Download de presentatie
1
Bedrijf Opvangteam
2
TRAUMA Wat is een trauma? Wat is geen trauma?
Hoe herken je een trauma?
3
Hoe herken je een Trauma
*Je ervaart extreme angst *Je voelt je machteloos *Je voelt afschuw *Het is altijd onverwacht *Je wordt geconfronteerd met je eigen kwetsbaarheid *Het ontwricht acuut je bestaan *Veelvuldige herbeleving *Vermijdingsreacties *Verhoogde waakzaamheid
4
Bedrijfs Opvangteam Wat is een bedrijfsopvangteam?
Waarom is er een bedrijfsopvangteam? Gevraagd en ongevraagd adviezen uitbrengen
5
Wat mag je verwachten Geen: vervanging collega Geen: oplossingen
Wel: luisterend oor Wel: procesbewaker Objectief en vertrouwelijk Doorverwijzer
6
Professionele Hulpverlening
Bedrijfsarts Huisarts Psycholoog Etc.
7
Voor Wie? Alle medewerkers en vrijwilligers
8
Waarvoor? Agressie Fysiek Verbaal Naar medewerker zelf en anderen
Automutilatie
9
Waarvoor? Intimidatie Overlijden pesten sexueel getint
onheuse bejegening Overlijden Cliënt Collega Zelfmoord(poging) Terminaal
10
Waarvoor? Gevolgen van handelen: Foutieve medicatieverstrekking
Weglopen Mislukte reanimatie Verbranding Verwondingen Valincidenten Verdrinking Etc.
11
Waarvoor? Incidenten met heftige gevolgen Brand Explosies Vuurwerkramp
Ongeval Etc.
12
Collegiale Opvang Wat is het belang van collegiale opvang?
Wanneer BOT?
13
DONT’s Collegiale opvang
Zelf teveel praten en over eigen ervaringen uitweiden. ‘Toen ik…’ Goed bedoelde adviezen geven. ‘Als ik jou was..’ Een mening geven of oordelen. ‘Dat had je beter niet kunnen doen’. Aanmoedigen tot herstel De woorden gebruiken: waarom, toch, maar, heb je niet… Grapjes maken
14
DONT’s Collegiale opvang
Clichés gebruiken. ‘Het hoort bij het vak’. Gevoelens proberen te temperen of weg te nemen. Zoeken naar oplossingen ‘Wroeten’ naar gevoelens. De therapeut spelen Overbezorgd of geforceerd vrolijk reageren Bang zijn om de verkeerde dingen te zeggen
15
Do’s Collegiale opvang
Zoek een plek waar je collega zich veilig voelt en je ongestoord kunt praten Biedt praktische steun aan en vraag of je iets kunt doen Vraag ander of hij wil vertellen wat er is gebeurd. Respecteer een nee-antwoord. Stel open vragen:’Wat is er gebeurd?’ ‘Wat deed je?’ Vat af en toe in eigen woorden kort samen. ‘Als ik je goed begrijp dan…’
16
Do’s Collegiale opvang
Sta stiltes toe Zeg of laat merken dat je meeleeft. ‘Wat erg voor je!’ Reageer op gevoelens, praat er niet overheen. ‘Machteloos?’ Informeer collega over verwerking (bijv. uitreiken brochure ‘de klap te boven’) Kom er later nog eens af en toe op terug. Neem daartoe zelf initiatief. ‘Houdt het je nog bezig?’ Of stuur een kaartje, een sms-je of een mailtje
17
Fobo’s telefoongegevens BOT Wat is een Fobo?
Punt E: meldingsinformatie: 18: Wilt u naar aanleiding van dit incident contact hebben met het Bedrijfsopvangteam? telefoongegevens BOT Relatie Fobo en BOT Nee Ja
18
Wie zijn wij? Liedeke Erkelens, Marleen Gerritsen
Coordinator (Enschede) (Almelo) Linda Kuipers Annette Visser (Losser) (Enschede) Marina Jan Marisca Wessels Vrielink Wessels (Losser) (Almelo) (Almelo)
19
Bereikbaarheid Liedeke Erkelens: Coordinator BOT : 06-20360123
Via Secretariaat P&O Bouwhuis :
20
Bedrijfs Opvangteam Dank voor je aandacht !! Vragen????
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.