Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKrista Dekker Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
‘Marktgericht fietsbeleid, een tussenstand’ Donderdag 2 april 2009 Welkom bij de themabijeenkomst
2
Centrale vragen Is een marketingaanpak binnen het fietsbeleid mogelijk? Biedt marktonderzoek concrete aanleidingen voor marketing en communicatieactiviteiten? Welke maatregelen zijn mogelijk?
3
Programma 14.00-14.10 Stappenplan en de vier pilots Otto van Boggelen, Fietsberaad 14.10-14.40 Resultaten marktanalyse en segmentering Laurens Langendonck, Blauw 14.40-15.00 Doelen en marketing/communicatiestrategie Jolanda van Oijen, XTNT 15.00-15.30 Met belgerinkel naar de winkel Gerard Sodderland, IVN 15.30-15.45 Pauze 15.45-16.30 Discussie 16.30 - … Borrel
4
Het stappenplan en de vier pilots Otto van Boggelen, Fietsberaad
5
Marktgericht fietsbeleid Marketing in fietsbeleid: onbekend terrein Stappenplan ontwikkeld Pilot om stappenplan te testen
6
Het stappenplan Verkeers- en vervoersplan Plannen andere beleidsvelden Fietsplan Selecteer doelstelling of product Marktanalyse Strategische keuzes, doelen Marketingmix Uitvoering Monitoring 1. 2. 3. 4. 5. 0.
7
Verkeers- en vervoersplan Plannen andere beleidsvelden Fietsplan Selecteer doelstelling of product Marktanalyse Strategische keuzes, doelen Marketingmix Uitvoering Monitoring 1. 2. 3. 4. 5. 0. Apeldoorn en Hilversum: Verbeteren bereikbaarheid en aantrekkelijkheid koopcentrum door stimuleren fietsgebruik. Nijmegen en Zwolle: Stimuleren fietsgebruik door in te spelen op veranderingen in persoonlijke situatie (verhuizing). Wensen van de klant, imago, segmentatie, concurrentie Product, prijs, plaats, promotie
8
Vandaag: een tussenstand Marktonderzoekbureau Blauw Concretiseren doelen voor vier pilots Eerste ideeën voor marketing- en communicatieactiviteiten En wat nu?
9
Resultaten marktanalyse en segmentering Laurens Langendonck, Blauw
10
Doelen en marketing- en communicatiestrategie Jolanda van Oijen, XTNT
11
Met belgerinkel naar de winkel Gerard Sodderland, IVN
12
Pauze Hebt u concrete voorbeelden van campagnes? Noteer deze dan op de flip-over. Na de pauze gaan we hier dieper op in.
13
Discussie Waarde marktonderzoek Aanknopingspunten vanuit onderzoek Concrete ideeën
14
Waarde marktonderzoek Wensen klant, imago, segmentatie, concurrentie Biedt het voor u nieuwe inzichten? Rood: Nee Groen: Ja
15
Waarde marktonderzoek Wensen klant, imago, segmentatie, concurrentie Biedt het voor u nieuwe inzichten? Hebt u zelf ervaring met marktonderzoek? Rood: Nee Groen: Ja
16
Waarde marktonderzoek Wensen klant, imago, segmentatie, concurrentie Biedt het voor u nieuwe inzichten? Hebt u zelf ervaring met marktonderzoek? Is dit in overeenstemming met onderzoek Blauw?
17
Onze conclusies marktonderzoek Veel bevestiging eerder onderzoek Interessante inzichten: –specifieke kenmerken per gemeente –segmentatie en breinstijlen bieden denkrichting Vertaling naar campagnes is lastig Focusgroepen zetten aan tot denken Eerst ontwikkelen campagne, dan toetsen
18
Breinstijlen
19
Aanknopingspunten onderzoek Fiets: gezond, snel, goedkoop, alcohol (a) Auto: bagage, slecht weer, comfortabel (a) Imago: inspannend, gevoel van vrijheid, leuk, relaxed Milieu bijna niet genoemd Hoe kunnen we deze punten benutten? Welke toon en boodschap horen hierbij?
20
Concrete ideeën Hebt u praktijkervaring met campagnes? Rood: Nee Groen: Ja
21
Concrete ideeën
22
Tips en ideeën voor: –Apeldoorn –Hilversum –Zwolle –Nijmegen
23
Borrel (in ‘t restaurant) Vergeet s.v.p. niet uw evaluatieformulier in te leveren. Bedankt voor uw actieve bijdrage en tot ziens!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.