De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen.."— Transcript van de presentatie:

1 Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen.

2 Wat is coachen? Ga uit van kwaliteiten & mogelijkheden;
ondersteun zelfstandigheid & verantwoordelijkheid; laat elk eigen oplossingen vinden; vragen & voorwaarden stellen om te stimuleren/leren; durf risico’s nemen, laat los met vertrouwen & respect; stem af op de ander zijn leerstijl, volg & ondersteun (indien nodig).

3 Wat is coachen? Essentiele houding= vragende houding, nieuwsgierigheid, belangstelling; ondersteuning baseren op verworven inzicht; goede vragen zetten aan tot denken, reflecteren; vooral open vragen die starten met: wie, wat, waar, hoe, wanneer, welke….

4 Individuele vragenlijst.
Bv. Bij het wonen. Maak vragenlijst met belangrijke (observeerbare) punten; Breng een volgorde van belangrijkheid aan; Geef punten bij de antwoorden; Bezoek verschillende woonvormen & vul lijsten in; Vergelijk vragenlijsten a.d.h.v. puntentelling; Zorg voor visueel materiaal om te herzien of reflecteren.

5 Feedback en proactiviteit.
Kritisch ten aanzien van jezelf; Feedback vragen, aanvaarden, e.a; Proactief gedrag= verantwoordelijkheid nemen tot initiatief-name.

6 Proactief gedrag en leidinggevenden.
Leidinggevenden gaan effectiever te werk als ze: - Bewust zijn van waarde van proactiviteit. - Bewust zijn dat proactiviteit= medeverantwoordelijkheid en betrokkenheid.

7 Proactief gedrag stimuleren.
Stimuleren kan altijd, vooral in kleine dagelijkse dingen. Bv. Een collega vertelt je iets over ander, samen spreek je dan over ander zonder deze rechtstreeks aan te spreken m.a.g. de ander kan niets doen aan gedrag. Beïnvloed communicatieklimaat: - Geef rechtsreekse feedback. - Wees daar consequent in. - Stimuleer door vragen stellen: Wanneer ga je het hem zeggen? Wat houdt je tegen? ...

8 Proactief gedrag en vragen.
Vraaggericht werken= vraag feedback aan mensen die je ondersteunt; Kom erachter hoe zij jou ondersteuning ervaren en omgekeerd; Zorg dat dit een gewoonte wordt.

9 Kenmerken proactief gedrag.
Initiatief nemen; zich uitspreken; signalen in actie omzetten; mogelijkheden zien; oplossingsgericht zijn; Feedback geven en vragen.

10 Reflectie proactief gedrag.
Intervisie voor stil staan bij eigen handelen en anderen kunnen meekijken; Intervisie zet aan tot zelfreflectie (nadenken over handelen, onderzoek motieven,…); Effectieve methode is de casuïstiekmethode.

11 Casuïstiekmethode. Stap per stap: 1. Inbreng; 2. Verheldering;
3. samenvatting; 4. uitwisseling; 5. verdieping en conclusie; 6. discussie; 7. Procesevaluatie.


Download ppt "Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen.."

Verwante presentaties


Ads door Google