Download de presentatie
1
Rekenen en Rekenproblemen
Bijeenkomst 2 1 december 2005 vincent jonker & monica wijers
2
Programma Inleiding Kommagetallen, breuken, procenten, verhoudingen
PPON Activiteit: welke opgave wel? Wat te doen voor zwakke leerlingen? Toetsen en materiaal Afsluiting
3
Breuken, procenten, verhoudingen, kommagetallen
4
Rode draad Wat precies wilt u dat uw leerlingen daarvan weten en kunnen? concreet en modelmatig rekenkundig toegepast
5
Welke opgaven wel en welke niet?
6
PPON Groep 8, 1997; Groep 5, 2003 Getallen en bewerkingen (ook kommagetallen) Breuken, procenten en verhoudingen
7
Getallen en bewerkingen
- basiskennis en begrip hoofdrekenen: basisoperaties hoofdrekenen: optellen en aftrekken hoofdrekenen: vermenigv. en delen schattend rekenen bewerkingen: optellen en aftrekken bewerkingen: vermenigv. en delen samengestelde bewerkingen rekenen met een zakrekenmachine
8
Breuken, procenten en verhoudingen
- breuken: basiskennis en begrip breuken: optellen en aftrekken breuken: vermenigvuldigen en delen procenten: basiskennis en begrip procenten: toepassingen verhoudingen: basiskennis en begrip verhoudingen: toepassingen
9
Activiteit Maak drie stapels van de opgaven op de kaartjes, deze opgave hoeft: zeker niet - zeker wel – twijfel Bespreek de stapels Welke problemen? Hoe deze aan te pakken?
11
Rekenzwakke leerlingen
12
Keuzes maken Programma meten, mtk, grafieken (basaal)
hoofdrekenen (groep 5, 6; frequent) cijferen en zrm (tot 1000) kommagetallen (in context) breuken (gr, 6: begrip, notatie, deel) procenten (groep 7, mooie getallen)
13
WisBaak Vertrouwd(er) zijn met rekenkundige woorden en bijhorende begrippen. Binnen de gegeven context (bijv ‘de supermarkt’) deze termen herkennen en gebruiken.. Zelfredzaamheid opbouwen in situaties. Basissituaties, ankerpunten, elementaire bewerkingen, taalgebruik
14
Basissituaties A: 40 % korting op alle artikelen met een rode stip!
B: Spijkers: 1,40 euro per 100 gram. Wat kost 400 gram? C: Een kaas van 24 kilo. Hoe snijd je er een kwart van af en hoeveel weegt dat? D: Ik ben 1,93 m lang. En jij?
15
Toetsen en materiaal
16
Twee vb.toetsen Instaptoets 1 hv Uit overleg po-vo
Ludgercollege, Doetinchem Uit overleg po-vo Begrippentoets 1/2 vmbo Wisbaak Taalaspecten
17
Bronnen Cito-toetsen, via PO, PPON PO methoden
Materiaal voor PrO, LWOO, RT D-toetsen uit VO-methoden Pabo ‘rekenvaardig’ Materiaal uit Fi-projecten (Tal, SO, Wisbaak, rekenweb,...)
18
En dan.....? RT (individueel) Aparte steunlessen
interactie, reflectie, oefenen, redzaamheid Regelmatig korte activiteiten in de les Spelletjes met/zonder ICT
19
Spellen Dobbelen Breukenkwartet Bingo ……
20
Afsluiting rondvraag evaluatie certificaat
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.