Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Didiclass - beginnen met
Casusbank Didiclass is een verzameling van pedagogisch-didactische digitale videocasussen. Didactisch gezien gaan deze videocasussen uit van een aantal opmerkelijke uitgangspunten. Eén daarvan is de ‘open’ didactiek, waarbij de beschouwer geen enkele aanwijzing vindt wat hij precies zou moeten gaan doen. Dit kadert in de keuze van de reflectie als basisdoel, en niet demonstratie of instructie. Tijdens de workshop gaan we concreet werken met casussen waarbij u even de rol inneemt van Pabo-studenten en lerarenopleiders. Daarnaast schetsen we kort de achterliggende uitgangspunten – maar ook randvoorwaarden - van het materiaal en tot slot de plannen voor toekomst Didiclass - beginnen met
2
Presentatie “beginnen met…. Didiclass”.
Didiclass - beginnen met
3
Didiclass - beginnen met
Waarom ‘Didiclass’? Didiclass - beginnen met
4
Didiclass - beginnen met
Interessant… & ….zinvol Didiclass - beginnen met
5
Didiclass - beginnen met
6
Didiclass - beginnen met
LETTER lijken … & …FIGUUR lijken. Didiclass - beginnen met
7
Didiclass - beginnen met
Voorbeelden ….. Boeken, theorie. Leren in de praktijk. Leren in de opleiding. Mentor. Docent. Videobeelden Kinderen. Zelf. Medestudent. Didiclass - beginnen met
8
Beeld ….totale communicatie wordt zichtbaar.
Onthouden……..jouw probleem (dilemma)… Didiclass - beginnen met
9
Directe instructiemodel. Video Interactie. Mile rekenen taal.
Eigen opnamen.. praktijk. Videobeelden Didiclass. Didiclass - beginnen met
10
Didiclass - beginnen met
Didiclass geeft geen pasklare antwoorden, schrijft niet voor hoe het moet, volgt geen universeel geldende theorie en is ook geen wondermiddel. Het gaat niet uit van één basisprincipe (eenzijdig) dat voor iedereen geldt (eenduidig). Didiclass - beginnen met
11
Om te komen tot eigen antwoorden, tot onderbouwing van zijn gedrag
Het is veel meer een verzameling van beelden die de gebruiker probeert aan te zetten tot ander gedrag. Om te komen tot eigen antwoorden, tot onderbouwing van zijn gedrag en tot een professionele basis van waaruit hij tijdens zijn stages en later als leerkracht op terug kan vallen. Zo wordt het leren wellicht wel een eenvoudige ervaring! Didiclass - beginnen met
12
We bekijken een voorbeeld.
We werken met een voorbeeld. Didiclass - beginnen met
13
Didiclass - beginnen met
14
Didiclass - beginnen met
15
Didiclass - beginnen met
‘open’ didactiek’. Didiclass - beginnen met
16
Didiclass - beginnen met
Achterliggende uitgangspunten: Het dilemma in de hoofden van de leraar zelf én het intrigerende dat zich voordoet. Didiclass - beginnen met
17
Achterliggende uitgangspunten: Authentiek.
Didiclass - beginnen met
18
Didiclass - beginnen met
Achterliggende uitgangspunten: ‘Verdichting’ een deel het moment en meerdere clips (familie) - de situatie. Didiclass - beginnen met
19
Didiclass - beginnen met
Achterliggende uitgangspunten: Niet de interpretatie van ons (ook niet vooraf) maar meerdere clips die leiden tot ‘eigen’ interpretatie d.w.z. aanknopingspunten voor eigen ontwikkeling. Didiclass - beginnen met
20
Didiclass - beginnen met
ALLES GAAT???? Pipi gaat naar school. Didiclass - beginnen met
21
Didiclass - beginnen met
Toekomst….. Videocasus. Boek casus. Didiclass - beginnen met
22
Didiclass - beginnen met
Didiclass - beginnen met
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.