Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTine Devos Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
St. Trudoschool Vindplaats techniek
2
Wat er aan voorafging: Al jaren aan de slag met techniek
Een van de eerste scholen met de techniektorens Een techniekcoördinator uit de eerste lichting VBT-pro gebruikt om techniek te verbreden naar meer vakken (handvaardigheid, rekenbakken, natuurbakken voor praktijklessen) Contacten met VO voor doorgaande leerlijn, afstemming Div. extra activiteiten (Mad science, bouwdagen, lessen op VO, ontdekfabriek, incidentele activiteiten)
3
En toen? Vanuit het 100-scholentraject (voorloper School aan Zet) gingen we aan de slag met opbrengstgericht werken. Wat levert ons techniekonderwijs nu op? We geven allemaal techniek, maar hoe kan dit anders/beter/gerichter… Kortom we willen meer inzicht in de benodigde leerlingcompetenties en de leerkrachtinterventies die dit ondersteunen/bevorderen.
4
Vindplaatstraject Die onderzoeksvraag hebben we ingediend in het kader van het Vindplaatstraject. We hebben aan de voorkant zelf partners gezocht die ons daarbij kunnen helpen. Brainstormen met Universiteit Leuven, Onderwijs Maak Je Samen en de Kempel.
5
Het vliegwieleffect Samen begint het te borrelen en raakten we er van overtuigd dat we een traject kunnen ingaan wat niet alleen voor ons winst oplevert maar ook voor andere scholen. Wat moet het opleveren: Een App waarmee we op een makkelijke manier leerlingen kunnen volgen zodat we ontdekken welke interventies van leerkrachten nodig zijn om ons techniek onderwijs te verdiepen.
6
Hoe gaan we dit doen? Hoe willen we werken: via de ontwerpcyclus
Wat zijn de fases? Welke competenties van leerlingen horen daar bij? Hoe moet de output er uit gaan zien? Kunnen we dit vertalen naar kennis/vaardigheden/grondhouding? Hoe gaan we leerkrachten scholen?
7
Wat levert het op? Een observatieinstrument waarmee we nog beter, maar vooral gerichter naar leerlingen kunnen kijken. Door dit kijken ontdekken leerkrachten dat hun les anders moet, anders komen niet alle fases aan bod. Waar we eerst vooral in de maakfase zaten komt nu het hele proces aan bod: proces is belangrijker dan product. We gaan niet méér aan techniek doen maar anders. We herschrijven opdrachten daar waar mogelijk zodat de materialen gelijk blijven maar de opdracht anders
8
Waar staan we nu? - Leerlingen krijgen op een andere manier les. Leerkrachten hebben lessen herschreven zodat de ontwerpcyclus een duidelijke plek krijgt. Universiteit van Leuven volgt dit, zij doen observaties, metingen. -Groep 4/5/6 voert het project Dorp op school uit van de universiteit van Leuven. Zij ontwikkelen in een langlopend project een dierentuin. Leerlingen worden geobserveerd via de TOI, beeld wordt completer, beter onderbouwd. Leerkracht gaat meer vragen stellen, stelt zich op als begeleider in plaats van leider.
9
Hoe ziet het er uit? De app (webbased, dus kan ook op uw computer)
10
Opdracht: Je ziet zo meteen een kort filmpje
Opdracht: Je ziet zo meteen een kort filmpje. Pak het papier er eens bij en kijk naar de fase “maken”. Probeer eens te kijken wat je van één of twee leerlingen zou kunnen noteren.
11
Vergelijk eens met je buurman om te kijken of jullie dezelfde dingen gezien hebben.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.