Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChrista Dijkstra Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt
3
Employer branding what’s in a name? Toepassen van inzichten van branding van producten en diensten op werkgeverschap? Ja en Neen
4
Ja Functies van merk Contract Baken Relatie Zijn inderdaad allemaal van toepassing op employer brand
5
Neen Relatie werknemer-werkgever ≠ Relatie consument-producent
6
Elementen van een employer brand Imago en identiteit Onderscheidend vermogen (in positieve zin) Functionele, economische en psychologische voordelen verbonden aan werken in concreet bedrijf (belofte)
7
Imago en identiteit Overlappen en beïnvloeden elkaar maar nooit volledig Belang van communicatie Perceptie? Wisdom of the crowd
8
Extra voorwaarden voor employer brand Helderheid Inzicht in waar het bedrijf voor staat Consistentie Continuïteit Coherentie
9
Waarom wint employer branding aan belang? Demografische ontwikkelingen Veranderende arbeidsmarkt Opkomst sociale netwerken
10
Een bewijs
11
De bouwstenen lonen werkzekerheid financiële gezondheid werksfeer jobinhoud toekomstperspectieven internationale loopbaanmogelijkheden opleidingsmogelijkheden in het bedrijf kwaliteit van het management evenwicht tussen werk en privéleven ligging van het bedrijf aandacht voor milieu en samenleving aangeboden producten en diensten waarden innovatievermogen dominante positie in een sector
12
Gemiddeld belang van de bouwstenen
13
Evoluties Economische cyclus –Bij opgaande cyclus stijgt belang loon, bij neergaande cyclus stijgt belang werkzekerheid –De inhoud van de jobs wordt belangrijker bij opgaande cyclus en omgekeerd
14
Evoluties Indringende maatschappelijke gebeurtenissen –Boekhoudkundige schandalen in 2002/2003 leiden naar groter belang van financiële gezondheid van het bedrijf
15
Evoluties Structurele trends –Grotere bewustwording voor milieuproblematiek en maatschap- pelijk verantwoord ondernemen leidt tot groter belang van bouwsteen aandacht voor milieu en samenleving
16
Personeelsadvertenties: de mismatch Werkzekerheid, financiële gezondheid en evenwicht werk-privé komt in advertenties proportioneel te weinig aan bod Dominante positie van bedrijf in sector komt te veel aan bod
17
De bouwstenen: het rapport
18
De bouwstenen: het rapport (2) Rangschikking bouwstenen wijzigt weinig in de tijd Financiële gezondheid en kwaliteit management worden best gekwoteerd Slechtste score voor evenwicht werk-privé, aandacht milieu en maatschappij en werksfeer Structureel dalende score voor werkzekerheid
19
De kampioenen (1)
20
De kampioenen (2) 1.C 2.BNP Paribas Fortis 3.Proximus 4.Dexia 5.KBC 6.VRT 7.Philips 8.ING 9.Belgacom 10.Ikea
21
Janssen als best practice Eigen bedrijf eerst Figuur van stichter Paul Janssen Johnson & Johnson
22
Wat met de andere bedrijven? Kleine, publieke en social profitbedrijven doen niet systematisch onder voor grote privé-bedrijven Heterogeniteit binnen deze categorieën is minstens even groot als deze binnen grote privé-bedrijven
23
Slotboodschap Employer brands vormen meerwaarde op arbeidsmarkt Gezien brand zich ontwikkelt in relatie met omgeving is impact van bedrijf op brand niet absoluut Betekent niet dat eigen impact moet onderschat worden Meerderheid bedrijven benut de mogelijkheden niet of onvoldoende
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.