Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMagdalena Claes Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Workshop Trendwatching&Trendanalyse
17/04/2012
2
TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
Arthur Nick Jeroen Iwan
3
Trendwatching en ABC Waarom is dit een goede combinatie?
TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
4
Introductie Trendwatching
TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Introductie Trendwatching Introductie trendwatching Wat is een trend? Schrijf op een post it wat volgens jou de definitie van een trend is… TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
5
Introductie trendwatching
Één definitie van een trend is Verandering in de houding ten opzichte van het bestaande en het algemeen aanvaarde in de eigen omgeving TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
6
Wat is een trend nooit? Een product Aan locatie gebonden
Alleen maar een vorm of kleur Materialistisch (hoogstens de verschijningsvorm) Persoonsgebonden Wortels van trends zijn nooit een complex gegeven Nooit alom vertegenwoordigd TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
7
Wat doet een trend wel? TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
Bevredigt een behoefte Vult een leegte Lost een probleem op (maar veroorzaakt een nieuw probleem) Heeft een gevoel van vooruitgang Doet vorige waarden vervangen Is altijd tijdelijk Is nooit voor iedereen weggelegd Gaat zich vertakken in subtrends Past zich aan de groep TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
8
Welke soorten trends zijn er?
Macro (15-50 jaar) Mini (5-15 jaar) Micro (1-5 jaar) Bijvoorbeeld: Macro Globalisering Mini - Verhoogde interesse in andere culturen - Grotere vraag buitenlandse producten - Concentratie industriële activiteiten Micro - Interesse voor verre reizen - Interesse in ander eten TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
9
Exponentiële trendcurve
TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
10
Wat is een Trendwatcher?
ROEPT U MAAR? TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
11
Wat is een Trendwatcher?
EVERYBODY WAS KUNG-FU FIGHTING TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
12
Wat is een Trendwatcher?
Iemand die: Door gebruik van zijn intuitie of netwerk “veranderingen in de houding ten opzichte van het bestaande en het algemeen aanvaarde in de eigen omgeving” kan waarnemen. En met deze waarnemingen tot concrete oplossingen en aanbevelingen kan komen die betrekking hebben op zijn werkveld. Iemand die veranderingen in de toekomst zodanig kan inschatten dat zijn “ voorspellingen” bruikbaar zijn voor zichzelf en anderen. TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
13
Echte Trendwatchers TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
14
Echte Trendwatchers TONY BOSMA CARL ROHDE TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
15
Manieren van kijken Hoe watch ik een trend?
Noem een aantal methodes van Trendwatching! TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
16
Manieren van kijken Intuïtief Scenarioplanning Netwerk
TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
17
1. Intuïtief TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
18
2. Scenarioplanning TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
19
3. Netwerk TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
20
Aan de slag met trendanalyse!
COOL? COOL! COOLHUNTS?! Vandaag gebruiken we het resultaat van de volgende methode van Trendwatching: coolhunting netwerk TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Elke groep krijgt 20 coolhunts (manifestaties) van een bepaalde trend. Ontdek welke trend jouw groep heeft!
21
OEFENING 1: LEZEN & MARKEREN
Ontdek welke trend jouw groep heeft! OEFENING 1: LEZEN & MARKEREN TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Om je te verdiepen in de trends moeten de coolhunts natuurlijk gelezen worden. Markeer de woorden die iets belangrijks zeggen over de coolhunt!
22
Welke trend heeft iedere groep nu?
TRENDWATCHING & TRENDANALYSE …….Volgende oefening!
23
OEFENING 2: LADDERING TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
Categoriseren van de coolhunts middels de laddering methode. Je gaat intuïtief op zoek naar de kenmerken, gevolgen en waarden van de coolhunts. Bijvoorbeeld voor een auto:
Kenmerken Concrete kenmerken: Motorvermogen, kleur, prijs, benzineverbruik
Abstracte kenmerken: Kwaliteit, design, veiligheid
Gevolgen Functionele gevolgen: Mobiliteit, tijdwinst, snelheid
Psychosociale gevolgen: Status, verbondenheid, participeren Waarden
Instrumentele waarden: Komen en gaan wanneer je wil
Eindwaarden: Vrijheid, geborgenheid, avontuur, onafhankelijkheid
24
OEFENING 3: Clusteren van de coolhunts!
TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Probeer gemeenschappelijke eigenschappen te vinden in de uitkomsten van de laddering techniek en deel ze in in groepen/clusters. (Probeer originele namen te verzinnen voor de clusters!)
25
OEFENING 4: TERUGKOPPELING
TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.