Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMatthias Boer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
8 oktober 2009, spoorwegmuseum vincent jonker, FI,
2
Rekenmethoden PO, een greep...
Alles telt Bolleboos De wereld in getallen Het Grote Rekenboek Maatwerk rekenen Pluspunt Reken Zeker Rekenrijk Rekentijger Talrijk Wis & Reken Wizwijs etc.
3
Andere ‘ontwikkelingen’
deklas.nu, ontdekplek.nl,onlineklas.nl Allerhande remediërende software Oefen-websites en Cito-trainers Elektronische leeromgevingen Repositories Kangoeroe / Rekendictee / Grote Rekendag Wikiwijs
4
Nieuwe ‘invloeden’ Digitaal schoolbord Online bronnen Registratie
Games Video
5
En toen ging het slecht met rekenen
Er waren aanwijzingen (internationale studies) ‘Op de pabo konden ze ook al niet meer rekenen’ Er was een maatschappelijk debat Er was een commissie En nu is er een referentiekader En moeten we nadenken wat dat betekent
7
PPON Niveau ongeveer gelijk gebleven
In lijn met gemaakte keuzen Niveau ongeveer gelijk gebleven Achteruitgang op bewerkingen (=cijferprocedures), vooruit op getalinzicht, schattend rekenen, procenten…. Verbeterpunten: Leerlingen leren iets op te schrijven bij het rekenen (tussenberekening, hulpnotaties) Geen gaten laten vallen
8
TIMSS en Pisa Nederland scoort constant hoog
Ook op het onderdeel ‘Rekenen’, m.u.v. ‘bewerkingen op breuken’ Scores hebben kleine spreiding ‘zwakkere’ leerlingen scoren relatief hoog ‘betere’ leerlingen scoren relatief laag
9
Aandachtspunten Lees de originele rapporten om echt geïnformeerd te worden; Lees verschillende wetenschappelijke publicaties over deze rapporten voor uitleg en toelichting Bekijk de opgaven om te weten waar het over gaat
10
Functioneel gebruiken
Verdiepen (formaliseren, generaliseren, abstraheren)
11
Wat wordt beoogd? Opbouwen en daarna consolideren van de kern
Onderhouden Gebruiken Verdiepen
12
Rekenen in het referentiekader
Vier domeinen Getallen Verhoudingen Meten en meetkunde Verbanden Notatie, taal en betekenis Met elkaar in verband brengen Gebruiken
13
Goed om te weten Referentiekader bevat geen nieuwe inhouden
Referentiekader legt (nieuwe) accenten Referentiekader is geen curriculum en geen examenprogramma
14
Interpretatie po vmbo havo/vwo mbo havo A leren rekenen 1S en 1F
rekenen leren gebruiken 2F rekenen verdiepen 2S rekenen gebruiken: breder en toegespitst 3F rekenen verder verdiepen
15
Voorbeeld Zeker tien procent van alle Nederlanders heeft af en toe last van slapeloosheid. Twee derde hiervan bestaat uit vrouwen. 1f, 1s, 2f
16
Invoeringsschema Januari 2008 – Presentatie Rapport Meijerink
Oktober 2009 – Referentiekader ‘zo goed als definitief’ Augustus 2010 – Inwerkingtreding wet
17
Wat gebeurt er inmiddels?
Uitgevers geven extra uitleg over hun methoden (bijv. Inhaalslag taal en rekenen (samenwerking SLOA + Exp. Ned. + FI) diagnostische toetsen cito aanpassingen LVS
18
er is veel aanbod, bijv. w.b. overgang po-vo
19
Vragen De zorgleerling! (onder- en boven-presteerders) ...
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.