Download de presentatie
GepubliceerdLeen Smeets Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De Nieuwe Tijd HISTORIA 4
2
Inleiding
3
a. Wat is geschiedenis? alles wat er geschied is
de studie van alles wat er geschied is een typisch menselijke activiteit afbakening: tijd: 7 periodes ruimte thematisch: sociaal + economisch cultureel + politiek onderbouw bovenbouw
4
b. Wat is de waarde van geschiedenis?
Historia magistra vitae est. Non scholae sed vitae discimus. Je leert uit het verleden: het heden de toekomst vb.: armoede / Belgische problematiek / kerk
5
c. Wat is de bedoeling van geschiedenis?
i(storein: onderzoeken, vragen stellen intelligere referre: met andere woorden: kennis opdoen van feiten en kaders verbanden kunnen leggen tussen: bronnen en feiten feiten onderling
6
d. de lessen geschiedenis
≠ kennis opzuigen en uitbraken = kennis verwerven = een activiteit: noteren = een zeer complexe zaak: luisteren selecteren structureren: respice finem A4 – losse bladzijden Powerpoint op Blackboard volgende week: openboektoets!
7
d. de lessen geschiedenis
noteren bronnen en teksten interpreteren: handboek + werkboek meebrengen instuderen – toetsen: geen onverwachte toetsen mogelijkheid: na les concrete vragen herhalingstoetsen – examens: 4 vragen: synthesevraag toepassingsvraag (bron) blokvraag analysevraag
8
DISCE aut DISCEDE
9
d. Het handboek Infoboek + werkboek Vier structuuronderdelen
Instap: situering van de Nieuwe Tijd De Wereld en Europa (doorloper) Europa in de Nieuwe Tijd ( ): politiek: absolutisme sociaal-economisch: ontdekkingsreizen / globalisering cultureel: humanisme – renaissance/barok - reformatie Een Scharniereeuw ( ): revolutie Franse Industriële Verlichting
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.