Download de presentatie
GepubliceerdBrigitta Martens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Typische kenmerken van een haven?
Luchtfoto en kaart Opslagplaatsen Verkeerswegen Sluizen Dokken Typische kenmerken van een haven?
2
Landschappelijke kenmerken
Graanterminal: plaats in een haven speciaal uitgerust voor de snelle behandeling van granen 1 8 6 1 Rivier (Schelde) 2 Dok (Amerikadok) 3 5 3 Kade + graanzuigers 4 Sluis (Royerssluis) 4 2 5 Graansilo ‘s 6 Zeeschip 7 7 Binnenschip 8 Spoorlijn + autoweg
3
Graanterminal Typische lanschapselementen? Dok 2 ? ? Dok 1 ? ? ?
Dok (6de havendok) ? ? Typische lanschapselementen?
4
Landschapselementen - … terminal
Kranen voor wagons en binnenschepen m² ruimte voor steenkoolopslag tot 6 miljoen ton Kranen voor zeeschip
5
Delwaidedok -landschapselementen
1 2 3 Containerterminal
6
Containerterminal: uitrusting
Containerkraan voor lossen en laden containers van zeeschepen
7
Container- terminal containerkranen containerheftruc opslag containers
8
Voordelen containervervoer
Bouwjaar 2004; lengte 300m Voordelen containervervoer 1 Zeer snelle behandeling van goederen: tijdswinst, 2 Past op alle vervoersmodi: schip, trein, vrachtwagen 3 Maakt goederentransport over heel de wereld goedkoop Containerterminals aan dokkaaien 1 Churchilldok Delwaidedok 2 1 3 4 Terminals aan Scheldekaaien 3 Europaterminal Noordzeeterminal Waarom deze verschuiving van dok- naar rivierkaaien? Tijdswinst: niet wachten aan sluizen
9
Deurganckdok: het succes van containervervoer
93ha 51ha 53ha 58ha Voordelen: tijdok: geen sluizen, dus geen wachttijden: time is money! voldoende ruimte voor uitbreidingmogelijkheden Nadelen: Verdwijnen van landbouw en biotopen Toename verkeer op linkeroever en autowegen Bedreiging woonkern Doel
10
Bouw Deurganckdok Voor de kaaimuren was 1,2 miljoen m³ beton nodig. Als evenveel beton op de Groenplaats zou worden gestort, zou die betonlaag even hoog reiken als de Onze-Lieve-Vrouwetoren! en ton staal. Dat is genoeg om acht Eiffeltorens te bouwen. Het Deurganckdok is een getijdendok, en dus rechtstreeks (zonder sluis) van op de Schelde toegankelijk voor de containerschepen. Het Deurganckdok heeft een lengte van 2,6 km en is 450 m breed. Diepgang: 17,3 m
11
Economisch voordeel De haven van Antwerpen is ten opzichte van andere havens diep landinwaarts gelegen Dat reduceert het aantal vervoerskilometers over land en creëert belangrijke ecologische en economische baten Door de unieke landinwaartse ligging bevindt Antwerpen zich veel dichter bij de productie- en consumptiecentra in het geïndustrialiseerde hart van Europa dan concurrerende havens uit de regio.
12
Succes van A’pen Zeehaven – Rivierhaven – Kanaalhaven
Gent – Zeebrugge – Antwerpen Waarom in Gent geen containerterminals? Kostprijs transport 1 container: Wegvervoer A’pen - Munchen: 1300,00 EUR Overzees vervoer A’pen - Zuid-Korea: 850,00 EUR Oorzaak prijsverschil? Zeebrugge niet goedkoop maar snel en grotere diepgang Verklaring succes A’pen? A’pen ver landinwaarts gelegen = goedkoop Troef Zeebrugge of Rotterdam?
13
Begrippen Kaai: = Rand van een dok waar een schip aanlegt Terminal : = Plaats in een (lucht)haven, speciaal uitgerust voor de snelle behandeling van goederen of personen. Behandelen: = Het overladen of opslaan van goederen Overslag: = Het overladen van goederen Distributie:= Het opslaan + vervoeren van goederen Waarom is een haven een knooppunt van distributie?!! In een haven worden zeer veel goederen vervoerd en opgeslagen; hierdoor komen dus zeer veel verkeerswegen en opslagruimtes samen
14
Antwerken > Oosterweelverbinding: In Beeld
Het Masterplan Antwerpen Antwerken > Oosterweelverbinding: In Beeld
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.