Download de presentatie
GepubliceerdJulia Willemsen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De rol van de tutor: meer dan lesgeven alleen?!
FC Tutters: Steven Bax 2 Bio 1 Stig Broeckx 2 Bio 1 Els Campforts 2 Bio 2 Andrea Cools 2 Bio 2 Inge Clijsters 2 Bio 2
2
Inleiding PAL Interactie met docenten Tutorsessie Werkende studenten Onderzoek
3
Inleiding PAL Stig Broeckx
4
Pear Assisted Learning
Wat?! Pear Assisted Learning Peers “Those who teach, learn twice.”
5
Vormen Peer Tutoring Peer Modelling Peer Monitoring Peer Assesment
ons project Peer Modelling competent leergedrag Peer Monitoring observeren leergedrag bewaken leergedrag Peer Assesment beoordelen leerproducten
6
Vormen Peer Education Peer Counselling Coöperatief leren Mentoring
gelijkenonderwijs Peer Counselling situatie beïnvloeden Coöperatief leren gemeenschappelijk doel Mentoring persoonlijke vooruitgang ≠ verwachting
7
Tutoren onderwijzende studenten geen autoritair gedrag
medeleerling, facilitator gids, coach spreken!
8
Peer tutoring Same-level Cross-level gelijke status ongelijke status
hetzelfde instituut meerdere instituten
9
Methode Wat er voorhanden is! Ervaringen doorvertellen
Eerstejaars verwachten? ervaring
10
Vakken Medische Wiskundige Taalkundige: vb. migrantenscholen
11
Ons project Tutees Vakken Cross level privéles eerstejaars
zelfde richting werkende studenten Vakken wiskunde chemie Cross level verschil
12
Interactie met docenten
Inge Clijsters
13
Tutoren versus docenten
Geen expert Meer tijd spenderen aan student Meer betrokken met student Klein leeftijdsverschil Grotere kwantiteit Lagere kwaliteit Docenten Vakexpert Minder tijd Minder betrokkenheid Groter leeftijdsverschil Kleinere kwantiteit Grotere kwaliteit
14
Communicatie Begin project: gesprek met docent
Mail – forum - wekelijkse gesprekken Veel aandacht Geen vijanden Ophalen zelftesten
15
Evaluatie Met docenten: Doorbriefing aan docenten:
Functioneringsgesprekken met coördinator Logboek Reflectieformulieren Doorbriefing aan docenten: Veel voorkomende problemen doorgeven Organiseren van bijsturing
16
Opleiding Voorafgaande training Communicatievaardigheden Feedback
Begeleidingstechnieken Organisatie van sessie
17
Tutorsessie Steven Bax
18
Voorbereiding Inhoudelijk Welke leerstof? Wat vormt probleem?
Tutor én tutee voorbereid!
19
Voorbereiding Praktisch In contact komen Afspraak maken
Noodzakelijk materiaal
20
Organisatie en werking
Ready, set, ... Tutee op gemak Action! Beginsituatie Vraag tutee - Kleine stapjes - Motiveren, Stimuleren, Complementeren! Plezant houden Vragen stellen
21
Organisatie en werking
And cut! Samenvattend moment
22
Evaluatie Kwalitatief Kwantitatief Publicaties Rapporten Introspecties
Reflecties Kwantitatief Cijfers Procenten Publicaties
23
Werkende studenten home school Andrea Cools work
24
Verschillen? Werkende student Reguliere student cross-age
verschil onderling tutor sneller tempo grotere omvang groep algemene herhaling Reguliere student verwaarloosbaar verschil normaal tempo kleinere omvang persoonlijk specifieke vragen leeftijd cross-age tijdsindeling sessie
25
Verloop voorbereiding planning communicatie keuze onderwijsmiddelen
sessie inleiding kern afsluiting evaluatie tutor door tutee tutee door tutor met docent
26
Verloop Intro onderwerp kader planning
27
Verloop Kern werkvorm kernpunten evaluatie tutee
28
Verloop Slot herhaling nuttige tips evaluatie tutor
29
Onderzoek Els Campforts
30
Achtergrond School of Biotechnology, Dublin Wiskunde en chemie
Tutees controlegroep Evaluatie Vragenlijst Uitslagen tussentijdse testen en examens
31
Resultaten Meerdere vakken Significante invloed op wiskunde en chemie
32
Berekend gemiddelde (%)
34
Resultaten Significant verschil tutee niet-tutee
Verhoging slaagkansen
35
Bedankt voor uw aandacht.
Els Bedankt voor uw aandacht. Stig Steven Inge Andrea
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.