Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
& People4Change
2
Wat doen we? Uitzenden van (groepen) professionals naar hulporganisaties in Afrika en Azië om gedurende 1 – 3 weken om kennis te delen. Programma’s op maat voor bedrijven/organisaties. Ondersteuning van de organisatie bij implementatie van een programma. 2
3
“You must be the change you wish to see in the world”
Ervaring in ontwikkelings- samenwerking People4Change (2005) Partner organisaties Capaciteitsopbouw Professionals Persoonlijke en professionele ontwikkeling Bedrijven Ontwikkeling: HRM/MVO/ Internationalisering 3
4
Uitzenden professionals
Werkwijze Kennis Vraag Hulporganisatie uit ontwikkelingsland Aanbod Professionals uit Nederland People4Change Match op maat Uitzenden professionals
5
Partnerorganisaties in Afrika en Azië(30)
ziekenhuizen landbouw-organisaties People4Change netwerk-organisaties scholen microkrediet-organisaties
6
Landen waar P4C werkt Afrika: Tanzania Sierra Leone Zuid-Afrika Rwanda
Azië: India Filippijnen Thailand Nepal Bangladesh Zuid-Amerika: Suriname 6
7
Bedrijvenprogramma Kennedy van der Laan SKOV
Andersson Elffers Felix (AEF) 7
8
Wat levert een uitzending op?
Bedrijf Ontwikkeling van medewerkers (competenties, leiderschap, management development). Invulling aan maatschappelijk betrokken ondernemen. PR instrument (extern én intern). Middel om medewerkers te werven, binden & boeien.
9
Wat levert een uitzending op?
Professional Ontwikkeling op persoonlijk én professioneel vlak* Inzicht in wat talenten zijn. Internationale werkervaring. Trots op bedrijf en meer betrokkenheid.
10
Wat levert een uitzending op?*
Belangrijkste resultaten onderzoek uitgezonden professionals: Zelfvertrouwen (“als ik daar goed functioneer, kan ik het overal….”) Pro-activiteit (“als ik geen initiatief neem voor de opdracht, gebeurt er helemaal niets”) Flexibiliteit (“het gaat altijd anders dan je denkt”) Creativiteit (“je hebt niet dezelfde middelen en werkwijze als in Nederland om je kennis te delen”) Aanpassingsvermogen (“jij bent te gast dus jij moet je aanpassen aan de andere cultuur”)
11
Wat levert een uitzending op?
Lokale hulporganisaties in ontwikkelingslanden Versterken en professionaliseren van de organisatie. Uitbreiden van internationale netwerk en contacten. Andere kijk op zaken door andere (werk)cultuur van de uitgezonden professional.
12
Hoe kan een uitzending worden ingezet?
Leiderschap / Management Development * HR Individuele uitzending Competentie- ontwikkeling * Uitzending Groepsuitzending MVO Werkgeverschap / Arbeidsvoorwaarde * i.s.m. Schouten & Nelissen 12
13
Groepsuitzendingen: open inschrijving
Waar naar toe? Nepal Wanneer? 1 t/m 10 augustus (excl. reisdagen) Organisatie: Netwerkorganisatie thuiswerkers Opdracht: Organisatie van een business/fashion event Aantal deelnemers: 5 -15 Aanmelden? Kan nog….
14
De Praktijk! Uitzending Sherana
15
Wie ben ik? 15
16
Opdrachtgevers 16
17
Waarom op uitzending? 17
18
People’s Education and Development Organisation
Women’s Empowerment (Microfinance) Children’s Education Rural Housing 18
19
De opdracht Groei organisatie van 10 naar 200 man
Gebrek aan HR beleid- en instrumenten Taken en verantwoordelijkheden onduidelijk 19
20
De voorbereiding Professional4Change Competenties selecteren
Interculturele Training Persoonlijke aandacht Match op maat OD plan 20
21
Inhoud Analyse huidig HR systeem en HR problematiek
Ontwikkelen visie op HRM/HR doelstellingen Introductie HR cyclus (SBBO) Gerichte HR instrumenten bepalen Visie op/ doelen van HR instrumenten vaststellen Functiehuis/ functiebeschrijvingen Competenties Kennisdeling 21
22
Resultaten Visiedocument “Setting the course for Human Resources Management” Implementatieplan Start uitvoering succesvol 22
23
Wat heeft het me opgeleverd?
Inzicht in gekozen competenties (flexibiliteit en stressbestendigheid) Inzicht in eigen voorkeurgedrag Zelfvertrouwen Proactief, ondernemend Uitgaan van mijn eigen kracht en kwaliteiten 23
24
Ervaring van YACHT Een andere manier van leren
“Een uitzending via People4Change past goed bij onze zienswijze over ‘een andere manier van leren’. Yacht gaat altijd uit van het versterken van competenties van mensen. Een uitzending is bij uitstek geschikt om competenties verder te versterken, omdat je in een vreemde cultuur alles uit de kast moet halen. Het leerproces gaat heel snel. Dat maakt een uitzending dan ook een bijzonder goed ontwikkelinstrument.” Richard Zwarter, HRD Manager Yacht 24
25
Vragen? 25
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.