Download de presentatie
GepubliceerdStefanie Claes Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Alle overeenkomsten met bestaande personen of gebeurtenissen berusten louter op toeval
2
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Onmisbaar in samenwerking Positieve en negatieve feedback Compliment vs feedback Wie feedback geeft, kan feedback terug verwachten. Feedback is een boodschap over het gedrag of de prestaties van een ander. Feedback is onmisbaar als je met anderen samenwerkt. Je moet zo nu en dan kunnen zeggen dat het werk van de ander niet in orde is, of juist heel erg goed is. Je stuurt elkaar bij door commentaar te geven. Wie feedback geeft, kan ook feedback terug verwachten. Dat is soms onprettig, maar je leert ermee leven, als iedereen zich aan de regels houdt. Werk je intensief/veel samen met anderen en/of heb je een leidinggevende positie, dan is het extra belangrijk dat je feedback leert geven.
3
Feedback Boodschap over gedrag of prestatie van een ander
Niet over eigenschappen/karakter Feedback is een boodschap over het gedrag of de prestaties van een ander. Feedback is onmisbaar als je met anderen samenwerkt. Je moet zo nu en dan kunnen zeggen dat het werk van de ander niet in orde is, of juist heel erg goed is. Je stuurt elkaar bij door commentaar te geven. Wie feedback geeft, kan ook feedback terug verwachten. Dat is soms onprettig, maar je leert ermee leven, als iedereen zich aan de regels houdt. Werk je intensief/veel samen met anderen en/of heb je een leidinggevende positie, dan is het extra belangrijk dat je feedback leert geven.
4
Feedback Bekend aan jezelf Onbekend aan jezelf Bekend aan anderen
Johari Venster Bekend aan jezelf Onbekend aan jezelf Bekend aan anderen Open ruimte Blinde vlek Onbekend aan anderen Verborgen gebied Onbekende gebied Feedback is een boodschap over het gedrag of de prestaties van een ander. Feedback is onmisbaar als je met anderen samenwerkt. Je moet zo nu en dan kunnen zeggen dat het werk van de ander niet in orde is, of juist heel erg goed is. Je stuurt elkaar bij door commentaar te geven. Wie feedback geeft, kan ook feedback terug verwachten. Dat is soms onprettig, maar je leert ermee leven, als iedereen zich aan de regels houdt. Werk je intensief/veel samen met anderen en/of heb je een leidinggevende positie, dan is het extra belangrijk dat je feedback leert geven. 4
5
Mag ik er iets van zeggen?
Feedback II Denk na voordat je feedback gaat geven Goed gezien? Mag ik er iets van zeggen? Als je het antwoord scherp hebt, probeer je de kritiek zó te brengen dat je gesprekspartner hem begrijpt. Helder geformuleerd en neutraal, zonder beschuldigingen. Er is een formule voor die je daarbij helpt. Hij bestaat uit maar liefst zeven stappen. Als je deze volgt is het voor de ander makkelijker om rustig jouw feedback te ontvangen Is het normaal? Waarom? Samenwerking?
6
Effectieve feedback geven
Beschrijf veranderbaar gedrag Beschrijf concreet en specifiek gedrag dat je zelf hebt gezien of gehoord Gebruik een ik-boodschap Concreet en specifiek: niet ‘jij komt altijd te laat’: maar ‘gisteren tijdens het onderwijs kwam jij een half uur later binnen’. Ook recent en actueel. Het risico van niet specifiek is dat er een welles/nietes discussie kan ontstaan.
7
Effectieve feedback geven
4. Geef aan welk effect dat gedrag op je heeft 5. Laat je gesprekspartner reageren 6. Vraag om het gewenste gedrag 7. Bedenk samen oplossingen, maak afspraken
8
Effectieve feedback geven
Ik zie Ik denk, ik voel Ik zou graag willen dat
9
Effectief feedback ontvangen
Ik hoor Ik waardeer, ik denk, ik voel Afspraken
10
Effectief feedback ontvangen
Valkuilen: Vermijden, negeren, ontkennen, goedpraten, terugslaan, slikken
11
Samengevat Gevoel G Gedrag Gevolg Geloof-waardig Gewenst gedrag
12
Geen gedrag, maar eigenschap
Nog een voorbeeld Niet: Jij bent altijd zo stil Geen ‘ik’ boodschap Niet concreet Geen gedrag, maar eigenschap Maar (bijvoorbeeld) wel: Vanochtend tijdens het onderwijs viel het mij op dat jij voor de tweede keer als enige niets in bracht tijdens de reflectieronde
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.