Download de presentatie
1
Hoe vertel ik het mijn kinderen?
Professionals veranderen in het kader van zelfmanagement
2
Meervoudig perspectief Jan Erik de Wildt
Masterclass eerstelijns bestuurders (theorie) Directeur bedrijfsvoering De Ondernemende Huisarts (praktijk) Master of change SIOO
3
Focus op zorgaanbieder
Wat brengt een zorgprofessional in beweging? Plenaire inventarisatie.
4
Drijfveren professionals
Kwaliteit Geld Werkdruk reductie Invloed Wat vinden jullie in de komende 3 – 5 jaar de belangrijkste drijfveer? Is zelfmanagement meer iets van een individu of een groep? Ken je pappenhemers! Uitleg dat alle drijfveren nodig zijn voor een kwalitatief en kwantitatief goede bedrijfsvoering. Inventarisatie van interventies die passen bij deze drijfveren Kwaliteit : spiegelinformatie – bij/nascholing – intercollegiaal consult – gezamenlijk spreekuur medisch specialist Geld : minimaal kostendekkende vergoeding – marge – portfolio – 80% laat zich in meer of mindere mate beïnvloeden door geld Werkdruk reductie : minder werk – taakdelegatie – integrale zorg – kleinere praktijken Invloed : tegenmacht – spelbepalers Alle aspecten zijn nodig voor een goede bedrijfsvoering
5
Groepsniveaus 1. Nederlandse bevolking
2. Nederlandse huisartsen (subgroep) 3. Zorggroep huisartsen (DOH 55 leden) 4. Gezondheidscentrum of (A)Hoed 5. Individuele huisarts “Een besluit kan het beste worden genomen door een groep die uit een oneven aantal bestaat en kleiner is dan 3 personen” Winston Churchil
6
Er is altijd een groepsverdeling – met een traditionele verdeling 16 – 68 – 16
Veranderingsstrategien: faciliteren – financieren - forceren Zelfmanagement verdeling? Anno 2013 Waar zitten jullie als deelnemers ten opzichte van het zelfmanagement?
7
Toenemende prestatie-eisen
Veranderende eisen aan organisaties 2000 Service Duurzaamheid + Klant- gestuurd Innovativiteit 1990 Innovativiteit + Klant- gericht Flexibiliteit Flexibiliteit 1980 Flexibiliteit + Klant- vriendelijk Veranderende eisen – vanuit klant perspectief ingezet, maar ook: Profesionals Kwaliteit + Kwaliteit Kwaliteit Kwaliteit 1970 Aanbod- gestuurd 1960 Efficiency Efficiency Efficiency Efficiency Efficiency 7
8
Model van Karasek – sociotechniek - veranderen
regelnoodzaak laag hoog Stressrisico’s laag saai werk slopend werk regelcapaciteit Saai werk factor 5 Slopend werk factor 7 Vrijblijvend werk factor 2 Uitdagend werk factor 1 ‘vrijblijvend’ werk uitdagend werk hoog leermogelijkheden 8
9
RABO bank : visie op zelfzorg van de klanten
10
Voorbeeld digitale praktijk
Praktijkorganisatie Patiënten digitalisering 1. Patiënten 2. Digitalisering 3. Praktijkorganisatie Kwaliteitsverbetering – lagere kosten en minder werkdruk – tegen gelijke of lagere kosten: hoe te bereiken? Randvoorwaarden : de digitale praktijk – individualisering – zelfmanagement van patiënten – gedragsverandering Strategische impact groot – complexiteit hoog – prognose 3 jaar Werkdruk neemt toe – meer doen tegen minder kosten – digitaliseren en massa individualisatie -
11
Implementatie strategie
1 – 5 – to all Incrementele strategie – verandering van 3e orde Voorwaarden voor succesvolle implementatie? !-5 to all: centraal ontwikkelen – decentraal invoeren Incrementeel – groeiende puzzel; wie puzzelt? Eenvoudig beginnen steeds groter en omvattender – zelfmanagement is 3D puzzel! Doorzettingsvermogen Leiderschap Lef Enthousiasme/passie Creativiteit – innovatiekracht Repeteren Eigenaarschap Groep of Community als vehikel Doen en blijven doen! - feedback met benchmark - visitatiemodel - klinisch leiderschap - kort cyclisch monitoren en evalueren.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.