Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCasper de Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
mr. Anton Ekker zomerborrel AdLantic 5 juni 2012
2
eind 2009: wijziging art. 5 lid 3 ePrivacy richtlijn implementatiedatum: 25 mei 2011 inwerkingtreding NL: 5 juni 2012
4
art. 11.7a Telecommunicatiewet: ◦ opslaan en toegang verkrijgen tot gegevens op randapparatuur mag alleen als: aan de gebruiker duidelijke en volledige informatie is verstrekt overeenkomstig de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), in ieder geval over de doeleinden; de gebruiker toestemming heeft gegeven. geldt voor elke partij die cookies/gegevens plaatst of informatie ophaalt
5
informatie: ◦ duidelijk en volledig ◦ gemakkelijk toegankelijk en begrijpelijk ◦ elementen: identiteit partij die cookie plaatst feit dat cookie wordt opgeslagen doeleinden periode gebruik voor BT, en met wie wordt gedeeld toestemming: voor plaatsen cookies en gebruik persoonsgegevens eenmalig voorafgaand ‘free, specific and informed’ hoeft niet ‘ondubbelzinnig’ te zijn? hoeft niet voor iedere cookie/website afzonderlijk kan ook collectief!
6
technologie-neutraal: toepasselijk op alle technologie waarmee gegevens in apparatuur kunnen worden opgeslagen of uitgelezen: “(flash)cookies, Java-scripts, webtaps, spionagesoftware of soortgelijke programmatuur (waaronder zogeheten dialerprogramma’s en inbelprogramma’s). device fingerprinting en digitale televisie geldt ook voor mobiele apparatuur toepasselijk op ‘gegevens’: dit is ruimer dan alleen ‘persoonsgegevens’ geldt voor alle cookies: BT, retargeting, adserving, analytics geen onderscheid tussen ‘first party’ en ‘third party’ cookies
7
uitsluitend doel uitvoeren communicatie ◦ session cookies noodzakelijk voor leveren door de gebruiker gevraagde dienst ◦ first party cookies (add to basket / proceed to checkout) ◦ niet van toepassing op: gebruiksinstellingen (taal) statistieken om gebruiksgemak te verbeteren
8
11.7 lid 1: ‘Onverminderd de Wet bescherming persoonsgegevens” rechtsvermoeden: indien het verzamelen, combineren of analyseren van gebruiksgegevens gebeurt voor commerciële, charitatieve of ideële doeleinden dan wordt aangenomen dat de Wbp van toepassing is. inwerkingtreding: 1 januari 2013
12
overwegingen ePrivacy Richtlijn: wanneer dit technisch mogelijk en doeltreffend is, kan de toestemming van de gebruiker worden uitgedrukt door instellingen van een browser; maar: art. 29 Werkgroep: browser-toestemming is onvoldoende conclusie: browser-toestemming is voorlopig nog geen oplossing, want niet ‘sophisticated’ / niet iedereen gebruikt (laatste versie) browser met DNT
14
feature-led consent: als onderdeel van keuze voor bepaalde functionaliteit settings-led consent: als onderdeel van instellingen website click hier om de volgende gegevens te onthouden: ◦ taal ◦ login ◦ eerdere aankopen ◦ wat kopen anderen? NB: wel informeren!
15
geen banners/pop-ups gebruiker heeft controle plugin installeren hoge drempel?
17
geen banners/pop-ups transparant gebruiker houdt zelf bij eenvoudige opt-out
19
komen tot gezamenlijke aanpak wees slimmer dan de concurrent elk nadeel heb z´n voordeel
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.