Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRaphaël Verstraeten Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Gedragseconomie en prosociaal gedrag
Henriëtte Prast Lid WRR Hoogleraar Universiteit van Tilburg Den Haag, 15 april 2010
2
Gedragseconomie Benut inzichten uit economie en psychologie om gedrag te verklaren Vertrekt vanuit feitelijk waargenomen gedrag Probeert systematiek te ontdekken Probeert beleidsconclusies te trekken
3
WRR project Overheid wil gedrag burger beinvloeden
In belang van burger zelf In belang van het geheel
4
Verschenen november 2009
5
In belang burger zelf Mensen helpen weloverwogen keuzes te maken
Financiele keuzes Gezonde keuzes
6
In belang geheel Prosociaal gedrag Aardig zijn voor elkaar
Klimaat, milieu Voedselschaarste
7
Hoe? (1) Toezicht op marktwerking (NMA, AFM, Opta, Consumentenautoriteit)
8
Hoe? (2) Informatie, educatie, transparantie
Uniform pensioenoverzicht, indexatielabel, financiele bijsluiter, Voedingscentrum Vleeswijzer
9
Hoe? (3) Waarschuwen, overreden Geldlenenkostgeld Doe aardig campagne
Handvest burgerschap
10
Gedragseconomie laat zien
Dat informatie op zijn best de intentie beinvloedt Dat mensen zich in sociaal gedrag veel meer laten leiden door sociale normen Dat externe prikkels de intrinsieke motivatie kunnen ondermijnen
11
Sociale norm Descriptief: wat de meeste mensen doen
Injunctief: wat de meeste mensen goed vinden
12
Het voorbeeld van de crèche
Ouders halen hun kind te laat op Crèche introduceert boete Gevolg: ouders halen hun kinderen nog veel vaker te laat op
13
Duurzaam gedrag: overreden (1)
14
Duurzaam gedrag: overreden
“Ieder jaar gaat dit park achteruit doordat bezoekers een “souvenir” meenemen. Bescherm ons natuurlijk erfgoed”
15
The Power of Social Comparison
Neighbors Turn off AC & Turn on Fan $$$ Turn off AC & Turn on Fan Environment Turn off AC & Turn on Fan Citizenship Turn off AC & Turn on Fan Zero Impact on Consumption 6% Drop Date of study: 2003
16
Boodschap Wie prosociaal gedrag wil beinvloeden moet NIET communiceren hoeveel mensen zich antisociaal gedragen Geldt ook voor belastingontduiking en duurzaam gedrag
17
Standaardeffecten Standaard: wat je kiest als je niet actief kiest
“Wie zwijgt stemt toe” Rond 80% van de mensen kiest standaard – wat die ook is
18
Voorbeelden Pensioensparen Orgaandonatie Electronisch patientendossier
19
Waarom deze effecten? Standaard wordt beschouwd als aanbevolen keus
Standaard wordt beschouwd als sociale norm Luiheid, uitstel en afstel, vergeten in te vullen
20
Toepassing duurzaamheid
Nu: wie GEEN vlees wil moet dieetwens doorgeven Duurzaam: wie WEL vlees wil eten moet dieetwens doorgeven
21
Conclusie Beleid verwacht teveel van informatie en communicatie
Beleid doet te weinig met effect sociale norm Beleid doet te weinig met effect standaard
22
Dank voor uw aandacht Vragen welkom
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.