Download de presentatie
GepubliceerdJacobus Moens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
BRAND DESIGN MERKIDENTITEIT IN WOORD EN BEELD
2
WAT GAAN WE DOEN VANDAAG?
ENERGIZER MERK IDENTITEIT MENTALE MERKIDENTITEIT OPDRACHT 1 PAUZE VISUELE MERKIDENTITEIT OPDRACHT 2 DE MERKWIJZER
3
ENERGIZER Benodigheden: Schaar en een aantal A4-tjes per persoon
Uitleg: Knip, vouw, scheur het A4-tje zo dat er 2 volwassenen doorheen kunnen stappen, maar de randen moeten in tact blijven
4
WAT IS EEN MERKIDENTITEIT?
‘Merkidentiteit is het unieke samenstel van fysieke, sociale en mentale componenten van een merk, voor zover ze eigen, onderscheidend, centraal, duurzaam en saillant zijn.’ Door Giep Franzen en Marieke van den Berg (2002)
5
WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN MENTALE EN VISUELE MERKIDENTITEIT?
Vragen aan publiek, wat denken zij? WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN MENTALE EN VISUELE MERKIDENTITEIT?
6
MENTALE MERKIDENTITEIT
DE ‘ZIEL’ VAN HET MERK BESTAAT UIT 6 ONDERDELEN HET ZORGVULDIG OPBOUWEN VAN DE BESCHRIJVINGEN BIJ ELK ONDERDEEL ZORGT VOOR HET RICHTING GEVEN AAN HET MERK.
7
1. MERKVISIE 2. MERKMISSIE 3. MERKWAARDEN 1. Merkvisie
Hoe ziet de markt er over 5 tot 10 jaar uit en welke positie neemt het merk dan hierin? 2. Merkmissie Wat moet gedaan worden om de merkvisie te realiseren? 3. Merkwaarden Wat maakt het merk uniek en waardevol en met welke woorden kan het getypeerd worden? 3. MERKWAARDEN
8
4. GEWENSTE MERKPERSOONLIJKHEID 5. MERKBELOFTE 6. MERK-KERNCONCEPT
Wat is de persoonlijkheid, het karakter van het merk? Met welke personen zou dit vergeleken kunnen worden? 5. Merkbelofte Wat is de primaire belofte van het merk aan de doelgroep: bedrijven of consumenten? 6. Merk-kernconcept Wat is de kern van het merk in een of twee woorden, wat is de reden van het bestaan van het merk? 6. MERK-KERNCONCEPT
9
OPDRACHT 1 KIES EEN BEDRIJF WAT IS DE MENTALE MERKIDENTITEIT VAN HET BEDRIJF? Vul de 6 onderdelen goed in en je komt tot een goede Mentale Merkidentiteit! TIP: GEBRUIK JE BRAND DESIGN BOEK
10
PAUZE (5MIN) 5 MINUTEN PAUZE
11
VISUELE MERKIDENTITEIT
ZICHTBAAR EN TASTBAAR, ONTWERPEN VAN DE ‘BEELDTAAL’ OM HET DNA EN DE ZIEL HEEN. TIJD VOOR VORMGEVING MERKLOGO, KLEURSTELLING, TYPOGRAFIE, TEKSTEN, VORM, MATERIAAL, VISUALS ECT. Als de mentale merk-identiteit is vastgelegd in woorden, is het tijd voor de vormgeving. In de ruime zin van het woord. Het tweede deel van het proces is het meest zichtbaar en tastbaar: het ontwerpen van de ‘beeldtaal’ om het DNA en de ziel heen. Merklogo, kleurstelling, typografie, teksten, vorm, materiaal, visuals etc. De visuele merkidentiteit. DE VISUELE MERKIDENTITEIT KAN VERWOORD WORDEN VANUIT ZEVEN ASPECTEN
12
1. RUIKEN 3. PROEVEN 5. ZIEN 2. HOREN 4. VOELEN
Ruiken Wat zijn de te ruiken aspecten die het merk uniek en onderscheidend maken? Zoals de geur van de Zwitsal babyshampoo Horen Wat zijn de hoorbare aspecten die het merk uniek en onderscheidend maken? Zoals de stem van Interpolis of het geluid van Intel Inside. Proeven Wat zijn de te proeven aspecten die het merk uniek en onderscheidend maken? Zoals de combinatie mint en chocolade van After Eight. Voelen Wat zijn de voelbare aspecten die het merk uniek en onderscheidend maken? Zoals de vormgeving van de Grolsch beugelfles of het gladde design van de iPod. Zien Wat zijn de zichtbare aspecten die het merk uniek en onderscheidend maken? Zoals het Mars logo op de verpakking of de blauwe envelop van de Belastingdienst. 5. ZIEN
13
6. Taal Welke taal spreekt het merk
6. Taal Welke taal spreekt het merk? Zoals Nike met ‘Just do it’ of Interpolis met de ‘Glashelder’ commercials. 7. Personen Welke personen of karakters zijn er aan het merk verbonden? Zoals Martine Bijl aan Hak en de snoepjes aan M&M’s. 6. TAAL 7. PERSONEN
14
OPDRACHT 2 WAT IS DE VISUELE MERKIDENTITEIT VAN HET BEDRIJF DAT JE GEKOZEN HEBT?
15
DUS: WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN MENTALE EN VISUELE MERKIDENTITEIT?
Wat heeft het publiek geleerd? WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN MENTALE EN VISUELE MERKIDENTITEIT?
16
EEN HULPMIDDEL EEN HULPMIDDEL OM ACHTER DE MENTALE EN VISUELE MERKIDENTITEIT TE KOMEN IS DE MERKWIJZER
17
Om meer in het merk te kruipen, erachter te komen wat je ermee wilt uitstralen en wat je doel is, is het slim om de Merkwijzer in te vullen. Zo kom je gemakkelijk aan de Mentale en Visuele Merkidentiteit. Wanneer je een goede merkanalyse wilt maken kunnen de Mentale en Visuele Merkidentiteit niet ontbreken, ook daarom is het erg makkelijk om de merkwijzer in te vullen.
18
BEDANKT VOOR UW AANDACHT, TOT ZIENS!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.