De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VOORLEZEN Hoe doe ik dat? Opwarmer nr. 1: de keeltjes smeren

Verwante presentaties


Presentatie over: "VOORLEZEN Hoe doe ik dat? Opwarmer nr. 1: de keeltjes smeren"— Transcript van de presentatie:

1 VOORLEZEN Hoe doe ik dat? Opwarmer nr. 1: de keeltjes smeren
Uit: Jan Smeekens e.a., Wie knipt de tenen van de reus? Davidsfonds/infodok

2 VOORLEZEN Opwarmer nr. 2: Ollie achterna
Uit: Olivier Dunrea, Ollie wil ook! Gottmer Uitgevers Groep

3 VOORLEZEN 10 tips Voorbereiding Omgeving Openingszin Rollenspel Taal
Lokken Expressie Zot Extra ogen en oren ‘Nog!’

4 VOORLEZEN TIP 1: Voorbereiding maak een goede, enthousiaste keuze
lees het zelf luidop om de sfeer aan te voelen om moeilijke woorden te ontdekken om vraagjes te bedenken om reacties te voorspellen om een rode draad te spinnen

5 VOORLEZEN Uit: Olivier Dunrea, Gonnie Gottmer Uitgevers Groep

6 VOORLEZEN Uit: Jet Boeke, Dikkie Dik Kiekeboek, Sesame workshop

7 VOORLEZEN: Durven en Doen
Uit: Jet Boeke, Dikkie Dik Kiekeboek, Sesame workshop

8 VOORLEZEN Uit: Ole Könnecke, Anton en de blaadjes, Davidsfonds/Infodok

9 VOORLEZEN Oefening: voorbereiding Van je mie, van je ma,
van je muis piep piep. Wie riep, wie riep, wie riep Muis Miep? Muis Miep sliep diep, sliep thuis, sliep uit, van je mie, van je ma, van je muizensnuit. (Paul Biegel) Uit: Jan Smeekens e.a., Wie knipt de tenen van de reus? Davidsfonds/infodok

10 VOORLEZEN Oefening: Uit: Leo Timmers, Wie rijdt? Clavis
Uit: Lucy Cousins, Welk huis is van muis? Leopold

11 VOORLEZEN TIP 2: Omgeving kies een gezellige, uitnodigende plek
door het poortje? met het hoedje? maak het rustig ‘zitten jullie goed?’ ‘kan iedereen me zien en horen?’ en omgekeerd

12 VOORLEZEN

13 VOORLEZEN TIP 3: Openingszin goed begonnen … voorlezen: een ritueel
wissel namen uit de cover ontdekken ‘wie is er nieuwsgierig?’ voorwerpen als lokkertjes een voorleesknuffel leest mee

14 VOORLEZEN

15 VOORLEZEN

16 VOORLEZEN Uit: Antoinette de Jong Dit is geen doos, Lannoo

17 VOORLEZEN Oefening: Uit: Linne Bie, Kleine Leon is bloot, Clavis
Uit: Erika Cotteleer, Zzzz, Clavis

18 VOORLEZEN TIP 4: Rollenspel baken je rol af
laat kinderen hun rol spelen geef hen een inbreng speel in op hun reacties durf de tekst loslaten

19 VOORLEZEN Uit: François Delebecque, De dieren op de boerderij, Gottmer
Uit: Liesbet Slegers, Kleertjes, Clavis

20 VOORLEZEN TIP 5: Taal verwoord wat je doet herhaal woorden
stop ze in zinnetjes of vraagjes laat kinderen zonder woorden antwoorden (kleiner dan één jaar) leg de link met de echte wereld bevestig

21 VOORLEZEN Uit:: Walter Wick, Daantje Dingenzoeker en de sinaasappelboot, Ploegsma Uit: Leo Timmers, Kijk wat ik kan, Clavis

22 VOORLEZEN leg de link met de echte wereld
Uit: Jet Boeke, Dikkie Dik gaat in bad, Sesame workshop leg de link met de echte wereld Uit: Beestenbaby’s, Het grote kijkboek, Davidsfonds/Infodok

23 laat kinderen zonder woorden antwoorden (kleiner dan één jaar)
Uit: Liesbeth Slichting e.a. Mijn eerste Van Dale voorleeswoordenboek, Van Dale Lexicografie BV laat kinderen zonder woorden antwoorden (kleiner dan één jaar)

24 VOORLEZEN Oefening: taal
Uit: Dick Bruna, Nijntje huilt, Mercis Publishing Uit: Dick Bruna, Betje Big gaat naar de markt, Mercis Publishing

25 VOORLEZEN TIP 6: Lokken lok ze in het boek
stel korte, begrijpelijke vragen beweeg boots geluiden na of vind ze uit laat de kinderen meedoen laat een mascotte meelezen maak bewegingen, geluiden, … herhaal die

26 VOORLEZEN Oefening: gebaren De Brandweer
Moet je nu eens horen: de allerhoogste toren, de hoogste toren van het land, staat in brand, brand, brand! Doe een sprong naar achteren, doe een sprong naar opzij, want de brandweerwagen moet voorbij!

27 VOORLEZEN Oefening: geluiden Klak klak met mijn tong.
Hup hup reuzesprong. Klap klap met mijn handen. Tik tak met mijn tanden. En trek ik aan mijn oor … tatutatuu tatutatuuu! (Mieke van Hooft) Uit: Klaas Verplancke, Wat doet de kip? De Eenhoorn

28 VOORLEZEN TIP 7: Expressie laat je gezicht boekdelen spreken
gebruik lichaamstaal spreek rustig en luid genoeg varieer: (snel –traag, hoog- laag, stil- luid) blijf bij je eigen stem leg niet meer dan één klemtoon per zin

29 VOORLEZEN Oefening: tempo
Uit: Nicola Smee, Klipperdeklop, Gottmer Kinderboeken Uit: Michael Rosen & Helen Oxenbury, We gaan op berenjacht, Gottmer Uitgevers Groep

30 VOORLEZEN Oefening: volume
Uit: Ole Könnecke, Anton en de blaadjes, Davidsfonds/Infodok

31 VOORLEZEN Uit: Ole Könnecke, Anton en de blaadjes, Davidsfonds/Infodok

32 VOORLEZEN Oefening: dialoog en emotie Uit: Leo Timmers, Kraai, Clavis

33 VOORLEZEN Oefening: klemtoon
Uit: Olivier Dunrea, Gonnie, Gottmer Uitgevers Groep

34 VOORLEZEN TIP 8: Zot hou het speels durf lekker overdrijven
maak gekke geluiden en bewegingen zing een liedje verkleed je (zonder schrik aan te jagen) fop ze maar eens!

35 VOORLEZEN Alle eendjes zwemmen in het water, falderalderiere,
Uit: Lucy Cousins, Spet spat, Muis! Leoplod Alle eendjes zwemmen in het water, falderalderiere, falderalderare

36 VOORLEZEN Oefening: zot driemeldrammeldreutelee draaijedriemaalrond
diekopdiekopdiekopdee hurkdanopdegrond sliekomslakomslekelee hipwelzevenkeer kwikkelkwekkelkwakkelee endoehetnogeens weer (Joke van Leeuwen)

37 VOORLEZEN TIP 9: Extra ogen en oren
hou hun reacties in het oog (en oor) kort maar goed, kindjes zoet prikkel ze extra of rond af

38 VOORLEZEN TIP 10: ‘Nog!’ sla een praatje
leer hun interesses en smaak kennen herhaal ‘nog!’ en ‘nog!’ en ‘nog!’ en … vertel of speel het verhaal na werk verder met het boek

39 VOORLEZEN Aan de slag! 10 tips Met jullie eigen boek … Voorbereiding
Omgeving Openingszin Rollenspel (T)aal Lokken Expressie Zot Extra ogen en oren ‘Nog!’


Download ppt "VOORLEZEN Hoe doe ik dat? Opwarmer nr. 1: de keeltjes smeren"

Verwante presentaties


Ads door Google