Download de presentatie
1
Hoofdstuk 6-12 Kort samengevat
2
Inhoud Hoofdstuk 6 en 7 : Sharon Hoofdstuk 8 en 9: Anne
Uses and Gratifications benadering MSD-theorie Hoofdstuk 8 en 9: Anne Interactiviteit Culturele-indicatoren benadering Hoofdstuk 10, 11, en 12: Anneke Agendasetting Priming en framing Culturele studies
3
Hoofdstuk 6: de uses and gratifications-benadering
Kenmerken/uitgangspunten: Actief publiek Doelgericht mediagebruik Concurrentie van andere bronnen Behoeften <--> mediakeuze
4
Hoofdstuk 6: de uses and gratifications-benadering
Behoeftebevrediging door: Media-inhoud Blootstelling aan de media Situatie Geen nauwkeurige schatting behoeftepatroon Media-inhoud structureerd boehoeftebevrediging
5
Hoofdstuk 6: de uses and gratifications-benadering
Soorten activiteit van het publiek: Voor blootstelling Tijdens blootstelling Na blootstelling Selectiviteit Selectieve blootstelling Selectieve perceptie Selectief onthouden/herinneren betrokkenheid Anticiperen op blootstelling Aandacht geven/ betekenis geven/ identificatie Lange termijn identificatie/ fantaseren Gebruik “coin of exchange”/ planning/ Stemmings-regulatie Gebruik van de verkregen gratificaties Sociale bruikbaarheid/opinieleider-schap
6
Hoofdstuk 6: de uses and gratifications-benadering
Kritiek op de benadering: Tegenhanger effectenstudies Spraakverwarring Geen duidelijke, eenvormige theorie Gedrag: motieven en behoeften? Mediagebruik --> behoefte?
7
Hoofdstuk 7: Media system dependency-theorie
Kenmerken/uitgangspunten: organische structuur Relaties Afhankelijkheidsrelaties Mediasysteem = informatiesysteem 3 capaciteiten: Verzamelen/scheppen verwerken/bewerken verspreiden
8
Hoofdstuk 7: Media system dependency-theorie
Media heeft macht Afhankelijkheid --> mate van de macht afhankelijkheidsrelaties in twee richtingen publiek stelt bloot aan massamedia Doeleinden: Begrip: Sociaal begrip en zelfbegrip Orientatie: interactie-orientatie en actie-orientatie Spel: Solitair spel en sociaal spel
9
Hoofdstuk 7: Media system dependency-theorie
Ieder heeft individueel mediasysteem Aard van de relatie verschilt ook Mediasysteem hoeft geen leven mee te gaan Aard bepaald bruikbaarheid
10
Het blootstellingsproces
Stap 1: Contact boodschap en ontvanger actief publiek als 'toeval‘ Stap 2: Variaties in structuur en intensiteit van de afhankelijkheidsrelatie persoonlijke doelen sociale omgeving verwachtingen: bruikbaarheid boodschap
11
Het blootstellingsproces
Stap 3: betrokkenheid het actief participeren in informatieverwerking Stap 4: Beinvloeding Hoe intenser de betrokkenheid --> kans op beinvloeding groter Beinvloeding: kennis, gedachten en gevoelens Gedrag
12
Kritiek Afhankelijkheidsrelatie media<--> publiek = andere dimensie Verkeerde opvatting “afhankelijkheidsrelaties” Actief publiek Twee richtingsverkeer
13
Hoofdstuk 10: Agendasetting
Kern: invloed media uit zich in belangrijke onderwerpen Lastig te onderzoeken Onzekerheidbehoefte aan informatie
14
Hoofdstuk 10: Agendasetting
Onderzoek: Media-agenda: meten tijd/ruimte onderwerpen Publieksagenda: publiek ondervragen Agendasetting bewezen Soorten publieksagenda: Intrapersoonlijke Interpersoonlijke Percieved-cummunity-agenda
15
Hoofdstuk 10: Agendasetting
Modellen om te meten: Awarenessmodel Saliencemodel Prioriteitsmodel Variabelen: Media-agenda Publieksagenda Werkelijkheid Politieke agenda
16
Hoofdstuk 10: Agendasetting
Interpersoonlijke communicatieonderwerpen publieke agenda Media-effectdiscussiesversterkt effect Interpersoonlijke communicatie +agendasetting: Alternatieve informatiebron massamedia Beïnvloeding agendasettingsproces Resultaat agendasetting
17
Hoofdstuk 10: Agendasetting
Gelijkmaken samenleving onder voorwaarden: Zelfde media Gelijke hoeveelheid ontvankelijkheid effecten Nieuwe media: Veranderend gebruik Mogelijkheden verspreiden nieuws Cues Selectiviteit Eigen interesse
18
Hoofdstuk 10: Agendasetting
Verandering aandacht issue publieksagenda: Verandering media-aandacht Concurrentie issues Bovengrens capaciteit mensen Oplossing/verandering probleem verveling
19
Hoofdstuk 10: Agendasetting
Valkuilen onderzoek: Conceptuele problemen Meerdere definities Publieksagenda? Voor welke onderwerpen? Wanneer saillant/ obtrusief? Subjectief Theoretische onderbouwing Individuele variatie effecten?
20
Hoofdstuk 10: Agendasetting
Tijdsinterval Tijd tussen blootstelling en effect(time lag) Wanneer effect? Variatie per onderwerp Problemen samenvoeging Verloren gaan informatie Verschil individuele agenda’s Methodologisch probleem Onduidelijke definitiesbegrippen als meetbare variabelen onduidelijksubjectieve conclusies
21
Hoofdstuk 10: Agendasetting
Probleem van causaliteit(oorzaak- gevolg) Oorzakelijk verband: Vergelijking met controlegroep( niet beïnvloed) Cross-leggedanalyse: Vergelijking van verschillend media-gebruik Vergelijking van gebruik op verschillende tijdstippen
22
Hoofdstuk 11: priming en framing
Priming = herinneringenbeoordelingen mediapriming = informatie media prikkeling geheugenoordeel op basis van herinnering Meningsbeïnvloeding media Framing = manier van presentatie en interpretatie in berichtgeving(inkadering) Framebuildingframesetting Mediaframeperspectief, interpretatie publiek Effecten: informatie, houding, gedrag, sociale processen
23
Hoofdstuk 11: priming en framing
Frames zijn in te delen naar: Aspecten onderwerp Omvang/plaatsing Details /verbanden toon Omvang/ plaatsing Aspecten Details/ verbanden Toon
24
Hoofdstuk 12: culturele studies
Macht media Betekenis ontvanger ≠ betekenis zender Functioneren en betekenis bepaald door maatschappelijke omstandigheden Media zijn mede-bepalend voor veranderen opvattingen werkelijkheid Onderzoek: ook kijken naar ontvangers
25
Hoofdstuk 12: culturele studies
Sociale constructie v/d werkelijkheid: Communicatiebetekenis begrippenovereenstemming Realiteit wordt gereproduceerd: Technische mogelijkheden Opvattingen auteurs
26
Hoofdstuk 12: culturele studies
Receptieanalyse: Individueel Sociale, culturele invloeden proces interactie Massacommunicatie = proces van constructie werkelijkheid Kenmerken: Tekst bekeken vanuit publiek Mediagebruiksproces centraal Mediagebruik bepaald door situatie Publiek per onderwerp bestaat uit interpataties Actief publiek, verschillen in activiteit Onderzoek naar kwaliteit
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.