De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Motiverende gespreksvoering

Verwante presentaties


Presentatie over: "Motiverende gespreksvoering"— Transcript van de presentatie:

1 Motiverende gespreksvoering
28 oktober 2010 Pauline Dekker Wanda de Kanter Longartsen, Rode Kruis Ziekenhuis Beverwijk

2 20e eeuw 21e eeuw Infectieziekten Tuberculose Difterie Tyfus Polio
( vaccinatie’s/betere hygiene/ antibiotica) 21e eeuw Lifestyle Ziekten Longkanker COPD Hart en vaatziekten DM type 2 Alcoholische hepatitis/pancreatitis

3 Sir Richard Peto Medisch Contact no 41 oktober 2008 “Een kleine afname in de grote oorzaken van sterfte heeft meer impact dan een grote afname in de kleine oorzaken” 3

4 Het bestrijden van lifestyle ziekten vergt specifieke vaardigheden
“hoe motiveer ik de patient om zijn of haar gedrag te veranderen?”

5

6 Mensen komen niet voor gedragsverandering naar de dokter

7 De Spirit van MI Een mooie metafoor:
MI is als iemands huis binnenkomen, respectvol en vriendelijk. Erkennen wat goed is Geen ongewild advies geven Zonder met de meubels te schuiven

8

9 Hoe geef je een rookstop advies?
De essentie van motivational interviewing ( ook te gebruiken voor overgewicht, alcoholabuses, therapieontrouw, niet tanden poetsen etc etc) 9

10 3 communicatie stijlen Directief/sturend Volgend Gidsend

11 Directieve stijl

12 Vrijwilligheid, de paradox
Als je naar iemand toegaat voor advies, wil je zeker niet dat hij het gaat geven. Je wilt daar alleen maar zijn terwijl je tegen jezelf praat.

13 Principes en vaardigheden
Weersta de neiging tot bestraffen of afkeuren (‘Righting Reflex’) Verdiep je in de eigen motivatie van de patiënt en probeer die te begrijpen Luister met empathie ‘Empower’ de patiënt, d.w.z. geef hem/haar de controle over zijn eigen toekomst Empathische verbinding met de patiënt waarborgt de oprechtheid van het gesprek

14 Motivational Interviewing
Vraag of je het over het roken mag hebben. Vraag waarom iemand nog rookt Vraag om rookstop motivatie in cijfer van 1 t/m 10 Vraag om vertrouwen dat het lukt cijfer van 1 t/m 10 Vraag of je verder informatie mag geven 14

15 essentieel: 1.nauwkeurige empathie 2. belangeloze warmte 3. echtheid
Eerst zeker weten dat je toestemming van de patiënt hebt om het gesprek aan te gaan essentieel: 1.nauwkeurige empathie 2. belangeloze warmte 3. echtheid

16 ORBS weefsel voor het hele gesprek
Open vragen stellen Reflectief luisteren :bamboo methode judo: maak emoties kleiner, leidt tot persoonlijk onderzoek Bevestigen Samenvatten: verzamelen en dan vragen : en verder?

17 Blaise Pascal (1623-1662) Franse Wiskundige en Filosoof
Mensen raken over het algemeen meer overtuigd door de redenen die zij zelf ontdekken dan door dan door de argumenten die anderen aandragen

18


Download ppt "Motiverende gespreksvoering"

Verwante presentaties


Ads door Google