Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFemke Pieters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Ir. Frank van Genne MRICS Directeur Onderzoek & Innovatie – AM Lector Vastgoed – Hanzehogeschool Groningen Jaarcongres Bedrijventerrein 11 oktober 2007 de verdwijning van “Het bedrijventerrein” Spannend:
2
Bedrijventerrein = economische motor Hoe bouw je die motor? Hoe start je hem? Wat moet je doen aan onderhoud? Wie is daar voor verantwoordelijk Aankondiging
4
Voor wie is het bedoeld? Waar heeft zij/hij behoefte aan? Smaak, hoeveelheid, sfeer, associatie, … The proof of the pudding …
5
1933 CIAM: La Charte d'Athènes Scheiding - wonen - werken - verkeer - recreëren Bedrijventerreinen Woonwijken Bedrijventerreinen Wegtracee’s Recreatiegebieden
6
Vijf locatietypen: zware-industrieterreinen zeehaventerreinen gemengde terreinen hoogwaardige bedrijvenparken distributieparken Bedrijventerreinen: IBIS (> 10.000 m2 kantoor: kantorenpark)
7
IBIS 2006 TerreintypeAantalOppervlak (ha.) Zware industrie1284%9.87010% Zeehaven461%16.96818% Gemengd3.12787%57.12460% Hoogwaardig1344%3.6294% Distributiepark562%3.5834% Onbekend963%3.3914% Nederland3.587100%94.564100%
8
CPB (2002) en RPB (2007): Slechts zinvol onderscheid: Zeehaventerreinen Overige bedrijventerreinen IBIS (Integrale Bedrijventerreineninformatiesysteem)
9
Minder nodig ‘Bedrijventerrein van de toekomst is vaak geen ‘bedrijventerrein’
10
Oplossingen van toen > problemen vandaag Huidige concepten belemmeren het denken Marktonderzoek > creatie > innovatie Wat nu ? Focus op waardecreatie Ruimtelijke kwaliteit is symtoom … … niet de oorzaak
11
Waardecreatie
12
Bijdrage huisvesting > primaire bedrijfsproces CRE: corporate real estate Vastgoed Bedrijfsomgeving Fysiek Andere vestigers Services
13
Mogelijke bijdrage primaire proces Aan- en afvoer goederen Goedkope productiefactoren Delen netwerken Toeleveranciers Kostenbesparingen
14
Bereikbaarheid auto, spoor, water Bereikbaarheid openbaar vervoer Parkeren Laden/lossen Services Beveiliging Mogelijke bijdrage primaire proces
15
Voorzieningen personeel Sociale veiligheid Kinderopvang Horeca Winkels Wonen Mogelijke bijdrage primaire proces
16
Niveau andere gevestigden (On-) zichtbaarheid Reclame Exclusiviteit Beperkte schaal Mogelijke bijdrage primaire proces
17
Combinatie leisure Verkoop/outlet Product-trial User-meetings Mogelijke bijdrage primaire proces
19
Combinatie van waardefactoren die voor bepaalde doelgroep optimale waarde levert Conceptontwikkeling Waarde in relatie tot primaire proces Bedrijven bepalen zelf wat kwaliteit is … … publieke rol beperkt tot recht en orde.
20
Dus niet ! Zien als een ruimtelijke opgave Streven naar continue upgrading Autonome beeld-kwaliteitplannen Kwantitatief beperken vanwege oude voorraad
21
Retail parks: Auto, Meubels Media Park Outlet en design centers High Tech Campus Logistieke campus Van Nelle Ontwerpfabriek Veel is er al:
22
Inventarisatie sterke punten per terrein Van concept naar locatie-invulling
23
Inventarisatie sterke punten per terrein Visie op terrein-meerwaarde Van concept naar locatie-invulling
24
Inventarisatie sterke punten per terrein Visie op terrein-meerwaarde Inventarisatie huidige gebruikers Van concept naar locatie-invulling
25
Inventarisatie sterke punten per terrein Visie op terrein-meerwaarde Inventarisatie huidige gebruikers Mismatch: Kansen en haalbare scenario’s Van concept naar locatie-invulling
26
Inventarisatie sterke punten per terrein Visie op terrein-meerwaarde Inventarisatie huidige gebruikers Mismatch: Kansen en haalbare scenario’s Visie op fysiek en beheer Van concept naar locatie-invulling
27
Inventarisatie sterke punten per terrein Visie op terrein-meerwaarde Inventarisatie huidige gebruikers Mismatch: Kansen en haalbare scenario’s Visie op fysiek en beheer Ontbrekende waardefactoren toevoegen Van concept naar locatie-invulling
28
Inventarisatie sterke punten per terrein Visie op terrein-meerwaarde Inventarisatie huidige gebruikers Mismatch: Kansen en haalbare scenario’s Visie op fysiek en beheer Ontbrekende waardefactoren toevoegen Potentiële verhuizers faciliteren Van concept naar locatie-invulling
29
Kennisontwikkeling Terreinbeoordelingen Bedrijfsenquêtes Conceptontwikkeling www.vastgoedbeter.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.