De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vredeseilanden, bekend van het ‘manneke’. Afspraak: ieder jaar campagneweekend in januari.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vredeseilanden, bekend van het ‘manneke’. Afspraak: ieder jaar campagneweekend in januari."— Transcript van de presentatie:

1 Vredeseilanden, bekend van het ‘manneke’

2 Afspraak: ieder jaar campagneweekend in januari

3 Boeren verdienen meer

4 Vandaag… leven 2,1 miljard mensen met minder dan 2 dollar per dag. lijden meer dan één miljard mensen honger. 2/3de van hen zijn boeren en boerinnen. (cijfers FAO)

5 In 2050 zijn we met 9 miljard.

6 Mensen die voedsel produceren lijden honger. Is dat niet schandalig?

7 De prijs van ons voedsel steeg begin 2008 spectaculair. De prijs die de boeren kregen, volgde deze stijging niet.

8 Een leefbaar bestaan voor boerenfamilies

9 Een leefbaar bestaan voor boerenfamilies via een inkomen uit duurzame landbouw

10 leveranciers van zaden – leveranciers van meststoffen boeren en boerinnen – opkopers - vrachtwagenchauffeurs marktkramers – groothandelaars – consumenten - banken supermarkten - kwaliteitscontroleurs - restaurants Boeren zijn vaak de zwakste schakel van de keten

11 Een gemiddelde boer in Afrika  is een boerin  bewerkt minder dan 2ha grond  werkt op het land met een hak  kan niet sparen of een lening aangaan  kent de marktprijzen buiten haar streek niet  is amper naar school geweest

12 Als boeren en boerinnen een fatsoenlijk inkomen verdienen uit duurzame landbouw dan werken ze zich uit de armoede, voeden ze de wereld, en verlichten ze de druk op de aarde.

13 Dit wil Vredeseilanden: economisch – politiek – van consumenten

14 Biorijst i.p.v. pesticiderijst in Dinglo, Indonesië. Boeren hebben nu rijsthandel zelf in handen.

15 2. Politiek Stimuleren van een “vriendelijke” politieke en economische omgeving voor familiale landbouw vanuit de praktijk rond duurzame landbouwketens

16 Congolese boeren onderhandelen met het Wereldvoedselprogramma van de VN. Met succes.

17 3. Consumenten ▪ boeren leren wensen van klanten kennen ▪ streven naar een ander duurzaam aankoopgedrag

18 Aankoopgedrag beïnvloeden: FairTradeGemeenten, Potverdorie, eet normaal!

19 VECO Vredeseilanden in Afrika, Azië & Latijns-Amerika

20

21

22 152 partnerorganisaties ▪ boerenorganisaties (1/3) ▪ ngo’s ▪ internationale netwerken en instellingen. ▪ consumentenorganisaties ▪ de privé-sector

23 Benin

24

25 Boeren verdienen meer


Download ppt "Vredeseilanden, bekend van het ‘manneke’. Afspraak: ieder jaar campagneweekend in januari."

Verwante presentaties


Ads door Google