Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMichiel Bauwens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst
2
Verleden Materialen dekten niet de gevraagde leerstof Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen Keuze voor werken met methoden Helaas weinig montessori gerichte methoden voorhanden
3
heden Groepsinstructies leiden tot hoge werkdruk Te weinig individuele begeleiding, te weinig tijd om materialen in te zetten,te weinig tijd voor instructie (groep/individueel) Te weinig tijd voor ‘extra’ zaken Kinderen krijgen te weinig sturing We halen niet het maximale uit de leerlingen Werkdruk in kaart gebracht:
4
Werkdruk in kaart gebracht bij instructie in 3 jaargroepen GroepTotale lestijd In uren InstructietijdOverige activiteiten TotaalBlijft over… 3 23,756,6 4 23,756,3 5 25,756,3 Dus: 23,75 of 25,7519,2 uur4,2 uur23,4 uur 0,3 of 2,3 uur 6 25,755,4 7 25,755,1 8 25.754,6 Dus: 25,7515,1 uur4,5 uur19,6 uur 6,15 uur
5
De toekomst Referentiekaders, verplichte toetsen Nieuwe inzichten over goed onderwijs Andere instroom (NT2) Opbrengstgericht werken ►Kinderen krijgen te weinig sturing en aandacht, we halen niet het maximale uit de leerlingen ►We moeten op zoek naar oplossingen ►Sociaal emotioneel/kindvisie vasthouden
6
Onderzochte alternatieven - minder methodes - klas doorbrekende lessen - ondersteuning door stagiaires/ onderwijsassistenten - stamgroepen (type Jenaplan) - het broertje van Montessori (Dalton) -2 jaargroepen ipv 3 jaargroepen
7
Bewuste keuze van het team: 2 jaargroepen Juiste inzet methoden tbv betere resultaten Meer tijd/aandacht voor individuele kind en montessorivisie Zekerheid en continuïteit van begeleiding ►Check op werkdruk ►Check ervaringen andere scholen ►Waarborgen montessori karakter
8
Check op werkdruk In de setting van drie jaargroepen: 3/4 0,3 uur 5 2,3 uur 6/7/8 6,1 uur. In de setting van twee jaargroepen: 3/4 6,7 uur 5/6 9,9 uur 7/8 11,6 uur
9
Overstap van montessorischolen naar twee jaargroepen bv: Montessorischolen Den Haag, Ede, Bussum, Laren Wensen vanuit teams Belangrijk!: NMV (h)erkent onze ervaringen en erkent onze nieuwe aanpak. Ook tweejaren aanpak is NMV erkend
10
Hoe blijven we montessoriaans? Onze overtuigde kindvisie: ‘leer mij het zelf te doen’, begeleiden naar zelfstandigheid. Meer mogelijkheden inzetten materialen, Individuele lesjes Montessori opleiding voor leerkrachten Aandacht voor sociaal emotioneel aspect door o.a.: - Het organiseren van groepsdoorbrekende activiteiten zodat de groepen blijven mengen - Groepen door elkaar heen in het gebouw
11
Belangrijk Evalueren van de resultaten en waar nodig bijsturen op de effecten. Niet de bedoeling dat we blijven veranderen! Keuze maken voor methoden die zoveel mogelijk aansluiten bij onze visie. “Vergelijk het kind met zichzelf en niet met een ander”.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.