Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnita Pieters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen
2
Inleiding Onderwijs digitaliseert
3
Onderzoeksvraag Draagt het digitaal aanbieden en laten verwerken van lesstof t.o.v. de conventionele manier in het middelbaar bètaonderwijs bij aan het leereffect van leerlingen? – Worden leerlingen meer gemotiveerd? – Halen leerlingen betere leerresultaten?
4
Ons onderzoek DianneDavidKim Murmellius Alkmaar 4 VWO scheikunde Jan Arentsz Alkmaar 4 HAVO biologie Jan Arentsz Alkmaar 4 VWO scheikunde DigitaalAnaloogDigitaalAnaloogDigitaalAnaloog (analoog) Conventioneel vs Digitaal
5
Onderzoeksinstrumenten Na afloop van de lessenseries: Enquête leerlingen algemeen digitaal gebruik Enquête leerlingen over de lessenserie Behaalde cijfers Enquête docenten over ICT-gebruik en onderwijs
6
Algemeen
7
Digitaal aanbieden lesstof
8
Digitaal verwerken lesstof
9
Cijfers
10
Cijfers voor de lessen
11
Docenten gebruiken veel ICT, vaak door eigen motivatie of schoolverplichting ong 2/3 wenst meer ICT: meer activeboards, beemers en computers, rest is tevreden, enkeling negatief Meesten denken dat leerlingen positief op ICT reageren meer ICT in de les? 1/2 ja, 1/2 nee, juist afwisseling is goed huiswerk op computer? heel verschillend Komt er ICT in de toekomst? JA: – opgelegd door overheid en scholen, – steeds meer nadruk op digitale methoden door uitgevers – verjonging docenten
12
Onderzoeksvraag Draagt het digitaal aanbieden en laten verwerken van lesstof t.o.v. de conventionele manier in het middelbaar bètaonderwijs bij aan het leereffect van leerlingen? – Worden leerlingen meer gemotiveerd? – Halen leerlingen betere leerresultaten?
13
Motivatie: positief! Een duidelijke meerderheid vindt digitaal onderwijs leuker – Vooral de leerlingen die er kennis mee hebben gemaakt (=positief) – Geldt voor digitaal aanbieden + digitale verwerking Eigen ingeschatte leereffect: positief voor digitale klassen! – Analoge klassen moeten blijkbaar nog overtuigd worden? Leerresultaten: digitale klassen scoren lager.. (behalve bij David) Conclusie
14
Cijfer verschil = Verschil tussen klassen – Conclusie: geen aantoonbare invloed digitaal onderwijs Het David-mysterie – Te verklaren met HAVO, Bio, digitale ervaring, stomme lessen? Vergeet de kinderen niet die het niet leuker vinden.. Motivatie door nieuwigheid? Liever een betere vraagstelling? – Resultaten toch duidelijk genoeg Discussie
15
Eindconclusie Het toenemen van ICT in Middelbaar onderwijs neemt onophoudelijk toe. Dit juichen we toe, aangezien het een positieve invloed heeft op de motivatie van leerlingen in de les. Voor die reden moet het ook worden ingezet. Een verhoging van leerresultaten is namelijk niet aantoonbaar.
16
Digitaal onderwijs: Uw kans om te vragen is daar!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.