Download de presentatie
1
Het secundair onderwijs
DEELTIJDS BEROEPS KUNST 1 A MODERNE BuSO TECHNISCH ASO LATIJNSE 1 B
2
Info-avond studiekeuze
Bewust kiezen Structuur secundair onderwijs Studiegebieden en –richtingen Hoe verder informeren? Vragen
3
Bewust kiezen studie A studie B
4
Informeer je los van vooroordelen!
Bewust kiezen Wees je bewust van beïnvloedende factoren: Hoe wordt er in het gezin gedacht over richtingen/beroepen, opvattingen over man/vrouw? Wat zijn de studieambities van de ouders? Hoe is het studieverleden van gezinsleden? Pas op voor ‘goede raad’: “Ik heb horen zeggen dat je in TSO…” “Ze zeggen dat er in die school…” Informeer je los van vooroordelen!
5
Bewust kiezen Informeer je: Er zijn vele studiemogelijkheden en scholen Kies positief: Succes is de sterkste motivatie Kijk naar capaciteiten, inzet en schoolse prestaties in het verleden: Informeer bij de leerkracht. Wat heeft de leerling moeten doen voor de behaalde resultaten? Combineer: Sterktes & zwaktes, interesses, passies en waarden, persoonlijkheid. Evalueer: Houd ook rekening met de faciliteiten van de school, met de reisafstand, de studiekosten, enz…
6
Zichzelf kennen Graag doen INTERESSE Kunnen AANLEG Studeren
STUDIEHOUDING Zich goed voelen GEZONDHEID
7
Leren kiezen Kiezen doe je niet alleen
Ouders Leerkrachten en directie Broers en zussen Vrienden en familie CLB-medewerkers De beste vriend(in)… Keuzehulp
8
Op zoek naar een “goede” school
Ik kies een school Op zoek naar een “goede” school
9
Een “goede” school Algemeen Persoonlijk Studieaanbod Bereikbaarheid
Grootte Kosten Dienstverlening Persoonlijk Net Sfeer Vertrouwen Bekendheid Begeleiding
10
Hoe vind ik de juiste school?
Informatie: Brochures Infoavonden/momenten Scholenbeurs Wuustwezel Opendeurdagen Mond aan mond CLB Websites
11
Websites www.onderwijskiezer.be www.ond.vlaanderen.be/onderwijsaanbod
Websites van scholen en onderwijskoepels
12
Een foute studiekeuze? Studievertraging Schoolmoeheid
13
Het watervalsysteem
14
Enkele misverstanden Je kan beter “zo hoog mogelijk” beginnen: afzakken kan altijd nog. Alleen het ASO biedt goede kansen om door te stromen naar het hoger onderwijs. TSO en BSO zijn minderwaardig.
15
Dirk Verrycken CLB Zoersel
Het secundair onderwijs Dirk Verrycken CLB Zoersel
16
De structuur: Een basisschema van 3 graden van 2 jaar
17
Vier onderwijsvormen vanaf de tweede graad
ASO - Algemeen Secundair Onderwijs BSO - Beroeps Secundair Onderwijs KSO - Kunst Secundair Onderwijs TSO - Technisch Secundair Onderwijs
18
Vier onderwijsvormen ASO TSO KSO BSO 2° leerjaar 1° leerjaar
Algemeen Technisch KSO BSO Kunst Beroeps 2° leerjaar 1° leerjaar
19
Structuur:
20
De eerste graad met A en B jaren
Met getuigschrift basisonderwijs Zonder getuigschrift basisonderwijs (12 jaar voor 31/12) Wie gaat naar 1A ? Getuigschrift basisonderwijs Geen getuigschrift: akkoord toelatings- klasseraad + attest met advies CLB Wie gaat naar 1B ? Geen getuigschrift basisonderwijs 12 jaar op 31 december Wel getuigschrift: advies CLB Mét getuigschrift LO naar 1B? Raadpleeg eerst het CLB!
21
Het eerste leerjaar A 1° leerjaar A 1° leerjaar B 6° leerjaar
22
Het eerste leerjaar A: een vast gedeelte
23
Het eerste leerjaar A: een keuzegedeelte Theoretisch Technisch
4 of 5 u Latijn 2 of 3 u Latijn Latijn Algemeen (moderne) Extra algemene vakken Nederlands, Frans, wiskunde … Theoretisch Technisch Extra algemene vakken Extra 2u of 3 u techniek Praktisch Technisch Extra 4 of 5 u techniek Sport = nieuw. Enige school in provincie die Wetenschappen-Sport inricht in 1ste graad vanaf 2009/2010 = Sint-Eduardus in Merksem. Kunst Extra 4 of 5u kunstvakken Sport Extra 4 of 5u sportvakken
24
Latijn Keuzemogelijkheden Bedoeling Voor wie?
4 of 5 u Latijn 2 of 3u Latijn + Nederlands, Frans, wiskunde Bedoeling Uitdiepen taal, lectuur en cultuur Basis voor Latijn en/of Grieks Voor wie? Aanbod voor sterke leerlingen met taalkundige belangstelling
25
Algemeen (moderne) Keuzemogelijkheden Bedoeling Voor wie?
4 of 5 u algemene vakken: Nederlands, Frans, wiskunde … Bedoeling Verzorgen van brede basisvorming Voorbereiding op vele keuzes Voor wie? Aanbod voor leerlingen met interesse voor algemene theoretische studies
26
Theoretisch technisch
Keuzemogelijkheden 4 of 5 u alg. vakken (Ned, Fr, wisk...) 2 of 3u techniek + Nederlands, Frans, wiskunde Bedoeling Brede basis voor technische studies Verschillende opties Voor wie? Interesse voor theorie en praktijk Meer theorie - Minder praktijk
27
Praktisch technisch Keuzemogelijkheden Bedoeling Voor wie?
4 of 5 u techniek Bedoeling Brede basis voor technische studies Verschillende opties Voor wie? Uitgesproken praktische interesse Minder theorie - Meer praktijk
28
Kunst Keuzemogelijkheden Bedoeling Voor wie? 4 of 5 u kunstvakken
Brede basis voor artistieke studies Voor wie? Uitgesproken artistieke interesse Keuze: meer theorie of meer praktijk
29
Sport Keuzemogelijkheden Bedoeling Voor wie? 4 of 5 u sport
Brede basis voor studies binnen wetenschappen en sport Voor wie? Interesse voor wiskunde, wetenschappen en sport Keuze: meer theorie of meer praktijk
30
Het tweede leerjaar A 2° leerjaar A BVL 1° leerjaar A 1° leerjaar B 6° leerjaar
31
Het tweede leerjaar A
32
Theoretisch gerichte opties
Het tweede leerjaar A Theoretisch gerichte opties Artistieke vorming Grieks-Latijn Handel Industriële wetenschappen Latijn Moderne wetenschappen Techniek-wetenschappen Topsport
33
Praktisch gerichte opties
Het tweede leerjaar A Praktisch gerichte opties Agro- en biotechnieken Ballet Bouw- en houttechnieken Creatie en vormgeving Grafische communicatie en media Hotel-voeding Maritieme vorming Mechanica-elektriciteit Sociale en technische vorming Textiel
34
Het eerste leerjaar B 1° leerjaar A 1° leerjaar B 6° leerjaar
35
Het eerste leerjaar B Uitleg over MAVO en TO (meer praktijk dan 1A + voorbeelden) Frans kan in vrij onderwijs een keuzevak zijn
36
Het eerste leerjaar B: in de praktijk
Aangepast tempo Aangepaste inhouden Hernemen basisleerstof voor taal en rekenen Via ervaring beroepen leren kennen Klemtoon op praktische toepassing
37
Het eerste leerjaar B
38
Het Beroepsvoorbereidend leerjaar
2° leerjaar A BVL 1° leerjaar A 1° leerjaar B 6° leerjaar
39
Het Beroepsvoorbereidend leerjaar
40
Vier onderwijsvormen ASO TSO KSO BSO 2° leerjaar 1° leerjaar
Algemeen Technisch KSO BSO Kunst Beroeps 2° leerjaar 1° leerjaar
41
De tweede en derde graad ASO:
Alg. theoretische opleiding Voorbereidend op hoger onderwijs Sterke input van talen én wiskunde AV Algemene vorming/breed theoretisch Geen afkeer hebben van studeren Gemiddelde inzet +/- 2u per dag Ambitie om verder te studeren in het hoger onderwijs
42
ASO: richtingen 2e graad
Economie Grieks-Latijn Grieks Latijn Humane Wetenschappen Wetenschappen Wetenschappen-Topsport Sportwetenschappen
43
ASO: Leerlingenprofiel
* Studeren = Interessant * Nieuwe leerstof = Uitdaging * Dagelijkse inzet (+/- 2 u) * Ambitie tot Hoger Onderwijs * Creatief omgaan met kennis en informatie
44
De tweede en derde graad TSO
Algemene vakken - AV Technische vakken - TV Praktijkvakken - PV Altijd combinatie theorie én praktijk Zeer breed aanbod: van meer theoretisch tot meer praktisch Voorbereiding op hoger onderwijs en/of het beroepsleven
45
TSO: richtingen en studiegebieden
3 SOORTEN RICHTINGEN: Theoretisch Theoretisch-technisch Praktisch- technisch 22 STUDIEGEBIEDEN: 30-tal STUDIERICHTINGEN 2e GRAAD 60-tal STUDIERICHTINGEN 3e GRAAD
46
THEORETISCH : TSO: Theoretische richtingen
voorbereiding op het hoger onderwijs industriële wetenschappen techniek-wetenschappen biotechnische wetenschappen grafische communicatie handel handel- talen
47
Theoretisch TSO: Leerlingenprofiel
* Studietype * Vlot verwerken van nieuwe leerstof * Dagelijkse inzet (+/-2 u) * Ambitie tot Hoger Onderwijs * Enige praktische interesse-handvaardigheid
48
2. THEORETISCH-TECHNISCHE :
TSO: Theoretisch-Technische richtingen 2. THEORETISCH-TECHNISCHE : voorbereiding op tewerkstelling of doorstroming naar het hoger onderwijs elektromechanica bouw-en houtkunde chemie jeugd- en gehandicaptenzorg
49
Theoretisch-Technisch TSO: Leerlingenprofiel
* Studietype * Vlot verwerken van leerstof * Dagelijkse inzet * Hoger Onderwijs is geen ‘must’ * Duidelijke praktische interesse-handvaardigheid
50
3. PRAKTISCH-TECHNISCHE :
TSO: Praktisch-Technische richtingen 3. PRAKTISCH-TECHNISCHE : voorbereiding op tewerkstelling eerder beperkte doorstromingskansen naar het hoger onderwijs hotel mechanische technieken houttechnieken ...
51
Praktisch-Technisch TSO: Leerlingenprofiel
* Regelmatige inzet * Uitgesproken praktische interesse * Goede handvaardigheid * Geen directe bedoeling om Hoger Onderwijs te volgen
52
De tweede en derde graad KSO:
Algemene vakken - AV Technische vakken - TV Kunstvakken - KV Altijd combinatie theorie én kunst Zeer breed aanbod: van meer theoretisch tot meer doe-gericht Voorbereiding op hoger onderwijs en/of het beroepsleven
53
8-tal STUDIERICHTINGEN 2e GRAAD 13-tal STUDIERICHTINGEN 3e GRAAD
KSO: studiegebieden 3 STUDIEGEBIEDEN: Ballet Beeldende kunsten Podiumkunsten 8-tal STUDIERICHTINGEN 2e GRAAD 13-tal STUDIERICHTINGEN 3e GRAAD
54
1. THEORETISCHE : 2. PRAKTISCHE :
KSO: Theoretische en Praktische studierichtingen 1. THEORETISCHE : Audiovisuele vorming Beeldende en architecturale vorming Woordkunst-drama 2. PRAKTISCHE : Beeldende en architecturale kunsten Artistieke opleiding
55
KSO: Leerlingenprofiel
* Uitgesproken artistieke aanleg en belangstelling * Regelmatige inzet (praktijkopdrachten) THEORETISCH PRAKTISCH Ambitie tot Hoger Onderwijs Theoretische interesse Geen directe ambitie tot Hoger Onderwijs Praktische interesse
56
De tweede en derde graad BSO:
Beperkt: Alg. vakken - AV Technische vakken - TV Praktijkvakken - PV Beperkt aanbod algemene vakken. Vaak modulair georganiseerde opleidingen Zeer sterk op de praktijk gericht. Voorbereiding op het beroepsleven of op hoger beroepsonderwijs Doorstroom naar hoger onderwijs: Uitzonderlijk met succes naar bachelors. Realistischer: HBO5
57
25-tal STUDIERICHTINGEN 2e GRAAD 45-tal STUDIERICHTINGEN 3e GRAAD
BSO: studiegebieden 18 STUDIEGEBIEDEN: 25-tal STUDIERICHTINGEN 2e GRAAD 45-tal STUDIERICHTINGEN 3e GRAAD
58
BSO: Leerlingenprofiel
* Uitgesproken praktische aanleg en interesse * Goede handvaardigheid * Voorbereiding op een beroep
59
A-attest B-attest C-attest
hoger leerjaar Ja, maar niet naar... Ja Neen A-attest B-attest C-attest Een leerling die geslaagd is, krijgt een A-attest. Een B-attest houdt in dat de leerling wel ‘over mag gaan’ naar een volgend leerjaar, maar uitgesloten wordt van één of meerdere studierichtingen. Wil de leerling toch één van die studierichtingen volgen, dan moet hij het leerjaar over doen. Een C-attest betekent dat de leerling niet geslaagd is voor het gevolgde jaar, en dus moet ‘blijven zitten’. Dit betekent dat de leerling niet mag overgaan naar een hoger leerjaar. Verandering van studierichting binnen hetzelfde leerjaar mag wel. huidig leerjaar
60
INFORMATIE? Opendeurdagen en informatiemomenten secundaire scholen
Scholenbeurs Wuustwezel 28/02/2012 CLB Websites scholen en onderwijskoepels
61
BASO-FICHE
65
Samen (leerling, ouders, school, clb)…
66
Zit u nog met een vraag?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.