Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJonathan Janssen Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Ondersteuning van groepen in samenwerking CMC 2007: Groupware 2
2
Huishoudelijke mededelingen Consultatie: 24 oktober –Elke groep: 2 – 3 slides om in 5 – 10 minuten onderzoeksopzet en voortgang te presenteren Feedbacksessie: 31 oktober –Elke groep geeft en ontvangt feedback aan/van een andere groep + f2f feedback docenten Survey –Resultaten worden ter beschikking gesteld Tentamen: 29 oktober (09.00 – 11.00u)
3
Literatuur Andriessen, J. H. E. (2003) Working with Groupware. Understanding and Evaluating Collaboration Technology. London:Springer. Ch. 5 Gutwin, C., Greenberg, S.(2002) A Descriptive Framework of Workspace Awareness for Real-Time Groupware. Computer Supported Cooperative Work 11: 411–446, 2002 Brennan, S., Lockridge, C. (2006) Computer-Mediated Communication: A Cognitive Science Approach. Encyclopedia of Language and Linguistics, article 00861 Erickson, T., Kellogg, W. (2000) Social Translucence: An Approach to Designing Systems that Support Social Processes. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, Vol. 7, No. 1, March 2000, Pages 59–83. Aarseth, E. (2003/2004) Playing Research: Methodological approaches to game analysis. Papers from spilforskning.dk Conference, august 28.-29. 2003 Spilforskning.dk 2004
4
Tentamen issues Uitleg, interpretatie, toepassing –groep-, team- taakvariabelen –issues in communicatie rondom taken –grounding, grounding constraints, kosten –media keuze, taak-media fit –awareness (soorten, gebruik, vormgeving)
5
Voorbeelden groupware http://www.youtube.com/watch?v=MYvLhz77 rgc&mode=related&search http://www.youtube.com/watch?v=MYvLhz77 rgc&mode=related&search Polikom ’92 dl1 en 2 http://www.youtube.com/watch?v=Uei- TLCyJCc http://www.youtube.com/watch?v=Uei- TLCyJCc http://www.youtube.com/watch?v=dGKZrDbv Aks (in het Duits) http://www.youtube.com/watch?v=dGKZrDbv Aks Probeer samen; http://www.opencoast.org/download/puzzle/i ndex.htm http://www.opencoast.org/download/puzzle/i ndex.htm
6
Teams Intensiteit interactie Duur interactie Formeel lidmaatschap Omvang Samenstelling –expertise, rollen, leiderschap, motivatie Fase –initiatie, taakproblemen en conflicten, uitvoering Netwerk Community Team
7
Communicatie in Groepen ontleend aan Andriessen, 2003 conversatie taak Coordinatie: taakafhankelijkheden controle integratie en overdraagbaarheid Cooperatie: afstemming taak – media grounding awareness structuur toegang Groepsvorming Kennis delen en leren kritieke massa wie doet het werk, wie profiteert dynamiek added value formele en informele structuren/ communicatie
8
Gemedieerde communicatie heeft specifieke mogelijkheden en beperkingen t.a.v coordinatie proces en inhoud van communicatie, bij het opbouwen van Common Ground. Grounding karakteristieken van media maken bepaalde grounding mechanismen namelijk (on)mogelijk: bevestiging relevante volgende beurt aandacht wijzen letterlijk herhalen of spellen Grounding
9
Coordinatie proces en inhoud 1. A: Well, that young gentleman from the park B: Joe Joe Wright you mean?...(laughs) A: yes (laughs) yes B: God, I only saw him twice before 2. A: How would you describe the color of this flower B: You mean this one A: Mm B: It’s off yellow
10
Grounding constraints Grounding constraintVoorbeeld fysieke copresencef2f visibilityvideo conference cotemporalitytelefoon simultaneityvoice chat sequentialitywalkie talkie reviewabilityIM - text revisabilityBBS audabilitypodcast
11
Kosten bij grounding Subtaken in grounding brengen moeite met zich mee kosten –Startup: aandacht gesprekspartner krijgen –Production: presentatie boodschap in woorden/tekst/gebaren –Reception: ontvangen boodschap –Asynchrony: timing feedback –Speaker change: volgende beurt geven/nemen/bijhouden –Display: wijzen, voordoen, gebaren –Repair: correctie –Monitoring: aandacht en handelingen partner volgen –Face management: respect in relatie onderhouden
12
Keuze media en constraints (alternatief voorbeeld) Standaard (startup) Adressering (production) Permanent (monito- ring) Context (produc- tion, reception monito- ring, speaker change) Thematisch ( production reception, monitoring) Tele- presence (production reception, monitoring display) Email+1/1;1/n+--- Mailinglijst+1/n;n/n+- (+)+/-- BBS-n/n+ (-)+++ Chat-1/1;n/n- (+)+/- + MUD-n/n- (+)+/- ++
13
Taak typologieën Taak: activiteiten om een doel te bereiken Dimensies –complexiteit en integratie: differentiatie in expertise, integratie in omgeving taakspecifieke tools, communicatie en coordinatie support –taakafhankelijkheden: pooled, sequentieel, wederzijds, team keuze (a)synchrone tools, coordinatie support (coordinatie mechanismen) –cooperatie vs competitie, ‘denken’ vs ‘doen’ (taakcircumplex) rijkheid media,, taakspecifieke tools
14
Taakafhankelijkheden pooled sequentieel rol 1 rol 2 rol 4 rol 3 wederzijds team
15
Coordinatiemechanismen Supervisie –privileges Standaardisatie –taken, vaardigheden, output, normen&waarden –workflow, training, sjablonen, verhalen Overleg –Communciatie, shared documents, workspace
16
Taakcircumplex (McGrath, Hollinghead, 1994) cooperatie conflict cognitief ‘denken’ handelen ‘doen’ genereren onderhandelen kiezen uitvoeren 1. Brainstormen 2. Probleemoplossen en beslissen 3. Conflicten oplossen 4. Uitvoeren 1. 2. 3. 4. 3. 4. 1. 2.
17
Taak – media fit (media choice, media richness) Kenmerken taak –complexiteit, analyseerbaarheid vrijheid –onzekerheid, ambiguiteit info + interpretatie Kenmerken media –nabijheid, social presence –bandbreedte, kanaal eigenschappen Fit –meer complexiteit, onzekerheid etc. meer bandbreedte nodig
18
Media Synchronicity 2 fundamentele communicatietaken: –info overbrengen, consensus verkrijgen 2 fundamentele eigenschappen van media –mate van directe feedback, gelijktijdige info-uitwisseling (synchronicity, concurrency) Media synchronicity: media mate samenwerken aan zelfde activtiteit, met zelfde info en op zelfde tijd Info overbrengen weinig feedback, veel gelijktijdige info-uitwisseling (low synchronicity) Consensus verkrijgen veel directe feedback, minder gelijktijdig info-uitwisseling (high synchronicity) Vergelijk b.v. tekst en video chat voor brainstorm of besluitvormingstaak
19
Awareness Awareness: “wat gebeurt er hier” –tijd/plaats gebonden, dynamisch, interactief, instrumenteel –beschikbaarheid, proces, activiteiten, objecten, perspectieven, externe omgeving –perceptie (verzamelen), begrip (integreren), voorstelling (anticiperen op oorzaak en gevolg) Situation Awareness (SA) –up-to-the minute cognizance required to operate or maintain a system
24
Gemeenschappelijk Werkveld (Shared Workspace) Toegang tot gemeenschappelijk taakdomein Manipulatie/Observatie Maar ook wederzijdse observatie –wat ziet de ander? –wijzen Voorbeelden: –samen een document schrijven –een operatietafel –samen een apparaat repareren –stenen op Mars opbergen –… AB SW
25
Shared Workspace Synchronisatie van taal en acties Complexe interactie en coördinatie Problemen met afstand en tijd (delays) Wederzijdse observatie noodzakelijk, maar ingewikkeld Manipulatie dikwijls niet op natuurlijke wijze
26
Voorbeeld Shared Workspace (maar niet heus!) ABCDEFGHIABCDEFGHI DEFGHIJKLDEFGHIJKL ‘De laatste paragraaf kan weg’ ‘Deze ( ) paragraaf kan weg en die ( ) moet blijven’
27
Workplace awareness: wat? Gutwin, Greenberg, 2002 Speciaal geval SA: gemeenschappelijk werkveld Representatie Activiteiten − elementen: wie, wat waar − tijd: historie, nu − afhankelijkheden representatie: mate van interactie, mate van verandering in elementen, same/different place/time,.....
28
Workplace Awareness: hoe? ‘Consequential communication’ –Activiteiten van anderen zien en horen icoon, avatar, video (expressive, embodiment) Artifacten (feedtrough) –Visueel: (re)presentatie, ruimtelijke relaties –Auditief: acties typerend (symbolisch of ‘onomatopee’), temporele relaties Intentionele communciatie –Verbaal, non-verbaal, expliciet/impliciet geadresseerd
29
Awareness/presence: social cues Erickson, Kellog, 2000 Social cues: vergelijk consequential en intentional communication –Realistic Teleconferencing, media spaces voordelen productie en interpretatie cues maar: problemen met resolutie, vertraging (bandbreedte), camera positie, kosten, schaal –Mimetic (embodied avatars) Grafische MUD, VR minder problemen bandbreedte, maar wel met schaal en bewust produceren van cues –Abstract Chat, bbs (visueel, tekstueel) pragmatisch, geen problemen met schaal
30
Awareness: gebruik in acties Coupling: samen of alleen aan het werk? Common ground: deixis, demonstraties, manifestaties, visuele indicaties Coordinatie: rondom personen (‘fysieke nabijheid’), rondom objecten (locking, sociale protocollen) Anticipatie: patronen Assistentie: wel/niet op verzoek Zie voor uitwerking bijv. Erickson, Kellog, 2000
31
Wenselijke Uitbreiding Coordinatie versus sociale relaties –in type activiteiten vergelijk expliciete/impliciete addressering –in politiek van samenwerking vergelijk ‘presence’ met ‘social translucence’ –in sociale toegankelijkheid vergelijk ‘topic view’ en ‘people view’ Relatie externe context –wat stel je op welke manier beschikbaar zie hergebruik conversaties, Erikcson, Kellog, 2000
32
Sociale relaties en type activiteiten multimedia fliers
33
Plasma Posters (multimedia fliers)
34
Material on the table Persons at the table Theme of the table Discussions at the table Theme table
35
Algemene feedback opdracht Focus op spel: –Gameplay: handelingen, strategieen, motieven –Game-structure: spelregels –Game-world: fictie, topology, attributen –Zie Aarseth, 2003 Gebruik literatuur –Aanpak kwalitatief onderzoek: zie opdrachtomschrijving –Motivatie hypotheses
36
Onderzoeksproject (Serious) Networkgame Context: cohesie in wijken, kennismanagement, migrantenondernemers, arbeidsmarkt Doel: in kaart brengen eisen –Inventarisatie spellen scenario’s domeinen cross-media platform –Onderzoek social network sites, CoP software soorten activiteiten ondersteuning Contact: eleonore@cs.uu.nl
37
Onderzoeksproject: evaluatie van een virtuele training Stagebedrijf: VSTEP BV, Rotterdam onderzoek van virtuele scenariotraining trainees: bedrijfshulpverleners van de NS evaluatie van interface en de virtuele omgeving observatie en interviews bij eerste gebruik van de training in 2008 contact: Joske Houtkamp (joske.houtkamp@cs.uu.nl)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.