Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Vraagsturing en marktwerking
Hans Blaauwbroek Bureau voor Vraaggestuurde Zorg
2
Vraagsturing Gezondheidszorg Sociale zekerheid Onderwijs
Openbaar vervoer Energiemarkt Bedrijfsleven Wie stuurt wie? Wie is de klant?
3
Inhoud: De begrippen vraagsturing en marktwerking
Argumenten voor vraagsturing Voorwaarden Vraagsturing in praktijk De rol van de klant, de aanbieder en de gemeente
4
Begrip Vraagsturing De klant beschikt over middelen om te krijgen wat hij nodig heeft om zijn doel te realiseren. De klant voert de regie. Aanbodsturing: de aanbieder stelt de voorwaarden waaronder een dienst of product wordt verleend. Voorbeeld: thuiszorg
5
Verschil vraag- en aanbodsturing
Hoe zorg ik dat ik mijn leven leid zoals ik het wil? Hulpverlener, dienstverlener past zich aan. Geïntegreerde dienstverlening Succes: leveren de diensten de nodige bijdrage aan mijn leven? Waar hoort deze gebruiker thuis in het systeem? Gebruiker past zich aan. Gefragmenteerde dienstverlening. Succes: is de dienstverlener tevreden?
6
Vraagsturing vereist:
Wederkerigheid Gelijkwaardigheid Wederzijds respect Samen werken aan goede dienstverlening
7
Begrip Marktwerking Onbelemmerde confrontatie van vraag en aanbod (Van Dale) Optimaal evenwicht in prijs en kwaliteit Voorwaarden (Heertje): Meerdere vragers, meerdere aanbieders Transparantie Koopkracht
8
Kan vraagsturing zonder marktwerking?
Nee: zonder marktwerking ontstaat geen pluriform aanbod en valt er niets te kiezen voor de vrager. Ja: aanbieders willen goede diensten en kwaliteit leveren en stemmen daarom hun aanbod af op de vraag. Volledige marktwerking leidt tot uitsluiting van groepen vragers.
9
Argumentaties voor vraagsturing
Economische argumentatie Concurrentie tussen aanbieders geeft dynamiek en innovatie. Klant beloont goede dienstverlening Ideologische argumentatie Recht op autonomie en zelfbeschikking. Met eigen verantwoordelijkheid en eigen keuze is slaagkans groter Institutionele argumentatie Terugdringen bureaucratie en de rol van professionals
10
Voorwaarden voor vraagsturing
Divers aanbod Transparantie Sterke klanten Marktregulering
11
Divers aanbod Meerdere aanbieders Meerdere producten, diensten
Gevolg: keuzevrijheid
12
Transparantie van vraag en aanbod
Inzicht in de vraag Marktonderzoek. Ken uw klant! Inzicht in het aanbod Inhoud Wie, wat, waar Prijs Kwaliteit Beschikbaarheid
13
Sterke klanten Klanten (Wie is de klant?) Onafhankelijkheid
Vraag (vraagverheldering) Rechtspositie
14
Marktregulering Bevorderen transparantie Steunstructuren Wetgeving
Klantgerichte prestatiecriteria Instrumenten tegen cherry-picking
15
Vraagsturing in praktijk
Gezondheidszorg Persoonsgebonden budget: tevreden klanten, maar te weinig aanbod, gebrek aan transparantie, veel bureaucratie en weinig steun. Sociale zekerheid Persoonsgebonden reïntegratiebudget: succesvol experiment, maar angst om los te laten. Confrontatie tussen ideologie, economie en instituties
16
Vraagsturing in praktijk
Onderwijs Markt werkt, maar leidt tot ongewenste effecten: Zwarte scholen Trek uit de stad
17
Vraagsturing vraagt: Van de klant een pro-actieve houding: weten wat je wilt. Van de aanbieder flexibiliteit, innovativiteit, vraaggerichtheid. Van de overheid marktregulering en klantenondersteuning.
18
Meer informatie Blaauwbroek bureau voor Vraaggestuurde Zorg
Innovatie Centrum Vraagsturing (ICV) Abonneer u op de gratis ICV Vraag(k)rant!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.