Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLouisa Claessens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Moral Mazes: The World of Corporate Managers by Robert Jackall Hoofdstuk 2: The social structure of managerial work Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
2
Gebaseerd op veldwerk in grote organisaties en interviews met > 100 managers
‘Most Outstanding Business and Management Book’(1988) by the Association of American Publishers
3
Autoriteit Autoriteit is gelinkt aan persoonlijke relaties: met baas
met managers Autoriteit wordt gecentraliseerd en gedecentraliseerd: chief executive officer (CEO) verantwoordelijkheid beslissingen en winsten zo laag mogelijk op de organisatielijn
4
Opmerking Bedrijf = verschillende divisies (met president) = profit centers Elke divisie = autonome en zelfvoldoenende organisatie Maar: toezicht van ‘corporate central staff’ & rapportering president aan CEO (via ‘executive vice-presidents’)
5
Systeem van rapporteren = sleutelmechanisme structuur
werknemers managers baas managers superieuren van baas president divisie CEO
6
Elk niveau structuur = druk van boven om hogere doelen te bereiken
Opmerking: Wat er gerapporteerd wordt aan het topmanagement is afhankelijk van wat de superieuren tot doel hebben Elk niveau structuur = druk van boven om hogere doelen te bereiken CEO centraal
7
‘Management – by – objective’ systeem
keten van verplichtingen van CEO tot de laagste posities patrimoniale waarden: onmiddelijke ervaringen carrièrekansen op lange termijn Opmerking: geen bescherming = zwakheid, onvertrouwen domme fouten of tegen de verplichtingen van trouwheid
8
Details geen gedetailleerde instructies redenen:
autonomie ondergeschikten vervelende details verantwoordelijkheid fouten pregedetermineerde oplossing
9
Credit Credit bij succesvolle beslissing gaat naar hoogste persoon die betrokken autoriteit als vergunning stelen ideeën ondergeschikte als ‘sportief’ persoon Opmerking: Superieuren kunnen krediet verdelen vertrouwensrelaties grotere inspanningen Besluit: CEO grote invloed dankzij dit systeem
10
Ingewikkelde cognitieve mappen
kennis managers en superieuren juiste mensen aanspreken kennis politieke conflicten
11
Organisatorische omwenteling
nieuwe CEO verandering organisatie redenen: voorgaande fouten agressieve imago vertrouwensstructuur
12
Opmerking: ook bij presidenten Besluit: ‘Vertrouwen als metselspecie hierarchie’ onzekerheid allianties
13
Basisstructuren en - ervaringen
scherpzinnig gevoel organisatorische willekeurigheid concurrentie binnen organisatie line managers versus staff managers streven promotie
14
Conflicten Bedrijf: luxe diensten, informatie en sociale contacten
Functie? Verbergen conflicten door harmonie en teamwerk Conclusie: onderdrukken openlijke conflicten sociaal geaccepteerde vormen strijdvoeren
15
Managerial code aanwijzingen aan leren: complexe regels
gedeelde meningen normatieve codes institutionele logica Waarom? Controle constructie alledaagse leven
16
Allianties banden loyaliteit netwerken lopende door gehele organisatie
uit eigen belang introductie exclusieve netwerken bescherming en overname macht leden krijgen stempel
18
Conclusie voldoen eisen zichzelf voortdurend herbevestigen
onzekerheid en willekeurigheid Gevolg: Angst ‘key experience of managerial work’ promotie
19
Thomas W. Norton: ‘Narcassism and moral of corporate mazes life’
Kritiek Thomas W. Norton: ‘Narcassism and moral of corporate mazes life’ buitenlandse concurrentie macro –fenomenen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.