Download de presentatie
GepubliceerdAnna Vink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Expertisebijeenkomst Leren Leren voor speciale leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte
donderdag 3 april 2014
2
Programma Inleiding Opdracht Gestructureerde leeromgeving
Pauze en bekijken materialen Werkbladen aanpassen Vragen Einde
3
Inleiding Wie zijn wij: Martine Joustra Brenda Luider Krista Zwetsloot
Katrijn van der Pers
4
CED leerlijn Leren Leren
Plannen/organiseren Taakaanpak Reflectie/terugkoppeling Werkhouding Doorgaande lijn van 4 t/m 20 jaar (SO en VSO)
6
Introductie Paashaas opdracht muziekje
7
Hoe ging het?
8
Leerlingen met speciale onderwijsbehoeften
Leerlingen met een stoornis binnen het autistische spectrum (ASS) Leerlingen met gedragsproblematiek (ADHD, ODD, ADD etc) Leerlingen met een verstandelijke beperking
9
Stappenplan paashaas vouwen
1 2 3 4 5 6
10
Gestructureerde leeromgeving
Werkplek Gehoorbeschermer (Koptelefoon) Picto’s Manden werken Time timer Stappenplan Beloningssysteem Aangepast materiaal
11
Werkplek Prikkelarm Afgeschermd Koptelefoon
12
Picto’s Gevisualiseerde dagplanning Klassikaal en individueel
Filmpje “dagplanning”
13
Individuele picto’s
14
Individuele picto’s
15
Individuele picto’s
16
Manden werken Het doel van het mandenwerk is het vergroten van de zelfstandigheid van de individuele leerling op het gebied van werkaanpak en werkhouding.
17
Manden werken - opbouw Leerling krijgt instructie op eigen niveau buiten de groep. In de manden zit werk op beheersingsniveau. Leerling leert met bijvoorbeeld nummers of kleuren op de manden te werken en werkt de manden in die volgorde af. Beginfase > stoplicht op rood> direct hulp van de leerkracht. Daarna> uitgestelde aandacht d.m.v. time timer (de leerling werkt bijvoorbeeld 10 minuten zelfstandig door). Filmpje “Asmae in de klas”.
18
Time-timer De Time Timer is een goed hulpmiddel om:
efficiënt gebruik van tijd te bevorderen het begrip tijd te leren aan te moedigen tot zelfstandigheid de tijd leren beheren verstreken tijd te zien in een geluidsgevoelige omgeving.
19
Time timers time timer
20
Pauze
21
Stappenplan Verschillende stappenplannen voor het maken van een taak
Doel van het stappenplan is het structureren van de taakaanpak Voorbeeld: Je gaat werken uit je mandjes. 2. Als je het even niet weet dan leg je je stoplicht op rood. 3. Je pakt het werk uit je volgende mandje en je werkt door. 4. Als de time timer afloopt dan komt de leerkracht bij je om je te helpen.
22
Beloningssysteem Sommige leerlingen zijn zelf niet gemotiveerd om te werken (weinig of geen intrinsieke motivatie). Een beloningssysteem kan stimulerend werken. Belangrijke aandachtspunten: - visualiseer de verwachting t.a.v. werkhouding of werk - de tijd tussen gewenst gedrag en beloning moet kort zijn - kies een beloning die past bij de individuele leerling - benoem concreet wat de leerling goed heeft gedaan
23
Werkbladen aanpassen Prikkelarm, sober
Niet te veel informatie op een bladzijde Een soort opdracht per bladzijde Eventueel vergroten Eventueel specifiek lettertype
28
Afsluitend filmpje Een schooldag van een leerling met autisme
29
Vragen
30
Contact Hoofdgebouw: locatie Haarlem (SO en VSO) Professor Eijkmanlaan 1, 2035 XA Haarlem Telefoon: Nevenvestiging: locatie Hoofddorp (SO) Graan voor Visch 14302, 2132 VJ Hoofddorp Telefoon: adressen:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.