Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMerel Vos Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
E-procurement
2
1. E-procurement 2. SCM 3. Integratie van de back-office 4. Procurement Evolutie
3
1.Wat is e-procurement? 1.1. Situatie in de e-biz wereld 1.2. Het belang van e-procurement 1.2.1. Waarom de inkoop automatiseren? 1.2.2. Voordelen van e-procurement
4
Strategische activiteiten Transactiekosten dalen Snellere communicatie Kortere levertijden Betere controle op verkopen, uitgaven,… Terugbrengen van operationele kosten Inkoop = deel van het dagelijks werk Voorraden dalen Minder administratief werk Lagere prijzen Leveranciersoptimalisatie Efficiëntere inzet van personeel Kortere bestel- en levenscyclus 1.2.2. Voordelen van e-procurement
5
2. SCM 2.1. Supply chain 2.2. Supply chain management 2.2.1. Definitie Samenwerken Consument Kosten 2.2.2. Aandacht stijgt 2.2.3. Obstakels
6
3.Integratie van de back-office: ERP 3.1. Definitie 3.2. Het concept 3.3. Beperkingen 3.3.1. Beslissingsondersteuning 3.3.2. Historie vast houden 3.3.3. Kan niet alles oplossen 3.4. ERP-leveranciers
7
4. Procurement Evolutie 4.1. EDI Definitie Kenmerken Mogelijke EDI-toepassingen Voor- en nadelen 4.2. Sell-side procurement (B2C) 4.3. Buy-side proc 4.4. Marketplaces
8
4.1. EDI 4.1.1. Wat is EDI? 4.1.2. Kenmerken 4.1.3. Mogelijke toepassingen + problemen + oplossingen 4.1.4. Voor- en nadelen
9
4.3. Buy-side proc 4.3.1. Definitie 4.3.2. Catalogen 4.3.3. Directe vs Indirecte aankopen 4.3.4. Implementatie van een buy- side e-procurement oplossing A. Schematisch B. Demo SAP
13
4.4. Marketplaces 4.4.1. Ontstaan : B2C 4.4.2. Werking: conceptueel 4.4.3. Functies / vereisten 4.4.4. Classificatie 4.4.5. Voordelen 4.4.6. Trend : Interoperabiliteit 4.4.7. Praktijkvoorbeeld
14
4.4.3. Vereisten KMO – Multinational Complete transactie Content Management Open architectuur Integratie met back-office
15
4.4.4. Classificatie Operating Manufacturing Systematic Sourcing Spot Sourcing MRO hub Catalog hub Yield Manager Exchanges Ariba, MRO.com Chemdex, Plasticsnet.com Employease CapacityWeb.com E-steel Paperexchange Buyer- focused Seller- focused Neutral Auctioning
16
4.4.5. Voordelen Tov Buy-side procurement –Many-to-many Concurrentie Prijs daalt –Dynamische prijzen –Catalog set-up + onderhoud = marktplaats –KMO
17
4.4.5. Voordelen KOPER Lagere verwerkingskosten Lagere Verwerkingscycli Lagere produktkosten Verbeterde leveranciersrelaties Overvloed aan leveranciers
18
4.4.5. Voordelen Leverancier Lagere kost : Klantverwerving Verkopen Vlugere time-to-market Overvloed aan kopers en markten
19
Actualiteit Oracle Ariba (+ IBM + I2 technologies) Commerce One ( + SAP)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.