De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

11 HET VERKEER IN BELGIË EN DE REST VAN DE WERELD

Verwante presentaties


Presentatie over: "11 HET VERKEER IN BELGIË EN DE REST VAN DE WERELD"— Transcript van de presentatie:

1 11 HET VERKEER IN BELGIË EN DE REST VAN DE WERELD

2 11.1 DE GROTE BELGISCHE VERKEERSASSEN
81 11.1 DE GROTE BELGISCHE VERKEERSASSEN

3 Bij grotere verplaatsingen: AUTOSNELWEG Kenmerken:
81 DE AUTOWEGEN Bij grotere verplaatsingen: AUTOSNELWEG Kenmerken:  2 rijvakken in elke richting gescheiden door middenberm  geen kruispunten

4 Europese wegen. Deze wegen overbruggen nationale grenzen.
81 DE AUTOWEGEN E-wegen? Europese wegen. Deze wegen overbruggen nationale grenzen. E40

5 Hoofdwegen 81 11.1.1 DE AUTOWEGEN
Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV), Hoofdwegen

6 OPDRACHT 11.1 Steden? 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8.

7 OPDRACHT 11.1 Steden? E-wegen? 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15.

8 OPDRACHT 11.1 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 40

9 OPDRACHT 11.1 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 17 40

10 OPDRACHT 11.1 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 17 40 42

11 OPDRACHT 11.1 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 19 17 40 42

12 OPDRACHT 11.1 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 19 17 40 25 42

13 OPDRACHT 11.1 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 19 34 17 40 25 42

14 OPDRACHT 11.1 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 19 34 17 40 25 411 42

15 OPDRACHT 11.1 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 19 34 17 313 40 25 411 42

16 In het noorden zijn er meer autosnelwegen.
11.1 DE AUTOWEGEN Reliëf Bevolking Metaalindustrie Vergelijk de dichtheid van het autosnelwegennet in het noorden met die van het zuiden. Wat stel je vast? In het noorden zijn er meer autosnelwegen. E-wegen Verklaring? Zwakker reliëf, dichter bevolkt, meer industrie.

17 Sinds 1970: personenautoverkeer verdrievoudigd
81 11.1 DE AUTOWEGEN Sinds 1970: personenautoverkeer verdrievoudigd Vrachtwagen verkeer zelfs verviervoudigd

18 is zeer beweeglijk, kan overal komen
81 11.1 DE AUTOWEGEN Verklaring succes: is zeer beweeglijk, kan overal komen door het gebruik van de container kan hij snel geladen en gelost worden.

19 “Vrachtwagens zijn magazijnen op wielen.” Verklaring:
81 11.1 DE AUTOWEGEN “Vrachtwagens zijn magazijnen op wielen.” Verklaring: ‘Just in time’-leveringen: fabrieken hebben nog weinig voorraad. Gevolg: Meer files

20 Belgische zeehavens? Oostende Zeebrugge Gent Antwerpen
82 DE VAARWEGEN IN BELGIË Belgische zeehavens? Oostende Zeebrugge Gent Antwerpen

21 Belgische zeehavens? Invoer: 150 miljoen ton Uitvoer: 120 miljoen ton
82 DE VAARWEGEN IN BELGIË Belgische zeehavens? Invoer: 150 miljoen ton Uitvoer: 120 miljoen ton

22 Kleinere havens landinwaarts: 2 000 km bevaarbare waterlopen
82 DE VAARWEGEN IN BELGIË Kleinere havens landinwaarts: 2 000 km bevaarbare waterlopen Brussel Luik Charleroi

23 Voordelen binnenschip:
82 DE VAARWEGEN IN BELGIË Voordelen binnenschip: Geen files, grote volumes, goedkoop, milieuvriendelijk Nadelen: Traag, gebonden aan waterweg

24 OPDRACHT 11.2 A= B= C= D= E= F= G=

25 OPDRACHT 11.2 1= 2= 3= 4= 5= 6= 7= 8= 9= 10= A= B= C= D= E= F= G=

26 OPDRACHT 11.2 A= B= C= D= E= F= G= 1= 2= 3= 4= 5= K. van Willebroek 6=
7= 8= 9= 10= 11= 12= 13= 14= 15= 16= 17= A= B= C= D= E= F= G= 18= 19=

27 Albertkanaal K. van Willebroek K. Brussel-Charleroi Hoofdwaterwegen?
82 DE VAARWEGEN IN BELGIË Albertkanaal K. van Willebroek K. Brussel-Charleroi Hoofdwaterwegen?

28 Dichtheid van het waterwegennet noorden  zuiden
82 DE VAARWEGEN IN BELGIË Metaalindustrie Dichtheid van het waterwegennet noorden  zuiden In het noorden zijn er meer waterwegen Verklaring? Zwakker reliëf, meer industrie.

29 N.M.B.S.= Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
83 DE SPOORWEGEN IN BELGIË N.M.B.S.= Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen

30 11.1.3 DE SPOORWEGEN IN BELGIË
83 DE SPOORWEGEN IN BELGIË 3 500 km spoorwegen 220 miljoen reizigers 36,5 miljoen ton vracht werknemers 70% geëlektrificeerd 30% Diesel

31 11.1.3 DE SPOORWEGEN IN BELGIË Buitenlandse verbindingen?
83 DE SPOORWEGEN IN BELGIË Londen Amsterdam Buitenlandse verbindingen? Andere? Knooppunt: Keulen Parijs Lyon

32 11.1.3 DE SPOORWEGEN IN BELGIË
83 DE SPOORWEGEN IN BELGIË 3 500 km spoorwegen 220 miljoen reizigers 36,5 miljoen ton vracht werknemers 70% geëlektrificeerd 30% Diesel

33 H.S.T.= Hoge snelheidstrein
83 DE SPOORWEGEN IN BELGIË Belang voor binnenlands spoorverkeer: H.S.T.= Hoge snelheidstrein  Weinig of geen, er zijn slechts enkele opstapplaatsen Internationale bestemmingen

34 Geen files, grote volumes, milieuvriendelijk
83 DE SPOORWEGEN IN BELGIË Voordelen trein: Geen files, grote volumes, milieuvriendelijk Nadelen: Traag, gebonden aan spoorweg

35 Tegenstelling noord  zuid?
83 DE SPOORWEGEN IN BELGIË Tegenstelling noord  zuid? Ja, het spoorwegennet is in het noorden dichter.

36 11.1.4 DE BELGISCHE LUCHTHAVENS Belangrijkste luchthaven:
84 DE BELGISCHE LUCHTHAVENS Belangrijkste luchthaven: Zaventem poort

37 11.1.4 DE BELGISCHE LUCHTHAVENS
84 DE BELGISCHE LUCHTHAVENS Antwerpen (Deurne) Oostende 11.13 België luchtvaart Charleroi (Gosselies) Luik (Bierset)

38 Deze kleinere luchthavens worden vooral gebruikt door:
84 DE BELGISCHE LUCHTHAVENS Deze kleinere luchthavens worden vooral gebruikt door: Omdat: latere check-in, snellere afhandeling bagage, goedkopere taksen zakenmensen lowcostmaatschappijen

39 11.1.4 DE BELGISCHE LUCHTHAVENS 11/9/2001: terreuraanslagen New York
84 DE BELGISCHE LUCHTHAVENS Verklaring daling 2002: 11/9/2001: terreuraanslagen New York 7/11/2001:Faillissement

40 85 11.2 HET VERKEER IN EUROPA

41 Drie landen met dichtste autosnelwegennet?
85 HET WEGVERKEER Drie landen met dichtste autosnelwegennet? Autosnelwegen België, Nederland, Duitsland

42 Vergelijk met industriekaart
85 HET WEGVERKEER Vergelijk met industriekaart Dit zijn ook erg geïndustrialiseerde regio’s. Autosnelwegen Industrie

43 85 HET WEGVERKEER Autosnelwegen Kopenhagen - Kolding - Hamburg - Bremen - Eindhoven - Brussel - Parijs Lyon - Montpellier - Barcelona - Zaragoza - Madrid E20 E45 E22 E34 E37 E19 E60 E15 E90

44 Bergpassen Kleine St.-Bernard Simplon Brenner Tunnels Mt. Blanc
85 HET WEGVERKEER Bergpas Tunnel Bergpassen Kleine St.-Bernard Simplon Brenner Tunnels Mt. Blanc Grote St.-Bernard St.-Gothard

45 HST-lijnen Brussel  … Londen Parijs Lyon Amsterdam Keulen
85 HET SPOORVERKEER HST-lijnen Brussel  … Londen Parijs Lyon Amsterdam Keulen

46 Europese havens Elbe: Hamburg Seine: Le Havre Rijn-Maas: Rotterdam
85 HET SCHEEPSVERKEER Europese havens Elbe: Hamburg Seine: Le Havre Rijn-Maas: Rotterdam R H B Weser: Bremen LH

47 Verbinding Noordzee – Zwarte Zee
85 HET SCHEEPSVERKEER Verbinding Noordzee – Zwarte Zee Rijn Main Main-Donaukanaal Donau

48 11.3 HET VERKEER IN DE WERELD
86 11.3 HET VERKEER IN DE WERELD

49 11.3 HET VERKEER IN DE WERELD Transport op wereldschaal  twee soorten
86 11.3 HET VERKEER IN DE WERELD Transport op wereldschaal  twee soorten snel transport van kleinere volumes: traag transport van grotere volumes: vliegtuig schip

50 Wat valt op in top 10? 5 van de 10 liggen in de V.S.
86 HET LUCHTVERKEER Wat valt op in top 10? 5 van de 10 liggen in de V.S. T NY S C TA W Ma Mo Dj A Ho H R Mu J L Si

51 Voornaamste scheepvaartroutes naar Europa
86 HET LUCHTVERKEER Voornaamste scheepvaartroutes naar Europa aardolie ijzererts kopererts tarwe rijst T NY S C TA W Ma Mo Dj A Ho H R Mu J L Si

52 Wat valt op in top 10? 5 van de 10 liggen in China.
87 HET LUCHTVERKEER Wat valt op in top 10? 5 van de 10 liggen in China. T NY S C TA W Ma Mo Dj A Ho H R Mu J L Si

53 HET WEGVERKEER IN BELGIË
11 Een autosnelweg is een weg met gescheiden rijbanen, met minstens twee rijvakken inelkerichting, zonder gelijkvloerse kruisingen. Het autowegennet ten noorden van Samber en Maas is veel dichter omdat er meermensen wonen, er meer industrie te vinden is en het reliëf er zwak is. Voor personen- en goederenverkeer zijn de auto en de vrachtwagen de meestgebruikte vervoermiddelen. Ze kunnen overal komen. Binnenvaart is de scheepvaart op de binnenwateren: kanalen en bevaarbare rivieren. De Belgische waterwegen sluiten aan op het Europese waterwegennet zoals deRijn-Donauverbinding waardoor de Noordzee met de Zwarte Zee verbonden is. Ten noorden van Samber en Maas is het waterwegennet dichter omdat het reliëf er zwak is, er meer mensen wonen en er meer industrie is.

54 HET WEGVERKEER IN BELGIË
11 7. De binnenscheepvaart is goedkoop, veilig en kan veel lading vervoeren. Het gaat weltraag en is gebonden aan vaste verkeerswegen. Kanalen en bevaarbare waterwegen vormen een lokalisatiefactor voor sommige bedrijven die er hun grondstoffen en/of energiebronnen langs aanvoeren en hunafgewerkte producten er langs afvoeren. Brussel vormt het knooppunt van het Belgisch spoorwegennet. Het Belgische spoorwegennet is aangesloten op de internationale HST-lijnen. Het spoorwegvervoer is snel, goedkoop en milieuvriendelijk maar plaatsgebonden. Luchtvervoer gaat erg snel maar is duur en milieubelastend: vervuilende motoren en veel geluidshinder in de buurt van veel plaats opeisende luchthavens. Grondstoffen en energiebronnen worden vanuit heel de wereld naar Europa vervoert.


Download ppt "11 HET VERKEER IN BELGIË EN DE REST VAN DE WERELD"

Verwante presentaties


Ads door Google