Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdErik Michiels Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
3
Vormingscentra Arktos vzw is actief vanuit: Vijf vormingscentra:
Provincie West-Vlaanderen Provincie Antwerpen Stad Antwerpen Provincie Limburg Provincie Vlaams-Brabant Coördinatiedienst: Leuven
4
Visie vzw Arktos Een antwoord op toenemende dualisering:
Basiscompetenties Kloof Gemeenschappelijke verantwoordelijkheid
5
Drie Kernopdrachten Arktos vzw opteert voor een drieledige aanpak:
Vorming Ondersteuning Signaal
6
5 inrijpoorten Arktos vzw is een partner voor jongeren op hun verschillende levensdomeinen: Arbeid: Tendering (Limburg) Welzijn: Stroom (Leuven) Onderwijs: Switch (Oostende) Vrije tijd: The M-Project (Moorsele) Woonomgeving: JWNS en KWNS (Oostende) + Rots en Water: levensdomeinoverschrijdend
7
Vier Basismethodieken
Arktos Projectmodel: planmatig en resultaatgericht. Actieve vorming: leefwereld, actief, participatie en leerkansen. Individuele aandacht / Individuele Begeleiding. Hecht Partnerschap.
8
Kwetsbaarheid bij jongeren
Visie op maatschappelijk kwetsbare jongeren Kern van de theorie Maatschappelijk kwetsbare jongeren Doorbreken van maatschappelijke kwetsbaarheid Rol en positie van Arktos
9
Actieve vorming Wat is actieve vorming?
Actieve vorming is een methodiek die jongeren, vanuit hun betrokkenheid wil stimuleren tot het verwerven van kennis, houding en vaardigheden. Ervaringsleren en informeel leren zijn hierbij 2 gebruikte methoden.
10
Actieve vorming Hoe leren jongeren? Hoe leren jongeren? Belemmeringen
voor leren Stimulatoren Experimenteren Faalangst en gewoonte Veiligheid en vrijheid Bekrachtiging Negatieve bekrachtiging Positieve bekrachtiging Imitatie van modellen Slecht rolmodel Goed modelgedrag Inzicht Onwetendheid Inefficiënte denkstijlen Duiding
11
Actieve vorming Het bieden van veiligheid Wat is veiligheid?
Het belang van veiligheid Hoe kan je zorgen voor de noodzakelijke veiligheid? Fysieke veiligheid Mentale en psychologische veiligheid tijdens de vorming Mentale en psychologische veiligheid in de groep Je veiligheid als begeleider
12
Actieve vorming Het bieden van vrijheid Keuzevrijheid Inspraak
Voorbereiding van de vorming Tussentijdse evaluaties Verantwoordelijkheid
13
Actieve vorming Bekrachtigen en feedback Aanbieden succeservaringen
Positief herkaderen Non-verbale aanmoedigingen Door het leuk te maken Kleine stapjes = zichtbare vooruitgang Door het consequent geven van goede feedback
14
Actieve vorming Goed modelgedrag stellen Sociale leertheorie Verwerven
Uitvoeren Begeleider als model Demonstraties Meedoen Individueel Altijd Sociaal gedrag Evaluaties/democratisch
15
Actieve vorming Inzicht bieden door duiding
Onwetendheid belemmert verandering Inzicht bieden in de doelstellingen van de activiteit. Inzicht bieden in het belang van de doelstellingen: waarom leren we? Inzicht bieden in de opbouw van de activiteit: hoe zullen we leren? Denkstijlen die verandering belemmeren Reducerend denken (één oorzaak, één antwoord) Generaliserend denken (te sterk veralgemenen) Foute attributies (verkeerd oorzakelijk denken) Belemmerende combinatie
16
Filmpje JWNS
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.