Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRobert Vink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Presentatie Regiocommissie Verkeer en Vervoer 25 februari 2009
3
Lofuitingen in de kranten, maar hoe beoordelen de klanten de OV-chipkaart?
4
Uitgangssituatie OV-chipkaart sinds 2005 in RET metro te gebruiken, sinds 2007 bij heel RET Circa 2/3 van metroreizigers bezit OV-chipkaart Circa 1/3 van metroreizigers maakt gebruik van OV- chipkaart in metro => positief oordeel over OV-chipkaart Reizigers die nog niet met OV-chipkaart reizen zijn negatief over OV-chipkaart (mrt 2008: 3,9) 10% van metroreizigers reist zwart
5
Huidige situatie Reizigers snel gewend aan OV-chipkaart: na week geeft 3/4 aan gewend te zijn Razendsnelle ‘normalisatie’ merkbaar op de stations: reizigers zoeken bevestiging bij elkaar of medewerkers Reiziger waardeert OV-chipkaart: 71% vindt reizen met OV- chipkaart makkelijk tot heel makkelijk Reiziger mijdt metro niet: aantal betalende reizigers blijft na 29/1 gelijk Sociale veiligheid neemt toe: zwartrijden neemt sterk af (eerste steekproeven: 50%) af en reizigers ervaren dit (48% ervaart daling)
6
Service (1/2)
7
Service (2/2) RET-brede opfriscursus (2.500 medewerkers) Inzet kantoorpersoneel rondom 29/1 (ca. 800): informatievoorziening wordt goed beoordeeld Begeleiding van wachtrijen Extra verkoop- & informatiepunten
8
Communicatie
9
Grootschalige campagne: 3,5 miljoen folders (Nederlands en Engelstalig) 16.000 posters 1.000 spotjes op radio en tv 13.000 websitebezoekers per dag
10
Oplossingen (1/2)
11
Oplossingen (2/2) OV-chipkaart oplossingen voor alle reizigersgroepen: o.a. studenten, scholieren, begeleiders gehandicapten. Hierover informatievoorziening op maat Compensatieregeling voor overstappers Informatievoorziening op maat voor studenten komt laat op gang, extra communicatieacties nodig Voor blinden en slechtzienden extra oplossing nodig: binnen 2 weken pilot opgestart
12
Rapportcijfers steekproef 10 feb 81% van reizigers geeft OV-chipkaart voldoende of hoger
13
Rapportcijfers steekproef 10 feb
14
Effecten omgeving Verdubbeling van chipkaartgebruik in bussen en trams RET Explosieve stijging chipkaartgebruik in streekbussen Connexxion Ook voor gebied rondom invoering is belangrijke stap gezet!
15
Omslagpunt Acceptatie volgt op invoering Reiziger ervaart gemak na volledige invoering Meer voordeel voor klant: distributie via wederverkopers en internet (NAL) ‘Keep up the good work’ & leerpunten meenemen Voortgang invoering rest van Nederland!
16
Vervolgstappen Zwartrijdersreductie –Optimaliseren handhaving –Aanwezigheid en aanspreken –Koppelen van liften aan kaartlezers –Beperken “meelopen” d.m.v. poortjesinstellingen Reduceren gebruik van tijdelijke maatregelen (servicekaart) Uitbreiding distributienetwerk naar wederverkopers Aansluiten Qbuzz reductie compensatieregeling Wanneer ook buren OV-bedrijven chipkaart geintroduceerd hebben, uitfasering strippenkaart tram-bus.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.