Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJozef Meyer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Wat is milieuvriendelijk/solidair gedrag?
Hoe komen tot milieuvriendelijk/solidair gedrag? Rol van communicatie/educatie/onderwijs?
2
Jongeren en duurzame rechtvaardige samenleving
3
Young Mentality Nederlands jongerenonderzoek Young Mentality: 2006
Indeling op basis van gemeenschappelijke waardenpatronen i.p.v. op basis van socio-demografische factoren of subculturen Duurzamer om naar “belevingswereld” te kijken 8-18jaar Steekproef bij 4000 jongeren, 7 factoren onderzocht, 2 doorslaggevend, 6 groepen
4
Young Mentality en duurzaamheid
Nederlands jongerenonderzoek naar duurzaamheid jarigen -steekproef 1200 jongeren -kwalitatief en kwantitatief
5
Opvallend algemeen:
6
Opvallend algemeen:
26
Enkele andere onderzoeken:
YoungMentality: rekening houden met drempels, interesse in oplossingen + segmenteren! Onderzoek laat zien dat er bereidheid en interesse is bij jongeren om zich in te zetten voor de wereld (maar…): Ze maken zich regelmatig of af en toe zorgen over de wereld. Ze vinden een duurzame levensstijl belangrijk om na te streven Ze hebben behoefte aan handelingsperspectief en willen direct effect zien Ze denken positiever over Internationale Samenwerking dan volwassenen en vinden activiteiten waar ze zelf iets aan hebben het meest interessant; ‘what’s in it for me’ Eigen belevingswereld en fun-factor zijn belangrijk Wat is shareable? Storytelling is belangrijk + samen/alleen creëren, niet te zwaarwichtig Ze willen meedenken, meewerken, betrokken worden bij project Ze zijn vrijgevig, maar willen weten wat er met het geld gebeurt
27
En wat ben ik hier nu mee? bv. solidariteitsorganisatie Broederlijk Delen Enkel voor eigenzinnige idealisten?
28
En wat ben ik hier nu mee? Funfactor, in groep deelnemen, thema niet op voorgrond, competitie, humor
29
En wat ben ik hier nu mee? “Zuidprik is ondertussen een begrip met inhoud geworden op onze school. Leerlingen weten dat dit staat voor ludieke acties, in het thema waar liefst de hele school bij betrokken wordt. We slagen er door deze acties in om ‘andere’ leerlingen te bereiken (minder geëngageerde leerlingen), we bereiken dus een breder publiek. Met de acties van Zuidprik kunnen/mogen we de hele school op zijn kop zetten. Hier voelen leerlingen zich dan ook veel meer betrokken bij”.
30
Foodtest: profielen en uitdagingen
Hapklare Brok Snel, kant-en-klaar, veel “restjes” Uitdaging: 40 dagen trager en zonder restjes! Exotische Stoot Ver, veel voedselkilometers, grote ecologische voetafdruk Uitdaging: 40 dagen lokaal en seizoensgebonden! Gast met Goesting Bourgondisch, “carnivoor” Uitdaging: 40 dagen gezonder en zonder vlees! Lekker Lokaal Ding Duurzaam: Vlees en vis minderen, Lokaal, Ecologisch, Eerlijk en Seizoensgebonden Uitdaging: 40 dagen motiveren!
31
Hoe organiseer jij campagnes op school?
Motivatie of Moetivatie ?
32
Motor van goesting (motivatie)
Ik kan mezelf zijn ; ik voel me vrij bij de dingen die ik doe vs. Ik hoor hier iets te doen Autonomie Ik ervaar een band & persoonlijke betrokkenheid vs. afstandelijke, kille relatie VerBondenheid Ik ben succesvol ; mijn inbreng maakt een verschil uit vs. gevoel van machteloosheid Competentie
33
Welke argumentatie gebruik jij?
bv. vegetarisme -Lekker -voor mijn gezondheid -voor mijn medemens -voor de dieren -voor het milieu -Moby is ook veggie -Mijn vriendin is veggie en ze geeft me veel receptjes -… Ratio >>> emo Langetermijnbelangen >>>korte termijn Laaghangend fruit ! Bv. Donderdagveggiedag
34
Draagvlak creëren op school…
Relativering (gedragsverandering t.o.v. draagvlak) Toekomstgericht; benutten van kansen ! Geloofwaardige school
35
Waar worstelen we met Broederlijk Delen zelf mee?
éénduidig, simpel t.o.v. meervoudig complex Herkenning, identificatie Globale, “verre” problemen en “lokale”, kleinschalige oplossingen -Werkgroep Groen Beleid/MVO: geloofwaardigheid!
36
Stopt de FOODTEST de HONGER?
Bewuster consumeren in N minder voedsel van Z naar N meer landbouwgrond minder focus minder bos weg op productie meer ruimte exportvoeding in Z meer energie, water voor eigen voedselproductie
37
Stopt de FOODTEST de HONGER?
Voedselprobleem oplossen? = mensen die honger hebben op duurzame manier eigen voedsel laten kweken nood aan duurzame (wereld)systemen (economisch, landbouw, handel) dàt begint bij duurzaam consumeren!
38
Tot slot: Broederlijk Delen
‘t zit in de genen… Bedankt voor de aandacht! Sharing experiment
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.