Download de presentatie
GepubliceerdAntoon Koning Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
doelstellingen
2
Hoofdstuk 1 - Inleiding Indeling organisaties (naar doelen)
bedrijven (afhankelijk van klanten) ondernemingen non-profitorganisaties overige organisaties (niet afhankelijk van klanten)
3
Hoofdstuk 1 - Inleiding Indeling organisaties (naar juridische kenmerken) organisaties zonder rechtspersoonlijkheid, zoals eenmanszaak vennootschap onder firma commanditaire vennootschap organisaties met rechtspersoonlijkheid, zoals de naamloze vennootschap (NV) de besloten vennootschap (BV)
4
Hoofdstuk 1 - Inleiding De economische omgeving kringloopmodel input
transformatie output
5
Banken Consumenten Producenten Overheid Lenen Investeren Sparen Sparen
Export Import Goederen Geld Consumenten Producenten Sociale uitkeringen/ overdrachtsuitgaven Belastingen Productiefactoren (arbeid e.d.) Inkomen Belastingen Collectieve bestedingen Overheid
6
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wanneer is sprake van een organisatie-evenwicht? als de externe en interne stakeholders gemotiveerd blijven deel te nemen aan die organisatie
7
Hoofdstuk 1 - Inleiding Stakeholders (belanghebbenden) interne externe
8
Hoofdstuk 1 - Inleiding Doelstellingen
organisatiedoelstellingen (hiërarchie) concerndoelstellingen ondernemingsdoelstellingen afdelingsdoelstellingen (marketing, inkoop enz.) privédoelstellingen
9
Hoofdstuk 1 - Inleiding Ontwikkelingen in de organisatietheorie in de 20ste eeuw (beknopt) eind 19e eeuw – ca (met name klassieke school) scientific management, kwantitatieve benadering (Taylor)
10
Hoofdstuk 1 - Inleiding ca – ca (met name human relations resp. revisionisme) aanzet door Hawthorne experiments
11
Hoofdstuk 1 - Inleiding ca. 1955 - heden (met name systeemtheorie)
grote maatschappelijke veranderingen open systemen intensieve internationale samenwerking
12
Hoofdstuk 1 - Inleiding contingentiebenadering
kennisrevolutie (Peter Drucker) basisconfiguraties (Henry Mintzberg) vijfkrachtenmodel (Michael Porter) meer zelfsturing (Michael Hammer)
13
Hoofdstuk 1 - Inleiding Trends in de ontwikkeling van organisaties (zie schema Bolwijn & Kumpe) efficiency kwaliteit flexibiliteit innovatie
14
Hoofdstuk 1 - Inleiding Organisatiekunde heeft een interdisciplinair karakter synergie
15
Hoofdstuk 1 - Inleiding Enkele grote schrijvers in de 20ste eeuw
Drucker (kenniseconomie) Mintzberg (basisconfiguraties) Porter (value-chain, generieke concurrentiestrategieën, vijfkrachtenmodel)
16
Hoofdstuk 1 - Inleiding Het managementproces
beleidsvorming (analyseren, doelstellingen en plannen maken) uitvoering (doen uitvoeren, beheersen en bijsturen) structurering (het ontwerpen van een organisatiestructuur)
17
Hoofdstuk 1 - Inleiding Elementen 7S-model strategy (grote lijn)
structure (arbeidsverdeling en coördinatie) systems (systemen, procedures en modellen) staff (personeelsbeleid) skills (kennis en vaardigheden) style (stijl van leidinggeven) shared values (waarden en normen)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.