Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Communicatief gedrag + / -
Samenwerken = communicatie Verbaal / non verbaal Je geeft korte inleiding over belang van communicatie bij samenwerking. De studenten hebben daar in de loop van het jaar al het een en ander over gehoord, ga er vlot doorheen. Eventueel ondersteund door een sheet of p. 240 Cameron, geeft ook lijstje met communicatief gedrag dat samenwerking positief / negatief beïnvloedt.
2
Voorbeelden positief gedrag
Je stimuleert anderen een bijdrage te leveren Je vat standpunt van iemand anders samen, voordat je zelf een standpunt geeft Je bent bereid je standpunten aan te passen Je toomt veelpraters in, beloont stillere types
3
Voorbeelden negatief gedrag
Continue het woord hebben, aandacht trekken (ook door grapjes, ‘gedoe’) Meningen van anderen belachelijk maken (“dat werkt toch nooit’) Niet luisteren, of andermans woorden verdraaien, alles nog een keer zeggen Opeens met nieuw punt komen, terwijl andere punt nog niet is ‘uitbesproken’ Omdraaien, zwijgen, kletsen, ……
4
Luisteren tips & tricks
Niet (direct) oordelen: blijven luisteren Concentreren op spreker Let op lichaamstaal Vraag verduidelijking, vul niet in, draag geen oplossing aan Onderbreek niet voordat de ander is uitgesproken Let op gevoelens (twijfel, nadenkgedrag) luisteren tips & tricks van face-to-face contact!
5
Feedback geven tips & tricks
Spreek ‘ik’ en niet ‘zij vinden, wij vinden’ Kom niet superieur over, je geeft feedback, je hoeft niet te winnen Geef verbeter en goede punten Speel op de bal (gedrag), niet op de persoon Wees duidelijk: ik kan je verhaal niet goed volgen omdat je 20 x eu zegt
6
Feedback ontvangen tips & tricks
Blijf luisteren, let op: ja, maar….. Wees blij met feedback, ook al is het soms niet direct wat je wilt horen ;-) Vraag op een positieve manier verduidelijking Vraag feedback aan meerdere mensen Nobody is perfect, wees geen nobody! Denk na de feedback over hoe je je kunt verbeteren
7
Valkuilen virtuele communicatie
Geen non-verbale communicatie (houding, glimlach, emoticon kan dat niet vervangen) Onduidelijke afzender (bron, deskundigheid) Hoe lang blijft het zichtbaar op www? Schriftelijke taal is maar gedeelte van totale taal Iets wat wordt opgeschreven heeft vaak meer impact Niet iedereen kent MSN taal / wenst dat te gebruiken Snelheid: soms is het beter even te wachten met reageren Hoe zit het als je elkaar niet ziet, dus virtueel met elkaar communiceert? Wat blijft er nog over van de tips & tricks? Wat voor gevolgen heeft dat voor virtuele samenwerking en communicatie
8
Voordelen virtuele communicatie
24/7 tijd / plaats onafhankelijk Je kunt zaken nazoeken Snelheid …..
9
Opdracht: beste manier om virtueel samen te werken = ???
Voor de afsluiting van deze module dien je een presentatie te houden over wat goede samenwerking volgens jullie groep inhoudt. Deze presentatie bereid je voor in bijeenkomst 4 en geef je in bijeenkomst 5. Gedurende de week tussen bijeenkomst 4 en 5 moet dus van alles gebeuren. Omdat je snel en tijd/plaats onafhankelijk wil werken, maak je gebruik van het internet. Welk medium kies je en waarom? Of maak je een combinatie, zodat je het direct kunt gebruiken voor je presentatie? Kom tot een mening en presenteer je mening in 1 minuut aan je klasgenoten. Basis: de groep moet komen tot een oordeel over een beste virtueel medium / toepassing voor een bepaald samenwerkingsprobleem. Samenwerkingsprobleem is realistisch: gaat over hun afsluitende opdracht voor deze module! Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende media? Denkt iedereen er zo over of niet? Zijn er media die niet belicht zijn, zo ja welke, en is een van die media wellicht de meest geschikte voor het geschetste samenwerkingsprobleem? Gezamenlijk komt de groep tot een conclusie en aanbeveling. Deze aanbeveling presenteren ze in een elevator pitch (1-minuut-presentatie) aan de groep. De andere groepen geeft feedback op de inhoud en vorm van de presentatie, met in achtneming van de opgestelde regels.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.