Download de presentatie
1
mediaopvoeding
2
LEERPLANONTWIKKELING
Praktijkervaring Expertise Wettelijke vereisten Gebruiksvriendelijk Beleidsruimte aan scholen
3
Ontwikkeling leerplan media-opvoeding
Consultatie veld en experten (input) Studiewerk Beleidsdiscours mediawijsheid Redactie concepten Consultatie en bijsturing Try-outs Eindredactie
4
1. EEN NIEUW LEERPLAN Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van vandaag Inbedding van ICT als sluitsteen van innovatieproces
5
2. KRACHTLIJNEN 2.1 Uitdaging van de mediawereld
2.2 Drie basiscompetenties 2.3 Zenden en ontvangen 2.4 Gisteren, vandaag en morgen 2.5 Mediatalen 2.6 Functies van media 2.7 Betrokkenheid 2.8 Zorg 2.9 Geïnspireerde mediawijsheid 2.10 Aansluiting basis en secundair
6
2.2 Drie basiscompetenties
Mediageletterdheid Mediawijsheid Technische en instrumentele competentie
7
Mediageletterdheid
8
Mediageletterdheid De kennis, de vaardigheden en de attitudes met betrekking tot de taal van de media en de vele toepassingen ervan in de wereld waarin de kinderen leven met de bedoeling deze te kennen, te begrijpen en te gebruiken.
9
Mediawijsheid Ik vergat een back-up te maken van mijn brein. Nu ben ik alles vergeten wat ik deze maand heb geleerd….
10
Mediawijsheid De kennis, vaardigheden en attitudes die bijdragen tot de ontwikkeling van een waarde-bewuste en alerte houding tegenover media en het gebruik ervan door de kinderen zelf en door anderen.
11
Technische en instrumentele competentie
Je moet niet klikken! Het is een krijtbord! ?
12
Technische en instrumentele competentie
De technische en instrumentele kennis, vaardigheden en attitudes die nodig zijn om de voor hun bestemde mediatoepassingen adequaat en veilig te kunnen gebruiken.
13
Drie competenties in samenhang
14
2.3 Zenden en ontvangen medium
15
2.4 Media gisteren, vandaag en morgen
het middel de toepassing
16
2.5 Elk medium spreekt een eigen taal
17
2.6 Functies van media Welbevinden Zelfredzaamheid
Informeren en informatie verwerken Communiceren Leren Creatief vorm geven Geloven
18
2.7 Hoge en lage betrokkenheid
19
2.8 Zorg voor elke leerling
20
2.9 Geïnspireerde mediawijsheid
21
2.10 Aansluiting met secundair onderwijs
Informatie- en communicatietechnologie Nederlands Plastische opvoeding Muzikale opvoeding Techniek Artistieke vorming Maatschappelijke vorming …
22
3. LEERPLANDOELEN
23
4. DE DOELEN GEÏLLUSTREERD
24
5. MEDIAOPVOEDING IN DE LEERGEBIEDEN
5.1 Muzische opvoeding 5.2 Nederlands 5.3 Frans 5.4 Wereldoriëntatie 5.5 Schrift 5.6 Bewegingsopvoeding 5.7 Wiskunde 5.8 Godsdienst
25
6. SUGGESTIES VOOR DE AANPAK
6.1 Geïntegreerde aanpak 6.2 Verticale en horizontale samenhang 6.3 Krachtige leeromgeving
26
7. EVALUATIE 7.1 Leerlingenevaluatie 7.2 Kwaliteitszorg
27
8. MINIMALE MATERIËLE VEREISTEN
28
9. DOCUMENTATIEBRONNEN
29
10. CONCORDANTIELIJST OD/ET Muzische vorming – Media ET ICT
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.