Download de presentatie
1
Eindejaarsbijeenkomst 2011
Hans Smits, president-directeur Havenbedrijf Rotterdam 29 december 2011
2
2011 op hoofdlijnen Totale overslag 433 mio ton; + 0,8%
Record overslag 2010 (+ 11%) vastgehouden Uitblinkers: Containers (+ 9,8%; + 6,3% TEU) Kolen (+ 11,5%) Agribulk (+ 17,5%)
3
Totale overslag Rotterdam 2008 - 2011
+0,8% Eenheid: x 1 miljoen ton (m)
4
Nat massagoed 2008 2009 2010 2011 Eenheid: x 1 miljoen ton (m)
5
Nat massagoed (-5,7%) -7,9% -6,2% +0,8% Eenheid: x 1 miljoen ton (m)
Raffinaderijen: lagere productie en veel onder-houdsstops Veel vraag naar LNG in Japan Olieproducten: eenmalige factoren Q1 en Q4 2010 Toename stookolie, afname kerosine Overig nat: stabiel -7,9% 2010 2011 -6,2% +0,8% Eenheid: x 1 miljoen ton (m)
6
Droog massagoed 2008 2009 2010 2011 Eenheid: x 1 miljoen ton (m)
7
Droog massagoed (+3,1%) -6,0% +11,5% +6,6% +17,5%
Terugschroeven staalproductie Interen op ertsvoorraden Sluiting Duitse kerncentrales en kolenmijnen Toename invoer tarwe en raapzaad door slechte oogsten Opstart Abengoa Toename overslag zout 2010 2011 +11,5% +6,6% +17,5% Eenheid: x 1 miljoen ton (m)
8
Containers (+9,8%) 2008 2009 2010 2011 Eenheid: x 1 miljoen ton (m)
9
Breakbulk (+6,3%) 2008 2009 2010 2011 Eenheid: x 1 miljoen ton (m)
10
Containers en breakbulk
economische groei, toename wereldhandel toename marktaandeel door ontwikkeling deepsea diensten en feedervolume (Baltic/Rusland +15%) Breakbulk: lichte groei economie UK; nieuwe diensten; groei overslag staal, non-ferro +9,8% (+6,3% in teu) 2010 2011 +6,3% Eenheid: x 1 miljoen ton (m)
11
Containers (in TEU’s) 2008 2009 2010 2011
12
Containeroverslag per vaargebied 2011
(Shortsea + Feeder) Eenheid: aantal TEU x 1.000
13
Onderzoek* naar vraag en aanbod containerterminalcapaciteit Rotterdam
Capaciteit incl. RWG, APMT op MV2 en uitbrei-ding Euromax op MV1 Bezettingsgraad terminals Rotterdam in 2017 gemiddeld 78% in base case Variatie bezettingsgraad in 2017: low case 68%, high case 89% Break-even bezettings-graad is 55-65% Bezettingsgraad Rotterdam is hoger dan gemiddelde in HLH-range * Onderzoek i.o.v. Havenbedrijf, uitgevoerd door McKinsey
14
Consolidatie containerrederijen
Grand Alliance + New World Alliance = G6 Hapag-Lloyd, OOCL, NYK APL, MOL, Hyundai Merchant Marine MSC + CMA CGM Evergreen + CKYH (Cosco, ‘K’ Line, Yang Ming, Hanjin) Cosco + China Shipping
15
Marktaandeel Rotterdam in HLH-range
2010 2011* 52,6% 50,3% Nat massagoed: Totaal: 37,8% 37,1% 34,4% 35,3% Droog massagoed: 28,2% 28,9% Containers: 24,8% 25,0% Breakbulk: * t/m Q3
16
Overslag Rotterdam en (relevante) wereldhandel (jan. 2000 = 100)
Bron: CPB, HbR
17
Samenhang overslag - industriële productie (index 2005=100, 3 months mov avg)
18
Verwachting 2012 Vasthouden niveau overslag 2011 groei van 0 à 1%
totaal ca. 435 miljoen ton
19
Middellange termijn prognose Rotterdam
495 485 465 433 435 Eenheid: x 1 miljoen ton (m)
20
Havenbedrijf investeert door
Bedragen: x € 1 miljoen
21
Investeren en vernieuwen om te blijven groeien
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.