Download de presentatie
GepubliceerdJacobus Bogaert Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
NLT plus Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier Bovenbouw HAVO/VWO (1300 lln) Frits Spijkers docent wiskunde voorzitter NLT plus werkgroep
3
Schoolsituatie 2009/2010 die ook wiskunde B hebben
– Wiskunde D is keuzevak voor leerlingen die ook wiskunde B hebben HAVO: ≈ 10 lln/leerjaar VWO: ≈ 20 lln/leerjaar – NLT is nog niet ingevoerd – Invoering in 2010/2011 is afgesproken
4
Waarom geen NLT? – Angst dat NLT eenzelfde lot wacht
– Teleurstelling rond ANW in N-stroom – Angst dat NLT eenzelfde lot wacht – Meerwaarde voor monovakken onduidelijk
5
Waarom wel NLT plus? “krachtig” -vak
– NLT was alleen acceptabel als “krachtig” -vak – Veel docenten van de monovakken ontwikkelden keuzemodules die moeizaam in te bedden waren – Druk op populatie WD-leerlingen, met name op HAVO
6
NLT plus: wat is dat? – Daarna twee afzonderlijke vakken
– NLT plus WD – In leerjaar 4 combinatievak: natuur, leven en technologie wiskunde D – Daarna twee afzonderlijke vakken – Natuurwetenschappelijk vak met voldoende wiskunde om “krachtige” modules te kunnen aanbieden en de aansluiting met het hoger onderwijs goed te krijgen
7
NLT plus: doelstellingen
– Een verbinding vormen tussen de vakken met β-componenten – Een aanvulling vormen op de bestaande monovakken, meer tijd voor onderzoek – Betere voorbereiding op het hoger β-onderwijs – Actualiteit β-onderzoek in school halen
8
NLT plus: doelstellingen
– Een verbinding vormen tussen de vakken met β-componenten – Een aanvulling vormen op de bestaande monovakken, meer tijd voor onderzoek – Betere voorbereiding op het hoger β-onderwijs – Actualiteit β-onderzoek in school halen En op de achtergrond: – β-keuze versterken
9
NLT plus: doelen realiseren
– Samenwerken vakken met β-aspecten, kennis bundelen: geen NLT-docenten, maar “experts” uit monovakken modules laten geven – Inzetten op extra tijd voor onderzoek en het ontwikkelen van een modelleer-lijn – Samenwerken met het hoger β-onderwijs – Actuele modules en vaste basismodules afwisselen
10
NLT plus: modelleer-lijn
– Modelleren sterk aanzetten vanaf het begin – NLT – WD modules: Wiskundig modelleren startmodule UTwente Statistisch onderzoek NLT-module “Maak het verschil” Dynamisch modelleren NLT-module “Dynamisch modelleren”
11
NLT plus: voor wie? – Iedereen in de profielen NG en NT – Voorwaarden:
Interesse in natuurwetenschappen Redelijk goed in wiskunde − Leerlingen met wiskunde A kunnen in klas 5 alleen met NLT verder
12
NLT plus: voor wie? – Iedereen in de profielen NG en NT – Voorwaarden:
Interesse in natuurwetenschappen Redelijk goed in wiskunde − Leerlingen met wiskunde A kunnen in klas 5 alleen met NLT verder Oorspronkelijke plan: alleen WB-leerlingen Knelpunt: HAVO leerlingen in NG met WA en zonder natuurkunde gebruiken soms NLT als sluiproute
13
NLT plus: inrichting – Losse modules van 40 uur
Elke periode (in principe) 1 module Elke periode 2 lesuren/week + keuze uur – HAVO: 8 modules NLT en 8 modules WD Daarom periode 3 in leerjaar 5 dubbele aantal uren (ook die van p.4) – VWO: 11 modules NLT en 11 modules WD
14
NLT plus: inrichting – Losse modules van 40 uur
Elke periode (in principe) 1 module Elke periode 2 lesuren/week + keuze uur – HAVO: 8 modules NLT en 8 modules WD Daarom periode 3 in leerjaar 5 dubbele aantal uren (ook die van p.4) – VWO: 11 modules NLT en 11 modules WD – Extraatje: keuze NLT/WD uitstellen
15
NLT plus: inrichting leerjaar 4 HAVO
NLT plus WD – afdeling HAVO periode NLTplus Lj 4 1 2 uur p.wk N1: Sportprestaties**) [Inhoud: meten aan sportprestaties met Coach][bi] [Afsluiting: portfolio met gemaakte opdrachten inleveren] 2 W1: Ruimtemeetkunde 1*) [Inhoud: rekenen met vectoren in ruimtelijke figuren][wi] [Afsluiting: schriftelijke toets + 15%-praktisch werk] 3 3 uur W2: Dynamische modellen [Inhoud: modelleren met Coach, E-klas][na][Afsluiting: praktisch werk] W3A: Wiskundig modelleren [Inhoud: wiskundige modellen opstellen, materiaal UTwente][wi] [Afsluiting: PO met presentaties] W3B: Kansen en tellen [Inhoud: kansrekening][wi] [Afsluiting: schriftelijke toets] 4 N2: Maak het verschil [Inhoud: statistiek met Excel][wi] [Afsluiting: statistisch onderzoek in de praktijk]
16
NLT plus: inrichting leerjaar 4 VWO
NLT plus WD – afdeling VWO periode NLTplus Lj 4 1 2 uur p.wk N1: Maak het verschil [Inhoud: statistiek met Excel][wi] [Afsluiting: schriftelijke toets + 15%-statistisch onderzoek in de praktijk] 2 N2: Forensisch onderzoek **) [Inhoud: vinger-, haar- en bloedsporenonderzoek, DNA-profielen][bi] [Afsluiting: portfolio] 3 3 uur W1: Analytische meetkunde *) [Inhoud: meetkunde met coördinaten en vergelijkingen][wi] [Afsluiting: schriftelijke toets + 15%-praktisch werk] W3A: Wiskundig modelleren [Inhoud: wiskundige modellen opstellen, materiaal UTwente][wi] [Afsluiting: PO met presentaties] W3B: Kansen en tellen [Inhoud: kansrekening][wi] [Afsluiting: schriftelijke toets] 4 W2: Dynamische modellen [Inhoud: modelleren met Coach, E-klas][na][Afsluiting: praktisch werk]
17
NLT plus in 5 HAVO – Afzonderlijke vakken
– In periode 3 de uren van periode 4 erbij – NLT: 4 modules WD: 4 modules – Dubbelkiezers: periode 1 een keuzemodule NLT extra periode 2 een keuzemodule WD extra profielwerkstuk NLT plus WD
18
NLT plus in 5/6 VWO – Afzonderlijke vakken
– NLT: 7 modules WD: 7 modules – Dubbelkiezers: leerjaar 5 een keuzemodule NLT extra leerjaar 6 een keuzemodule NLT extra leerjaar 5/6 een keuzemodule WD extra
19
NLT plus in 5 HAVO en 5/6 VWO Meer hierover in het overzicht
dat is uitgedeeld. Vragen over de inrichting?
20
NLT plus WD: lesmateriaal
– Gecertificeerde NLT modules – Schooleigen keuzemodules – E-klassen – Commissie Toekomst Wiskundeonderwijs ook WD-materiaal “Wageningse methode” – Stichting Math4all
21
NLT plus WD Vragen??
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.