Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRuben Brouwer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen
2
Over: het waarom van samenwerking het wat van samenwerking het wat van samenwerking het hoe van samenwerking Dus over: faal- en succesfactoren van samenwerking in het publieke domein
3
Samenleving trends in het publieke domein: van zorg naar participatie trends in het publieke domein: van zorg naar participatie publieke dienstverlening publieke dienstverlening van taakorganisatie naar maatschappelijke onderneming van taakorganisatie naar maatschappelijke onderneming
4
Over aandacht voor prachtwijken Regeerakkoord maatschappelijk middenveld Aandachtswijken Coalities en partnerschappen De nieuwe rol van belanghebbenden Maatschappelijk vastgoed
5
Middenveld: publieke organisaties, maatschappelijke ondernemingen Wat kenmerken van de transitiefase multilevel veranderingen: organisatie – bestuurder – professional discontinuïteit: radicale, sprongsgewijze veranderingen nieuwe spelers, nieuwe regels: dus een geheel nieuw spel nieuwe logica: waarom doe ik dit, wat rechtvaardigt mijn gedrag? nieuwe relaties en nieuwe machtsverhoudingen
6
Enkele gevolgen van die transitie verdwijnen van grenzen tussen activiteiten in het publieke domein thematische herordening in het publieke domein integreren van activiteiten verschuivingen van machtscentra
7
Kortom: dit is een geheel nieuw vak dat beheersen we (nog) niet dat moeten we leren
8
Waar hebben we mee te maken? Publieke organisaties zijn expert- driven. Publieke organisatie staan in een kwade reuk. Low trust versus high trust; governance en compliance.
9
Faal- en succesfactoren geen gemeenschappelijke visie op spel, - spelregels en rollen (… en we zijn de scheidsrechter vergeten.) wie voert de regie waarover? wie is verantwoordelijk waarvoor? onderling wantrouwen publiek geld (dat is van iedereen en dus van niemand) de professional de cliënt
10
Maar vooral: zoeken naar draagvlak i.p.v. zoeken naar markt. Draagvlak: subsidie/projectgelden (niet structureel en niet integraal) klapvee sympathie ( = veelal verkapte onverschilligheid).
11
Dus: is er een markt voor samenwerking? zijn er gemeenschappelijke vragers? zijn er complementaire diensten? is er sprake van 1 + 1 = 3? wat gaat er mis als we niet samenwerken? Wat houden we samen onder de streep over?
12
Hoe kun je naar partners kijken? Strategische dimensies (logica en ratio) van samenwerkende partners: corporaties/scholen/overheden/stichtingen handelentijdvisiepolitiekorganisatieresultaat
13
Wat opties en aanbevelingen weg met het project, maak er een onderneming van. schrijf een businessplan zorg dat je failliet kunt gaan wie participeert, loop risico, deelt in de opbrengsten
14
Wat opties en aanbevelingen zorg voor een innovatieve bestuurlijke/organisatorische inrichting haal de onderneming weg uit de staande organisatie selecteer medewerkers/leidinggevenden op ondernemerschap en innovatief vermogen haal functies uit elkaar, stuur die separaat aan; sturing is vooral regie voeren onderneming is netwerk van ketens.
15
O ja… zou je je eigen geld in deze onderneming steken? zou je je eigen geld in deze onderneming steken?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.