Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnneleen Claes Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Social Media Wim Elving Universiteit van Amsterdam / ASCoR
2
Agenda Wim Social Media: the next Hype? Betekenisverlening en Dialoog Mogelijkheden en onmogelijkheden Wijze lessen Conclusie & Discussie
3
Wim MA Social & Organizational Psychology Groningen U. 1993; PhD Twente U 1999, Integrated care for Cancer Patients Afdeling Communicatiewetenschap Universiteit van Amsterdam, Amsterdam School of Communications Research Editor in Chief Corporate Communications, an International Journal Visiting professor in Denmark, Finland, Italy, Slovenia and Spain (Co-)author of more than 100 peer reviewed articles, books, chapters, etcetera in English & Dutch
4
Social Media: next hype? Facebook: 700 miljoen gebruikers Twitter: 500 miljoen actieve gebruikers (2012), 340 miljoen tweets per dag (+/- 1200 miljard per jaar) Linkedin: 175 miljoen actieve gebruikers
6
2011
7
Social Media & PR Bij het algemeen publiek positieve reputatie van de organisatie bewerkstellingen OF voorkomen van, bijsturen van negatieve berichtgeving Crisiscommunicatie “There’s a plane in the Hudson river. I’m on a boat to pick up people out of the water. Total madness.”
8
Response = Censorship "Oh please...it's like we're censoring everything to allow only positive comments" http://youtu.be/1BCA8dQfGi0
9
Zelfs Murdoch krijgt het benauwd
10
2006
12
Project X Haren, 21 september 2012
13
19 September 20 September
14
0110011001 1011001100 11001111001 1001111000 1110000111 0001110011 10011111100 0011110000 11111010101 0110011001 10011001111 000111000 0111000111 0000110011 000100011 0001110011 1001100110 011101 DATA INFORMATION SENSEMAKING KENNIS
15
Sensemaking II Sensemaking is language and interaction Situations, organizations and environment are negotiated into reality Use of metaphors to describe, organizations and processes in organizations (Cornelissen, 2008). Corporate stories could shape sensemaking (Langer & Thorup, 2006)
16
Social media Kunnen de dialoog in de organisatie versterken (voorwaarde tot betekenis verlening) Kunnen de dialoog met de doelgroep bevorderen Voor gemeenten: interactieve besluitvorming / beleidsvorming Sociale media zijn persoonlijke media, dus toon in gebruik sociale media zou bij voorkeur ook persoonlijk moeten zijn
17
Sociale media & crisis Onmisbaar in crisissituaties Moerdijk versus Alphen aan de Rijn Project X Haren 24/7 monitoring, webcare Onderscheid tussen pre-crisis, crisis & post-crisis
20
Conclusie & Discussie Social Media kunnen worden gebruikt door gemeenten voor communicatie met burgers Waarde vrij is het niet, er zal capaciteit voor vrij moeten worden gemaakt Webcare (zie Haren) is noodzakelijk In crisistijd moet je niet sociale media strategie ontwikkelen, die moet je al hebben
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.