Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLeona Devos Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Onderbouwend vertrouwen, focus op succes! Ron Bormans November 2006
2
Elke parameter simplificeert de werkelijkheid
3
Dat is niet erg!
4
Elk ontwerp van een informatiemodel moet die beperking als uitgangspunt nemen en moet niet proberen die beperking op te heffen
5
Ontwerp leunt op drie peilers: Het sociaal contract van de organisatie De daarbij horende kengetallen Afspraken hoe het gesprek daarover gevoerd wordt
6
Elke succesvolle organisatie heeft een sociaal contract. Dat contract formuleert wat belangrijk is, geeft aan dat er een basaal commitment is, geeft het referentiekader voor je informatiemodel en reikt je de taal aan die je hanteert bij het gesprek over invalide parameters.
7
Zonder contract verworden organisaties tot machinebureaucratieën (‘spreadsheet management’), zonder parameters krijg je geen focus en scherpte
8
Hoe doen we dat bij de HAN?
9
De HAN in Cijfers Studenten, totaal 25.900 * in voltijd 19.600 * in deeltijd 5.000 * duaal 650 * masters 150 * excl. onbekostigd 500 Medewerkers, totaal 2.355 * onderwijzend personeel 1.502 * onderwijsondersteunend 853 Omzet, totaal begroting 2006 € 175 miljoen * Marktomzet (ex. collegegeld) € 34 miljoen
10
Instellingsplan HAN 2004-2008 De HAN wil : in 2008 wat betreft studenttevredenheid en kwaliteitsbeoordeling tot de top drie van Nederland behoren zich verder ontwikkelen tot hét opleidingscentrum en een van de belangrijkste kennispartners voor de brede regio. Sturing op: 7 resultaatgebieden 5 strategische speerpunten
11
Resultaatgebieden HAN Stijging Studenttevredenheid Stijging Medewerkertevredenheid Toenemende (afnemer)relatietevredenheid Top drie scores professionele onderwijstoetsen Groei in studenteninstroom Groei in marktactiviteiten, innovatie en onderzoek De helft van de financiële middelen uit andere bronnen dan overheidsbekostiging
12
Prestatiemeting op resultaatgebieden Resultaten per Resultaatgebied - meetbare prestatie-indicatoren - afgezet tov managementafspraken - afgezet tov resultaten verleden/toekomst - afgezet tov landelijke benchmarkgegevens Verklaring positieve en negatieve afwijkingen Toelichting op maatregelen / toekomstig beleid
13
VB Stijging Studenttevredenheid
14
VB Professionele Onderwijstoetsen
15
VB Groei in marktactiviteiten De helft van de financiële middelen uit andere bronnen dan overheidsbekostiging
16
Middelen-/prestatiemeting bedrijfsvoering Beschrijving bedrijfsvoering langs de resultaatgebieden en de prestaties hierop Via de 5 speerpunten Koppeling middelen aan bedrijfsvoering Begrote inzet versus werkelijke inzet
17
Speerpunten HAN Groei van de organisatie HAN Onderwijs Flexibilisering (HOF) Verbetering kwaliteit, efficiency en effectiviteit Ondernemerschap Ontwikkelingsgericht personeelsbeleid
18
VB Middeleninzet Service Bedrijf (1)
19
VB Middeleninzet Service Bedrijf (2)
20
VB middeleninzet HOF
21
VB Middeleninzet ICT
22
Financiële Rekening Financiële prestaties Exploitatierekening: verschillenanalyse Financiële positie - Historisch meerjarenoverzicht Balans - Inzicht stand voorzieningen - Meerjarenoverzicht liquiditeit / solvabiliteit afgezet tegen HBO-gemiddelde Risicoparagraaf Belangrijkste financiële risico’s + voorgenomen anticipatie
23
VB Exploitatierekening
24
VB Stand voorzieningen
25
Intern: plan en control
27
‘Publiek’ Faculteiten Mr Sensor medewerkers
28
Intern: managementafspraken
29
Intern: managementrapportages
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.