Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSebastiaan Aalderink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Het Nederlandse onderwijs:
Ict-verbonden spo Het Nederlandse onderwijs: beter dan we denken, maar niet zo goed als we willen McKinsey ‘How the world’s most improved school systems keep getting better” Elleke verwaijen
2
McKinsey; wat maakt de school beter:
poor to fair fair to good great to excellent good to great Journey Achieving the basics of literacy and numeracy Getting the foundations in place Shaping the professional Improving through peers and innovation Intervention cluster theme Samenwerken!: ook rapport McKinsey: “een professional dat ben je niet, dat word je door van elkaar te leren – met je deur open” (een vd belangrijkste conclusies uit rapport ‘How the world’s most improved school systems keep getting better” McKinsey bevestigt dus ook: improving through peers and innovation
3
Wat moet je doen?! McKinsey
een professional dat ben je niet, dat word je door van elkaar te leren – neem daar tijd voor! Daarom zijn we hier!
4
Vandaag Korte verkenning; wat hebben we aan elkaar!
korte intro van het traject Delen van kennis met elkaar Workshop basis waarop we werken Ict-verbonden; afspraken; een wijziging!
5
Wat hebben we aan elkaar: Technologische ontwikkelingen en onderwijs
Wat kan ik gebruiken? Hoe kan ik het gebruiken/ arrangeren? Spreken we elkaars taal? Wat weet ik eigenlijk van ontwikkelingen? … En moet ik dat weten? wat heb je zoal gebruikt? Gearrangeerd? Wat weet je van de laatste ontwikkelingen?
6
Voorbeidende bijeenkomst overleggen
Vanaf heden begeleiding op maat Of toch samen? 17 sept 29 okt 8 mrt 12 mei 26 nov Gedurende de rit schoolbezoeken voor de zomer 17 september op een van de deelnemende scholen 29 oktober idem 26 november: Op deze bijeenkomst wordt de groep ICT-ers van alle SPO scholen uitgenodigd ( uur samen, uur de 'éigen' groep) De bijeenkomst is dan weer op het kantoor van SPO. 21 januari op een van de deelnemende scholen 18 maart idem 13 mei: slot 'mini'conferentie. Wederom op kantoor SPO. Brede bijeenkomst waarop het geleerde gedeeld gaat worden met alle geïnteresseerden. Vervolg in onderzoek met UvA? 2014/2015
7
Basis-onderwerp ontdekkend en ontwerpend leren:
WO; Samenwerkend leren ondersteunen m.b.v. ICT Informatievaardig-/mediawijsheid; wat hebben leerlingen nodig? Diverse didactische , activerende werkvormen met en zonder Handvatten Digitaal, interactief leermateriaal Weblogs en wiki's zinvol inzetten, ontwikkelen en arrangeren, didactiek van onderzoek en ontwerp Kennisdelen Gereedschapskist
8
Een ict-rijke didactiek bij Onderzoekend leren en Ontwerpend leren
Confrontatie fenomeen Verkennen, onderwijzen Opzetten en Uitvoeren experiment / onderzoek Probleem constateren, verkennen in het kader van product (ontwerpen) Ontwerpvoorstel maken en uitvoeren Critique, bijstellen Concluderen Presenteren / Communiceren Verdiepen
9
Maak een plan en voer het uit
10
Gaan we links om of gaan we rechtsom
vervreemding betrokken onverschillig eigenaarschap Onderwijs dat dicht bij de wereld van de kinderen staat regelsysteem invloed Wat doe je als er vervreemding is, en relatie autonomie en competentie!! Volgzaamheid wordt niet meer beloond. Think different! Communicatie Kom binnen op borsthoogte dan kun je twee kanten op; naar de buik en naar het verstand. Vele communicatie gaat tweebaans langs elkaar heen. Leuke voorbeelden, ook van mezelf. Ik moet er warm voor lopen Verdere uitwerking van het eigenaarschap en de zone van naaste ontwikkeling Om vervolgens de stap te maken naar de kinderen in de klas. Als we dit nu eens op onze eigen school/ klassesituatie betrekken Zit ik met de begeleiding van kinderen links of rechts. Sluit ik aan bij hun leefwereld? Behandel ik de kinderen als een geheel of zie ik de verschillen, …. Waar staan de kinderen als het om hen ontwikkeling gaat? VOORBEELDEN VOORBEELDEN Wat weten we over ict en taalontwikkeling Wat leert onderzoek ons Werking van de hersenen en nieuw onderzoek van hersenwerking van kinderen. Eigen onderzoek met studenten tijdens mijn college … Leren ontwerpen mét de kinderen erkenning bureaucratie
11
Wat hebben we nodig in deze tijd/ maatschappij?
Creatief zijn, dat leer je op school … af …
12
Daarom ict in het onderwijs
Leerlingen als burger voorbereiden op functioneren in mediarijke kennissamenleving (socialiseren) Kwaliteit, productiviteit van onderwijs verbeteren (organiseren van leren en kwalificeren) Leerlingen leren zichzelf te worden vanuit hun eigen mogelijkheden (persoonsvorming) Als we vervolgens inzoomen op ict in het onderwijs, kun je deze drie pijlers benoemen. Geldt dit ook voor jouw school? Wat is jouw visie op het onderwijs en hoe past ict daarin? Past het er wel in?
13
Wanneer lukt het … het wat (levert het op? – ‘mogen’ (/’moeten’))
Gemotiveerd door: het wat (levert het op? – ‘mogen’ (/’moeten’)) het hoe (doe je het? - kunnen) het waartoe (het ideaal - willen)
14
Rosa workshop
15
Opdracht delen van kennis
Scholen; hoeken van de ruimte schuiven; gesprek aangaan. Geef straks antwoord; wat hebben we aan elkaar?
16
Korte terugkoppeling Wat heb je aan elkaar? Vertel!
17
Vervolg ict-verbonden
Nieuwe situatie: Wat ga je nu aanpakken; uitwerken, onderzoek of het werkt. Schoolbezoek plannen; Wat kunnen we oppakken? Scholingsbijeenkomst op maat Onderzoek UVA
18
Uitwisselen waar loop je tegenaan?
Doelen leerlijnen garanderen Portfolio, registreren van het leren Proces/ werkwijze
19
Afspraken Elleke Verwaijen E.Verwaijen@aps.Nl 06-12949485
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.