Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBrigitta Sasbrink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Gedragsproblemen: Goed onderwijs: de beste preventie Thema 1B 1
2
Attributies van leraren
Oorzaak van probleemgedrag 81% ouders 14 % leerling 4% school 1% leraar Ysseldyke, Algozzine & Thurlow (2000) 2
3
Invloed leerkracht/docent
Binnen de school heeft de leerkracht/docent de grootste invloed op de leerlingresultaten. Bijdragen tot de variantie [Hattie*] Leerling % Thuis % School % Leeftijdsgenoten 5-10% Leerkracht 30% 3
4
4 4
5
Velen vallen uit de boot: maar hoe goed is de boot?
5 5
6
John Hattie Meta-analyse van meer dan 800 onderwijsstudies:
WHAT WORKS? 6
7
Hattie: effectgrootte
d = 0.00 geen effect d = .20 klein effect d = .40 middelmatig effect d = .60 groot effect d ≥ 1.00 heel groot effect 7
8
Cognitie leerling 1.04 Leerling Instructiekwaliteit 1.00 Leraar
Feedback Leraar Cognitie leerling Leerling Instructiekwaliteit Leraar Directe instructie Leraar Aandacht voor lacunes Leraar Bereidheid om te leren Leerling Klasomgeving Leraar Uitdagendheid van de doelen Leraar Peer tutoring Leraar Mastery learning Leraar Ouderbetrokkenheid Gezin Huiswerk Leraar Stijl van lesgeven Leraar 8
9
Evidence-beest 9
10
Apollo en Dionysos 10
11
Waar zijn scholen voor? Onderwijzen is meer dan ‘lesgeven’, feedback geven of instructie Vanuit vakkundigheid en liefde voor het vak heeft een leraar leerlingen letterlijk en figuurlijk ‘iets te vertellen’ Wilna Meijer (2013) 11
12
Preventiedenken in het onderwijs
Goed onderwijs is meer dan het voorkomen en het oplossen van problemen van leerlingen 12
13
Onderwijs: drie hoofdfuncties
Kwalificatie Selectie/ allocatie 3. Socialisatie 13
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.