Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMaria Bauwens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende
2
2 Inleiding Dogme Communicatieve benadering in het vreemdetalenonderwijs Geen handboeken en klassiek onderwijsmateriaal Focus op conversatie en communicatie tussen leerlingen en leraar Scott Thornbury Dogme 95 Ook Dogme ELT genoemd Dogme = methode + beweging
3
3 Inhoud Ontstaan, situering, link met Dogme 95 Scott Thornbury Principes Dogme en technologie Voor- en nadelen Gebruik in NT2 Bronnen
4
4 Ontstaan, situering, link met Dogme 95 Onvrede bij filmmakers over de ‘hi-teck, big-budget, Hollywoodstyle’ leidt tot nieuwe visie op films maken. Deze visie wordt bezegeld in 10 geboden en krijgt de naam ‘Dogma 95’
5
5 Ontstaan, situering, link met Dogme 95 Onvrede over het bestaande taalonderwijs zet Thornbury aan het denken. Thornbury wil taalonderwijs zuiveren en ziet hierbij een link naar ‘Dogma 95’. Thornbury schrijft 10 principes waaraan de zuivere vorm van taalonderwijs moet voldoen en noemt deze stroming ‘Dogme'
6
6 Scott Thornbury Biografie New School, New York Vreemdetalenleraar en lerarenopleider Grondlegger Dogme-benadering Interviews http://www.livesofteachers.com/2009/11/23/an-interview-with-scott-thornbury http://www.youtube.com/watch?v=zPfiXeOoDiI&feature=BFa&list=UURbHEg9SDHD TGj7oYeW3ecg&lf=plcp Websites, boeken, artikels, blogs: zie bronnen
7
7 10 Principes (1) 1. Interactiviteit Tussen docenten en studenten en onder de studenten 2. Engagement Studenten leren het beste uit inhoud die ze zelf hebben gecreëerd 3. Dialogisch proces Leren = sociaal gegeven Kennis wordt uitgewisseld in dialoog 4. Opbouwende gesprekken Het leren vindt plaats door middel van gesprekken 5. Ontstaan van taal Taal en grammatica ontstaan uit een leerproces
8
8 10 Principes (2) 6. Coach De leraar = coach 7. Stem Stemgebruik van de student is de spiegel van zijn vooruitgang 8. Zelfverwezenlijking Door te bevrijden van klas en handboeken 9. Relevantie Materialen moeten relevant zijn voor de studenten 10. Kritisch gebruik Kritisch benaderen van gepubliceerd materiaal en tekstboeken
9
9 (1) 3 voorschriften (1) Er zijn 3 belangrijke voorschriften die voortvloeien uit de 10 principes 1. Gespreksgestuurd onderwijs Gesprekken voeren is het hoofdprincipe van Dogme Taal in praktijk Meer waarde hechten aan communicatie die sociale interactie naar voren brengt Meer belang aan het volledige discours hechten betere voorbereiding op levensechte communicatie
10
10 (2) 3 voorschriften (2) 2. Beperkt gebruik van leermiddelen Leermiddelen die door de student zelf zijn opgesteld zijn veel efficiënter Tekstboeken focussen meer op grammatica dan op het communicatieve vermogen. In grote delen van de wereld zijn er geen tekstboeken en bronnen betaalbaar of beschikbaar
11
11 (3) 3 voorschriften (3) 3. Taalontwikkeling Leren van talen = proces waarbij taal zich ontwikkelt Door klasactiviteiten Leren en ontdekken van nieuwe taalelementen Rol van de leraar: Coach Motivator De leraar kan dit doen door middel van Beloning Herhaling Kritische benadering
12
12 Dogme en technologie (1) Scott Thornbury en technologie Eerst sceptisch, later ziet hij meer mogelijkheden, maar mits enkele bedenkingen. internet als substituut voorkeur gaat nog steeds uit naar face-to-face gesprekken Maar: een goede onderwijsmethode blijft in ontwikkeling. Dogme past zich aan aan de nieuwe ontwikkelingen
13
13 Dogme en technologie (2) Howard Vickers en Dogme 2.0 Herformuleerde enkele principes van Thornbury op basis van het gebruik van nieuwe technologieën. Dogme wordt Dogme2.0 Links tussen Dogme en Web2.0: Communicatie (drang om gehoord en verstaan te worden) Motivatie (om te spreken over wat wij relevant vinden) Relevantie (zoektocht naar relevantie met behulp van het internet) Dogme 2.0 in de praktijk (Twitter, online brainstormen…)
14
14 Pluspunten Focus op cursisten Op locatie lesgeven Veel interactie Leerkracht niet boven, maar naast cursisten
15
15 Minpunten Gebrek aan opbouw en structuur Luistermateriaal enkel via leerkracht en cursisten Cursisten opnemen => drempelverhogend? Noden cursisten centraal => wat met diverse groep?
16
16 Bronnen 1 Websites http://en.wikipedia.org/wiki/Dogme_language_teaching http://en.wikipedia.org/wiki/Dogme_95 http://en.wikipedia.org/wiki/Scott_Thornbury http://www.thornburyscott.com http://www.groups.yahoo.com/group/dogme http://dogme2.wikispaces.com http://www.educatormaterials.com/nl/methodes_om_vreemde_talen_te_onderwijzen.html http://www.teachingenglish.org.uk/articles/dogme-nothing-if-not-critical http://www.slideshare.net/AvatarLanguages.com/dogme-elt-a-pedagogy-for-virtual-worlds http://www.slideshare.net/AvatarLanguages.com/exploring-out-ofclass-learning-mobile devices-dogme-language-learning http://www.freeeslmaterials.com/dogme.html http://www.youtube.com/user/scottthornbury http://scottthornbury.wordpress.com http://www.deltapublishing.co.uk/author/scott-thornbury http://www.deltapublishing.co.uk/development/dogme-in-transition
17
17 Bronnen 2 Websites http://www.eltforum.com/sthornbury_bio.html http://www.livesofteachers.com/2009/11/23/an-interview-with-scott-thornbury/ http://www.newschool.edu/matesol http://www.teachingenglish.org.uk/blogs/scott-thornbury/scott-thornbury-biographyhttp://www.teachingenglish.org.uk/blogs/scott-thornbury/scott-thornbury-biography.
18
18 Bronnen 3 Artikels Thornbury, S. 2000. A Dogma for EFL. IATEFL Issues 153 Thornbury, S. 2002. Teaching unplugged (Or that's Dogme with an E). In English! Thornbury, S. 2005. Dogme: Dancing in the dark? Folio 9/2
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.