluatie? Teacher as researcher.
4
Even testen x
5
Even testen Geloof je, jouw dokter wanneer die een ander geneesmiddel voorschrijft? Kies een getal van 0 (helemaal niet zinvol) tot 9 (zeer zinvol) 0__1__2__3__4__5__6__7__8__9
6
Even testen Hoe zinvol is onderwijskundig onderzoek voor de onderwijspraktijk? Kies een getal van 0 (helemaal niet zinvol) tot 9 (zeer zinvol) 0__1__2__3__4__5__6__7__8__9
10
Wat “werkt” in het onderwijs?
Wat heeft een effect op leren? Direct effect Indirect effect (motivatie, attitude, zelf-concept, …).
11
Bepaalde aanpak, proces, kenmerk, …
Betere prestaties Bepaalde aanpak, proces, kenmerk, … Attitude Zelfconcept Motivatie Opvattingen ….
12
Bepaalde aanpak, proces, kenmerk, …
Voorbeelden Huiswerk Mindmaps Geven van feedback Computergebaseerde instructie Samenwerkend leren versus individueel leren
14
Mindmap
18
Bepaalde aanpak, proces, kenmerk, …
Voorbeelden: Welke aanpak > effect? Huiswerk Mindmaps Geven van feedback Computergebaseerde instructie Samenwerkend leren versus individueel leren %
19
Effect size Effect aanpak, proces, aanpak …. Veel onderzoek: meta-analyse van de vele onderzoeken Samenvatten: effect size (d). Vuistregel: vanaf d = >.40 wordt het interessant. Hattie, J. (2009). Visible Learning: A Synthesis of over 800 Meta-Analysis relating to Achievement. Milton Park, Oxon: Routledge.
20
Bepaalde aanpak, proces, kenmerk, …
Voorbeelden: Welke aanpak > effect? Huiswerk Mindmaps Geven van feedback Computergebaseerde instructie Samenwerkend leren versus individueel leren d=.29 d=.57 d=.73 d=.37 d=.59
21
Maar … even complexer maken
Akkoord met onderzoeken? Bijv. Huiswerk
24
Bepaalde aanpak, proces, kenmerk, …
Complexer maken Betere prestaties Bepaalde aanpak, proces, kenmerk, … Attitude Zelfconcept Motivatie Opvattingen …. Kenmerken leerling Kenmerken leerkracht
25
Complexer maken
27
Micro-, mùeso- en macroniveau
28
Complexer maken Leerlingkenmerken Leerkrachtkenmerken Schoolkenmerken
Context
29
Leerling
30
Leerling Geslacht Voorkennis Voorschoolse start onderwijs
Verminderen angst Dieet Leerling
31
Leerling Geslacht (d=.12) Voorkennis (d=.67)
Voorschoolse start onderwijs(d=.45) Verminderen angst (d=.40) Dieet (d=.12) Leerling
32
Voorbeeld, kenmerken van de lerende: wiskundeangst.
Factoren die samenhangen met wiskundeangst (Vekeman, 2010, p.17).
33
Leerkracht (gebaseerd op Hattie, 2009, p. 109)
34
Leerkracht Verwachtingen leerkracht Relatie leerkracht leerling
Verbeteren beheersing domeinkennis Lerarenopleiding Professionalisering leerkrachten (gebaseerd op Hattie, 2009, p. 109)
35
Leerkracht Verwachtingen leerkracht (d=.43)
Relatie leerkracht leerling (d=.72) Beheersing domeinkennis (d=.09) Lerarenopleiding (d=.11) Professionalisering leerkrachten (d=.62) (gebaseerd op Hattie, 2009, p. 109)
36
Professionele ontwikkeling
professionalisering Professionele ontwikkeling Aanpak in Vlaanderen? Aanpak buitenland? “Every teacher is expected to engage in 240 hours of professional development within five years.”
37
Aanpakken leerkracht Didactische aanpakken Doelen Leerstof Media
Werkvormen Evaluatie
40
Van klas naar schoolniveau
41
Schoolkenmerken
42
Schoolkenmerken
43
Schoolkenmerken Zomervakantie Klasgrootte Zittenblijven Schoolgrootte
Leren in kleine groepen
44
Schoolkenmerken Zomervakantie (d=-.09) Klasgrootte (d=.21)
Zittenblijven (d=-.16) Schoolgrootte (d=.43) Leren in kleine groepen (d=.49)
45
School in context
46
School in context
47
Wie wil onderwijskundig onderzoek?
Leerkracht Minister Directie Ontwikkelaars Uitgevers Onderzoekers …
48
Wie doet onderzoek? Onderzoeker = weg van de praktijk
Leerkracht = volledig in de praktijk Teacher as researcher … Wie kiest probleem? Wie kiest alternatieve oplossingen? Wie interpreteert resultaten?
49
Teacher as researcher
50
Teacher as researcher
51
Tutorbabbel Teacher as researcher
52
Conclusie “Wat werkt in onderwijs ?” is een simplistische vraag.
Prioritaire vraag: houden we onze kwaliteit in de gaten? Zijn we gericht op evaluatie? Teacher as researcher.
53
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Martin Valcke
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.