Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Energiesprong bouwlokalen 1
4
ENERGIEVERBRUIK WONINGBOUW
Bron: PHI
5
€ 13 miljard
8
Wat is een energie nota nul woning?
“Een woning die geen energiekosten meer heeft, de netto energierekening is dus nul!”
9
Wat betekent dat voor de huurder? …hoe zien de woonlasten eruit?
De huurder betaalt zijn ‘normale’ energierekening (niet meer dan nu principe) aan de corporatie in plaats van aan de energiemaatschappij; De totale woonkosten (huur en energiecomponent) voor de huurder veranderen dus niet. Voor de huurder is het op termijn voordelig, omdat: Het energiecomponent van de huurder stijgt met inflatie in plaats van de daadwerkelijke energieprijsontwikkeling; Hierdoor heeft de huurder zekerheid over zijn totale woonkosten.
10
Business case GreenDeal op projectniveau Eengezinswoning label E/F/G
39.407 Netto contante waarde: € IRR: 8,03%
11
Business case GreenDeal op projectniveau Eengezinswoning label E/F/G
39.407 Netto contante waarde: -€ IRR: 4,29% 40.207
12
Wat betekent dat voor de corporatie? …hoe ziet de investering eruit?
13
De business case op projectniveau voorbeeld: EGW label E/F/G
Meerkosten t.o.v. B-label geeft een positief resultaat voor alle woning typen Totale investering is nog geen sluitende business case Conclusie: wanneer een corporatie gaat renoveren, is dat meer rendabel als zij dat naar energie nota nul doen!
14
De business case op projectniveau gevoeligheidsanalyse
Optimalisatie door slimme integrale innovatie Optimalisatie door schaalgrootte Rendementsverbetering van installaties Verwachte prijs verlaging van nieuwe technologie IRR
15
De business case op portefeuilleniveau renovatie en opschaling naar nota nul!
Netto contante waarde: € -5,7 miljoen IRR: 4,25% Kasstroom neemt toe tot aan 2030 wanneer de woningen in de GreanDeal zijn gerenoveerd. Tot 2030 gefaseerd investeren Gemiddelde investering loopt de komende 10 jaar af naar een reductie van 25%
16
BHAG
17
Fundamentele systeemfouten in de bouw….hiërarchie en versnippering
19
Nota-0 130.000 100.000 80.000 60.000 Roossendaal 2010 Kerkrade 2011
Apeldoorn 2012 80.000 Stichtingskosten incl. 60.000 Nota-0 Tijd E - prestatie
21
Het gros van de opdrachtgevers wenst een marktpikkel te behouden…
Wat ook nodig is om innopvatie te bevorderen.
23
ECONOMISCHE KLANTWAARDE TOTAL COST OF OWNERSHIP
ONDERHOUD ECONOMISCHE KLANTWAARDE ENERGIE ONDERHOUD GEBRUIK ENERGIE GEBRUIK AANSCHAF PRIJS AANSCHAF PRIJS PRODUCT 1 PRODUCT 2
25
HOE HET WERKT
26
SUBJECTIEF BEOORDELEN BENOEMEN klantbeleving SATISFIERS (“verwacht”)
DELIGHTERS (verassend) performance DISSATISFIERS (“basiskwaliteit”) BENOEMEN
27
TRANSPARANTIE IS ESSENTIEEL
28
SNEL DUURZAAM SAMEN TRANSPARANT …en ook: SUBJECTIEF FUZZY SOFT AMBIGUE
29
Subjectief Fuzzy Ambigue Soft
aanduiding van een waarneming die samenhangt met de gedachte of de gevoelens van een individu Fuzzy wazig, wollig…meer dan waar en onwaar Ambigue Dubbelzinnig….niet altijd navolgbaar…meerdere werkelijkheden Soft ook zachte waarden spelen een rol
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.