Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristian Claessens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Crisiscommunicatie 16 november 2012
Eric Seugling, senior communicatieadviseur Veiligheidsregio Hollands Midden
2
@EricSeugling
3
Crisiscommunicatie is luisteren naar wat de vragen zijn
In crisis gaat het om relaties niet om reputaties
4
De drie pijlers van crisiscommunicatie:
Informeren, duiden, handelingsperspectief
5
Burgers stellen zichzelf de volgende 4 vragen voor ze in actie komen:
Is er iets aan de hand? Raakt dat mij Kan ik er iets aan doen? Wat kan ik doen?
6
Menselijk beslisgedrag
Boodschap ontvangen Boodschap begrijpen Overtuigd zijn van geloofwaardigheid boodschap Bevestigen van dreiging Personaliseren van dreiging Vaststellen welke maatregelen nodig zijn Vaststellen of het mogelijk is maatregelen te nemen Besluiten of je de mogelijkheden hebt deze maatregelen te nemen
7
Beter snel ongeveer juiste informatie communiceren, dan gecontroleerde informatie op een later moment communiceren.
8
Burgers raken niet in paniek, hou daarom geen informatie achter
Mythe van paniek Normality bias
9
Sociale media bieden goede mogelijkheden tot samenwerking met burgers.
11
Door sociale media te volgen en alert te reageren, kunnen incidenten voorkomen of bijgestuurd worden
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.