Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGuus Meyer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
UNCITRAL (i.s.m. CMI) Convention on Contracts for the International Carriage of Goods Wholly or Partly by Sea
2
United Nations Commission On International Trade law Harmonisatie/unificatie internationaal handelsrecht Voorbeelden: Weens koopverdrag Verdrag NY 1958
3
Vindplaats www.uncitral.org →Uncitral Texts and Status →International Transport of Goods →Working Groups →Working Group III →21st Session 14-25 January 2008 → A/CN.9/WGIII/WP.101 Verslag beraadslaging Uncitral over laatste versie WG III: http://daccessdds.un.org/doc/UNDOC/GEN/V08/555/08/PDF/ V0855508.pdf?OpenElement Zeer uitgebreide achtergrondinformatie, handig bij toekomstige uitlegproblemen
4
Achtergrond Codificatie vervoercontract (i.v.m. elektronisch cognossement) Aansprakelijkheidsverdragen sterk verouderd (NB: eerder UNCITRAL-initiatief mislukt: Hamburg Rules) Containervervoer
5
Stand van zaken WG III 28 e sessie: 14 - 25 januari 2008 Ter goedkeuring aan Commissie (16/6 -3/7 NY) Draft op 3 juli 2008 goedgekeurd Z.s.m. (sept. 2009?) ondertekeningsceremonie Inwerkingtreding: jaar na 20e ratificatie (EU 1 stem?)
6
En dan nu: Een quiz!
7
Vraag 1 Het verdrag bestaat uit helder geschreven bepalingen □ Ja, het is een hele verbetering □ Nee, het is moeilijk leesbaar
8
Vraag 2 Het nieuwe verdrag telt: □ Minder artikelen dan de HVR, namelijk 15 □ Meer artikelen dan de HVR, namelijk 100
9
Vraag 3 Het formele toepassingsgebied is: □ Eng: vervoer tussen twee verdragsstaten □ Ruim: indien plaats ontvangst goederen/plaats aflevering goederen/laadhaven/loshaven
10
Vraag 4 Welke stelling is juist: □ Het verdrag is amfibisch □ Het verdrag gaat alleen over zeevervoer
11
Vraag 5 Waar kan geprocedeerd worden? □ Geen idee, dat regelt het verdrag – net als de HVR – niet. □ Voor een aantal met name genoemde rechters of arbiters.
12
Vraag 6 Is het juist dat van de limiet bij overeenkomst zal mogen afgeweken? □ Ja □ Nee
13
Vraag 7 De tweejarige verjaringstermijn : □ Geldt alleen voor vorderingen van ldbn op de vervoerder □ Geldt ook voor vorderingen van de vervoerder op ldbn
14
Vraag 8 Zorg voor zeewaardigheid is uitgebreid naar hele reis: □ Klopt, due diligence ook tijdens de reis □ Nee, blijft bij het oude; due diligence alleen bij/voor aanvang reis
15
Vraag 9 De nautische fout: □ Is niet langer een exceptie □ Blijft een exceptie
16
Vraag 10 De vertragingslimiet is: □ 1 x de vrachtprijs □ 2,5 x de vrachtprijs
17
Vraag 11 De limiet is: □ Hetzelfde gebleven als bij H’burg Rules (835 SDR package/2,5 SDR kg) □ Verhoogd naar 875/3
18
Vraag 12 De kans is groot dat het verdrag bekend zal worden als de “Rotterdam Rules”. □ Klopt □ Onzin
19
Vraag 13 Op verzoek van ldbn moet de vervoerder een verklaring voor recht procedure intrekken. □ Klopt □ Onzin
20
Vraag 14 De brandexceptie komt niet meer terug in de UNCITRAL-draft: □ Inderdaad, die was niet meer van deze tijd □ Nee, die is gebleven
21
Vraag 15 Een verjaarde vordering mag nog wel worden gebruikt voor verrekening. □ Klopt □ Nee, verjaard is verjaard
22
Vraag 16 Zou Nederland moeten ratificeren? □ Ja, natuurlijk □ Nee, dat is geen goed idee
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.